تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/04/07 16:57
تاکید بر وحدت اسلامی؛نامه آیتالله مکارم شیرازی به شیخ الازهر درباره سوریه
آیتالله مکارم شیرازی در نامهای به احمد الطیب، شیخ الازهر، با اشاره به جنایات وهابیت و سلفیها و با تقدیر از مواضع وحدت بخش شیخ الازهر، تاکید کرد: درگیریهای سوریه در واقع درگیری مذهبی بین شیعه و […]
آیتالله مکارم شیرازی در نامهای به احمد الطیب، شیخ الازهر، با اشاره به جنایات وهابیت و سلفیها و با تقدیر از مواضع وحدت بخش شیخ الازهر، تاکید کرد: درگیریهای سوریه در واقع درگیری مذهبی بین شیعه و سنی نیست؛ بلکه درگیری است که هدف از آن سیاسی بوده و بین فرقهای گمراه و تایید شده توسط غرب و اسرائیل از یک سو و مسلمانان اعم از سنی و شیعه از سوی دیگر است.
متن نامه آیت الله ناصر مکارم شیرازی که از عربی به فارسی ترجمه شده، بدین شرح است:
بسمه تعالی
شیخ احمد الطیب شیخ الازهر شریف
سلام علیکم و رحمةالله بیانیه اخیر شما در ارتباط با اوضاع سوریه که در برخی از خبرگزاریهای عربی پخش گردید، خواندیم؛ و ضروری دیدیم که از مضامین والای آن که تاکید بر وحدت اسلامی داشت و با روش ما که فتوا به حرمت هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت دادیم، هماهنگی کامل دارد، تشکر کنیم.
همچنین از سخنان شما که تاکید بر برنیانگیختن دشمنی و کینه بین مذاهب مختلف اسلامی بود، تشکر میکنیم.
اما در بیانیه اخیر شما نکاتی وجود دارد که ضروری دیدیم به آنها اشاره شود تا کاملتر گردد و حقیقت اوضاع موجود سوریه، بر همگان روشن شود.
فرمودید: «سوریه صحنه یک نمایش بیهوده برای جنگی است که عدهای میخواهند جنگی سنی شیعه باشد».
میگوییم: آری؛ ولی گروهی که این هدف را دارد باید مشخص شود؛ آیا شیعه و سنی میخواهند با یکدیگر بجنگند؛ یا این که طرف دیگری قصد شعلهور کردن این را فتنه دارد؟
آنچه که ما و شما میدانیم، این است که تفکری وجود دارد که همه مسلمانان را غیر از خود کافر میپندارد؛ این فرقه دیرزمانی است که با استفاده از سخنان و سیره زشت خود، سعی فراوان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان و برانگیختن فریادهای فرقهگرایانه دارد. و آنها زشتترین چهره را از دین اسلام ترویج کردند و آن را به صورت دین خشونت، ترور و کشتار و سربریدن ترسیم میکنند! و با این که همه مقدمات نشر اسلام در عالم و قبول آن از طرف بسیاری از مردم جهان مهیا است، ولی به خاطر آنها است که چهره اسلام به چهرهای زشت و ترسناک در عالم تبدیل شده است دوری میکنند!
ولذا علمای الازهر شریف و سایر علمای اهل سنت، به مقابله به آنها پرداخته و آنها را خوارج آخرالزمان نامیدند؛ همانهایی که پیامبر (ص) در مورد آنها فرموده است «یرمقون من الدین کما یمرق السهم من الرمیة». مانند تیری که از کمان بیرون میرود، از دین خارج میشوند».
از زشتترین کارها و فتاوای آنان، تکفیر تمامی مخالفین خویش است؛ بعضی از علمایشان فتوا داده که تقلید مذاهب اربعه شرک است! و همچنین حکم به کفر اشاعره، ماتریدیه، معتزله و همه اهل سنت جز طرفداران خود دادهاند!
و مدت زمانی است که رسانههای جمعی و همه ابزارهای ممکن و از جمله شبکههای ماهوارهای را به کار گرفتهاند تا به مراکز تبلیغاتی فکر سلفی و تریبونی برای نشر دشمنی، کینه و زشتسازی چهره اسلام تبدیل شود!
و اطلاع داریم که شما نیز در مقابل این فرقه ضاله ایستادهاید و فتوا دادهاید که آنها جزو مجسمه هستند و از دین بیرون رفته و سگهای اهل دوزخند.
علمای دیگری نیز مانند شیخ بوطی و شیخ احمد بدرالدین حسون و دیگران نیز در مقابل آنها ایستادند؛ همان طور که شیعیان سوریه وقتی دیدند این گروه از تکفیر و قتل دست برنمیدارند با آنها مقابله کردند.
و فقط کسانی که توهم سنی بودن آنها را دارند از آنان دفاع میکنند!
