کد خبر: 1286

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 789

دین آنلاین، پنجره‌ای به اندیشه‌ی ناب دینی

                در روز خجسته و آسمانی نیمه ی شعبان، دین آنلاین زمینی شد تا با تبرک جویی از تصویر عالم‌تابِ آن آفتابِ عدالت و مهربانی، دین و دین‌داری را با عطرِ آن روایت […]

 

 
   
   
 

 

در روز خجسته و آسمانی نیمه ی شعبان، دین آنلاین زمینی شد تا با تبرک جویی از تصویر عالم‌تابِ آن آفتابِ عدالت و مهربانی، دین و دین‌داری را با عطرِ آن روایت کند.

این روزها، با همه‌ی پرگویی و پرنویسی از دین و دیانت، هنوز دلتنگِ روایتِ ناب از آن هستیم. روایتی که بتواند چونان دیروز و دیروز‌هایمان، در باغچه‌ی ایمان، گل‌های سرخ محمدی را برایمان به ارمغان بیاورد.

دین آنلاین، با این تمنّا متوَلد شد که حلقه‌ی وصل به دیروز‌ها و فرداهایمان باشد و در رفعِ چند دغدغه بکوشد:

۱. سرایندگان واژگان سخیف و سست به نامِ دین و ایمان، گرچه ازدحام درست کنند، اما بر زحمتِ دین و دین‌داران می‌افزایند؛ آنان وصله‌های ناجور دیانت‌اند و آن را بر چوبه‌ی دار می‌برند و مهجور و منفور می‌سازند. متاسفانه، مدت‌هاست که این جماعت در عِدّه و عُدّه افزون گشته‌اند و چون راهزنانِ راه بلد، طریقت ایمانی را مشوش و ناامن ساخته‌اند.

دین‌آنلاین می‌کوشد که از رویای رحمانی دین، کابوس زدایی کند و خرافات و تحریفات را از تصویر عقلانی آن بزداید و نگاهِ عبوسانه و نامهربانانه را از آن دور کند.

۲. تک‌گویی و تک‌فهمی از دین و دیانت، ابتلای دیگری است. کسانی خود را مدارِ حق و حقیقت می‌دانند و در آسمانِ شریعت، خود را ستارگان بی‌رقیب می‌شناسند. آنان قهرمانان میدان‌های بی منازع‌اند، از این رو به تکفیر و تفسیقِ مخالفان می‌کوشند و بر چهره‌ی هر ناهم‌اندیش، خط بطلان می‌کشند و برداشت خویش را از دین، تفسیری ابدی و ازلی می‌شمارند.

دین‌آنلاین، گرچه به ضروریات و باور‌های مدّلل دینی پایبند است، اما هم گستره‌ی مشهورات غیر مدّلل را اندک نمی‌داند و هم در حوزه‌ی تحقق دین، راه‌های اجرا را نیازمند مفاهمه و گفت‌ و گو می‌داند. از این رو، بر این باور است که تنها با نقد و تضاربِ افکار می‌توان به دین‌فهمی و دین‌داری راه یافت.

۳. متدینان بی‌اخلاق رو به توسعه‌اند؛ گویا گمان می‌دارند که می‌توان فرشتگان را با دیوان و ددان به ائتلاف وادارند و با تیر‌های شیطانی دروازه های ملکوتی را بگشایند! آنان می‌پندارند که می‌توان کشتی دیانت را در امواجِ طوفانی بی‌اخلاقی پیش‌برد و به ساحل رسانید!

دین‌آنلاین، دین را همزادِ اخلاق می‌شناسد و زیست اخلاقی را گوهر دین‌داری می‌داند، آبادی دیانت را به بهار و شکوفایی اخلاقیات می‌یابد و شعورِ دینی را در شورِ اخلاقی متّجلی می‌بیند. از این رو خواهد کوشید که جهان دین‌داری را در دنیای فتوت و مردانگی بیابد و بشناسد  نه دنیای نامردی و نامردمان!

۴. دین‌پژوهان در کنجِ عزلت و جغرافیای ذهنیت اندک نیستند؛ آنان دلبسته‌ی کتاب‌های انبوه (و این روز‌ها صفحه‌های ذخیره‌ی دیجیتالی) خود هستند؛‌دیده از جامعه و جهان برگرفته‌اند و به گذشته‌ها و یا اندوخته‌های ذهنی و درونی دلبسته‌اند؛ سقفِ آرزو‌هایشان، بازیابی دکمه‌ای است بر پیراهنی که مدت‌هاست گم‌کرده اند!

اما دین‌آنلاین، دیانت را در عرصه‌ی عینیت و کارآمدی جست‌وجو می‌کند؛ از آن گردزدایی و تاریخ ستائی می‌کند تا بتواند کلیدی بر مساله‌ها و بحران‌های امروزمان باشد.

***

این‌ها – و مواردی چون آن – آرزوهایی است که جمعی از دین‌پژوهان را گردآورد تا دین‌آنلاین را رونمایی کنند. تداوم و تکاملِ آن، وابسته به آن است که دغدغه‌مندانی دیگر هم به یاری برآیند و با همکاری مشفقانه و ناصحانه، این نیت و امید را بارور سازند. در انتظار نوشته‌ ها و دیدگاه‌هایتان هستیم.

مدیر سایت دین آنلاین

منبع:دین انلاین

کتاب ناب رونمایی از این سایت را به مدیرمحترم ان جناب اقای سید عباس صالحی و سایر همکارانشان تبریک می گوید

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود