تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/06/31 21:57
فرارو- امیرمهدی تیموری:«جیره» و «نمره»؛ ابزار جدید منتقدان دولت
تفاوت خط و نشان اخیر آقای جنتی از تریبون نماز جمعه برای دولت روحانی (با مواضع مشابهی که اشاره شد) در این است که این اظهارات علاوه بر دولت جدید، عقبه اجتماعی دولت را نیز هدف قرار می دهد. اظهارات جنجال […]
تفاوت خط و نشان اخیر آقای جنتی از تریبون نماز جمعه برای دولت روحانی (با مواضع مشابهی که اشاره شد) در این است که این اظهارات علاوه بر دولت جدید، عقبه اجتماعی دولت را نیز هدف قرار می دهد.
اظهارات جنجال برانگیر آیت الله جنتی در خطاب قرار دادن کارمندان دولت به عنوان «جیره خوار» و «خراب» نامیدن دختران دانشجویی که به جای چادر از مانتو استفاده می کنند هر چند واکنشهای توام با حیرت رسانه ها و فعالین سیاسی و اجتماعی را بدنبال داشته است اما این دست اظهارات بی محابای ایشان، که هر از چندگاهی نثار اقشار گوناگون جامعه می شود، پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است.
همین چند روز پیش بود که آقای جنتی ضمن انتقاد شدید از نمایندگان مجلس به دلیل رای نیاوردن عباسعلی کدخدایی به عنوان عضو حقوقدان شواری نگهبان این حرکت را «انتقام گیری» نمایندگان از کدخدایی دانسته و جلسه قانونی رای گیری را نیز «مقدمه چینی» برای این انتقام گیری خواندند!
چند سال پیش (سال 1384) نیز ایشان در اظهار نظری شگفت انگیز علناً مطالب ناروایی را به اقلیتهای دینی و مذهبی کشور (که طبق قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و حفظ حقوقشان واجب شمرده می شود) نسبت دادند با این مضمون که «بشر غير از اسلام همان حيواناتي هستند كه روي زمين ميچرخند و فساد ميكنند.»! که البته واکنش تند اقلیتهای مذهبی و نمایندگان آنها را در مجلس بدنبال داشت. اما این واکنشها نه تنها هیچ عذرخواهی به دنبال نداشت که تغییری نیز در این رویه منحصر به فرد ایشان ایجاد نکرد.
گذشته از اینکه این قبیل توهین ها از سوی ایشان هر از چند گاهی متوجه بخشهایی از بدنه جامعه می شود، سخنان اخیر آقای جنتی در لزوم استفاده دولت از «جیره» و «نمره» برای اصلاح رفتار بانوان جامعه را اما باید در چارچوب تحولات سیاسی و اجتماعی چند ماهه اخیر مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
به نظر می رسد روی کار آمدن دولت روحانی و ورود گرایشهای جدید سیاسی به درون سیستم سیاسی (پس از هشت سال) باعث نگرانی طیف محافظه کاران سنتی در بدنه سیستم شده و آنها را به تدریج وادار به واکنش می سازد. اظهارات حسین الله کرم در روزهای آغازین شروع به کار دولت جدید درباره برخورد جریان موسوم به حزب الله با رویه هایی که دولت در پیش گرفته و همچنین اظهارات اخیر آیت الله مهدوی کنی مبنی بر «مشروط بودن حمایت از دولت روحانی» را باید با اظهارات تند آیت الله جنتی در یک جهت تحلیل کرد.
تفاوت خط و نشان اخیر آقای جنتی از تریبون نماز جمعه برای دولت روحانی (با مواضع مشابهی که اشاره شد) در این است که این اظهارات علاوه بر دولت جدید، عقبه اجتماعی دولت را نیز هدف قرار می دهد.
بر همگان واضح است که بزرگترین پایگاه اجتماعی دولت جدید طبقه متوسط مدرن شهرنشین است. همانها که، با موج آفرینی در دقیقه نود، بر بسیاری از انتخابات سرنوشت ساز مهر خود را کوبیده اند و پیش بینی عموم تحلیل گران را نقش بر آب کرده اند. همانها که بزرگترین تحولات سیاسی دو دهه اخیر را رقم زده اند و مهمترین مطالبه شان اجرای بدون تنازل قانون اساسی و پاسداشت کرامت و حرمت انسانهاست.