با این که کارهای زشت آنها نشانگر آن است که اینان از اهل سنت نیستند؛ کسی که قبور مردم و صحابه را نبش کند و پوست مردم را بکند و قلب آنها را بیرون آورد و سر آنها را جدا کرده و به این کار افتخار کند و از آن خشنود باشد، انسان نیست؛ چه رسد به اینکه مسلمان باشد!
و چقدر دردناک است که ببینیم عالمی بزرگ از علمای مشهور اسلام، مانند شیخ بوطی به دست این جانیان کشته شود، و تنها بهانه کشتن وی این باشد که با نظام حاکم در سوریه مقابله نکرده است! همچنین به راحتی به قتل و ترور پرداخته و حتی فرزند شیخ احمد بدرالدین حسون از دست آنها در امان نماند! همچنین بسیاری از اهل سنت را که مدافع دولت سوریه بودند به اتهام ارتداد کشتند!
آنان فتوا به وجوب کشتن شیعیان دادند؛ و جنایت دردآوری که این سلفیان در حق «شیخ حسن شحاته» و گروهی از شیعیان بیگناه در استان جیزه مصر صورت دادند در همین راستا بود؛ خانههای آنان را آتش زدند و آنها را کشتند و پیکرشان را مثله کرده و در خیابان روی زمین کشیدند! کاری که در کشوری مانند مصر که مشهور به همزیستی و سعه صدر است سابقه نداشت!
این حقیقت کسانی است که در پشت پرده این فتنه هستند و تعجبی ندارد که آمریکا و تمام کشورهای اروپایی و حتی صهونیستها بعد از اینکه دانستند وهابیون تلاش در تضعیف اسلام و مسلمانان دارند، جانبدار آنها باشند! کمکهای مادی و معنوی و پشتیبانی برای آنها انجام دهند؛ هواپیماهای صهیونیستها مناطقی را که دست این جانیان بدانجا نمیرسد، بمباران میکنند!
راستی چه توافق و وحدتنظری بین اینان و اسرائیل وجود دارد و این توافق به سود چه کسی است؟!
ما یقین داریم که این گونه افراد در ادعای آرزوی آزادی و پیروزی مسلمانان صادق نیستند؛ بلکه از طریق ایجاد فتنهای که به نفع اسرائیل غاصب و طرفدارانش است، میخواهند خون مسلمانان را بریزند.
حال میپرسیم که راه حل فعلی سوریه چیست؟
آیا راه حل اساسی، مقابله با این تندروان و بازداشتن آنها از سرکشی است، یا اینکه آنها را رها کرده که هر کاری خواستند انجام، شیعه، سنی، علوی، مسیحی و همه مخالفین خود را بکشند؟ و بگذاریم که به آرزوی خویش رسیده و یک حکومت به اصطلاح اسلامی در شام درست کنند که اینان در آن حاکم و قاضی باشند؟ گمان نداریم که این راه حل منطقی باشد!
و زمانی که نیروهای غربی و صهیونیستی تصریح میکنند که هدف آنها بعد از سوریه نابودی شیعیان لبنان و نابود کردن حکومت شیعی در عراق و سپس حکومت اسلامی در ایران است، در این هنگام مداخله حزبالله و ایران در سوریه اگر واقعیت هم داشته باشد، کاری منطقی بوده و در واقع دفاعی مشروع از نفس، بلاد و مقدسات در مقابل این طرح غربی- اسرائیلی است.
و در چنین صورت آیا شایسته نیست که شما نیز در کنار مظلوم بایستید و فتوا به دفاع از اسلام و مسلمین دهید؟
به یقین درگیری در سوریه در واقع درگیری مذهبی بین شیعه و سنی نیست؛ بلکه درگیری است که هدف از آن سیاسی بوده و بین فرقهای گمراه، و تایید شده توسط غرب و اسرائیل از یک سو و مسلمانان اعم از سنی و شیعه از سوی دیگر است که کوتاه آمدن در مقابل حقوق غصب شده خویش را جایز نمیشمرند.
ولی در هر حال، نظر شیعه این بوده و هست که بهترین راهکار حل مشکلات در سوریه، راه حل منطقی بدون خشونت و همراه با حفظ جان مسلمانان است.
در پایان بار دیگر از ادب و علاقه وافر شما به حفظ وحدت مسلمانان تشکر میکنیم و از شما میخواهیم که به همراه گروهی از الازهر شریف برای برطرف کردن موانع موجود بین ما و شما به ایران سفر کنید.
منبع:مهر
مطالب مشابه
- آیتالله مکارم شیرازی: غیر روحانیون ، جای خطبا را میگیرند و این خطر است
- علت عید اعلام کردن دوشنبه توسط آیت الله مکارم چه بود؟
- در واکنش به قتل ۴ شیعه بدست سلفیها الازهر: قتل شیعیان از بزرگترین گناهان کبیره است/ عاملان این جنایت مجازات شوند
- نامه سیدمحمد خاتمی به شیخ الازهر در محکومیت کشتار شیعیان
- رییس الازهر: پشت سر شیعیان نماز میخوانم