طبقه متوسط مدرن طیف گسترده ای را شامل می شود از کارمندان ادارات دولتی تا دانش آموختگان موسسات آموزش عالی دولتی و آزاد، از مدیران موسسات خدماتی و شرکتهای بازرگانی و صنایع تا وکلای دادگستری و پزشکان و...
برای فهم ابعاد اجتماعی طبقه حامی دولت جدید، باید آن را با طبقات اجتماعی حامی دولت قبلی (بویژه در دوره دوم) مقایسه کرد؛ که شامل طبقه متوسط سنتی (بازاری ها و پیشه وران به همراه بخشهای قابل توجهی از روحانیون) در کنار طبقات کارگری، حاشیه نشینان و روستائیان می شد. بنابراین اشاره آقای جنتی طیف اجتماعی خاصی را هدف قرار می دهد و مستقیماً به زیست روزمره طبقه متوسط جدید مرتبط است که بدنه بوروکراتیک و آموزشی دولت را تشکیل می دهند و دقیقاً به همین دلیل است که باید این دست اظهار نظرات را (با این ادبیات توهین آمیز) دارای ماهیت سیاسی تلقی کرد تا اینکه اهداف اخلاقی یا عقیدتی را دنبال کند.
این سخنان همچنین از آن رو که مغایر با مواضع رهبر انقلاب و سخنان صریح رئیس جمهور منتخب، در خصوص اجتناب از افراط و تفریط درباره مسئله حجاب، است شائبه سیاسی بودن آن را افزایش می دهد. رهبری بارها خطاب به مسئولین نظام از لزوم «جذب حداکثری و دفع حداقلی» سخن گفته اند و در سفر سال گذشته شان به بجنورد خواستار دلجویی از جوانان و دانشجویان به ویژه مدارا با بانوانی شدند که حتی در ادبیات رسمی از آنان تحت عنوان «زنان بدحجاب» یاد می شود! اما به نظر می رسید آقای جنتی چشم بر این رهنمودها بسته اند.
دلیل دیگری که می توان برای سیاسی بودن سخنان اخیر آیت الله جنتی اقامه کرد مغایرت آشکار آن با واقعیات موجود در دانشگاهها و ادارات دولتی است! که همچون برخی دیگر از نظرات ایشان (مثل قضیه بنز آقای هاشمی و پژو پارس ایشان در هنگامه ثبت نام نامزدهای انتخابات اخیر) اندکی عجولانه و بدون ملاحظه واقعیات جاری جامعه بیان می شود. شاید ایشان در جریان نباشند که ورود خانمها بدحجاب به داخل دانشگاهها (به دلیل عبور از بازرسی انتظامات درب دانشگاه) اساساً ناممکن است و پوشش خانمها و آقایان در عموم دانشگاههای کشور (اعم از آزاد و دولتی) تابع ضوابط خاصی است که اتفاقاً به صورت مکتوب بر در و دیوار دانشگاهها نصب هم شده است و در ادارات دولتی هم وضع به همین منوال است!
چقدر خوب می شد اگر همه مسئولین، همانطور که آقای روحانی در سخنرانی اخیرشان در مجلس خبرگان اشاره کردند، خواسته و صدای مردمی را که در انتخابات اخیر حماسه سازی کردند بشنوند و با برخوردهای جناحی و سلیقه ای خود این شیرینی را به کام مردم تلخ نکنند.
مطالب مشابه
- کدخدایی اعلام کرد ردصلاحیت ۵ نماینده فعلی مجلس به دلیل ارتباط با فساد 3000 میلیاردی
- سرمقاله روزنامه درمورد سخنان آیت الله جنتی: اعتبار شورای نگهبان را حفظ کنید
- روزنامه جمهوری اسلامی: ا آیتالله جنتی از امامت نماز جمعه معاف شوند
- آیتالله جنتی: برخی بهدنبال انتقام از کدخدایی بودند/ رأینیاوردن وی در مجلس از قبل مقدمهچینی شده بود
- واکنش نمایندگان نسبت به زیرسوال بردن مجلس