تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی
- حکمرانی فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/04/03 01:06
از دين رسانه اي تا رسانه ديني / سید عباس صالحی
ا سيطره عصر ارتباطات، جو زدگي را به وجود آورد و در دامان آن بسياري از عناصر هويتساز و از جمله «دين»، رسانهاي شد (و يا در حال اين دگرديسي است). […]
|
||||
ا |
سيطره عصر ارتباطات، جو زدگي را به وجود آورد و در دامان آن بسياري از عناصر هويتساز و از جمله «دين»، رسانهاي شد (و يا در حال اين دگرديسي است).
مؤلفههاي اصلي دين رسانهاي عبارتند از:
1. دين رسانهاي، تودهانديش و عوامگراست. مذاق عموم را بر حقيقت و مصلحت واقعيت ارجح ميشمرد و در پرتوي ذوق سطحي و مبتذل، به گزينش دين دست ميزند؛ اجزايي از دين را بازخواني و ارائه ميكند كه به طبع آن گروه خوش ميآيد و در بخشهاي ديگر از دين نيز با تفسيري كه عوام را جذب كند، به تبيين آن ميپردازد و صد البته بخش مهمي از پيام دين را كه با ذوق و فهم آنان ناهمخوان است، در طبقه مفاهيم دور از دسترس مينهد و نظارهاي بر آن نميافكند.
2. دين رسانهاي، ظاهرگرا و فرمپرست است و به قالبهاي ارائه بيش از محتواي پيام ميانديشد، با صورتهاي بزك كرده، پيام دين را به نمايش در ميآورد و تصويرهايي جذاب (اما بيمحتوا يا كممحتوا) از مفاهيم عالي دين را ارائه ميكند به گمان خويش در اين تزئين و آرايش، فرمهاي نو را در ساحت دينگستري به وجود ميآورد اما غافل از آن مينمايد كه در پرتوي تجربههاي فرم، حقيقت ديانت را به مسلخ ميبرد.
3. دين رسانهاي مدگرا و تلوّنپذيراست و براي فرار از كليشه، هر روز تعبير را تغيير ميدهد و مفاهيم را در مُدهاي مختلف ارائه ميكند. با اين اميد كه مخاطبان ملوّن را بتواند در پرتوي الوان رنگارنگ پيام مجذوب و مبهوت كند.
4. دين رسانهاي، مصلحتانديش است، ميكوشد مخاطبي را از خود دفع نكند و در دايره جذب و انجذاب خويش، هر بنيبشر عصر مدرن را در فراچنگ خويش قرار دهد. از اين رو، به شدت از پيامها و مفاهيم دافعهخيز پرهيز ميكند. مبادا در تعداد مراجعان ساحت دين رسانهاي افت و فتوري رخ دهد!
5. دين رسانهاي بر تكرار و تكرّر تأكيد ميكند، با تفسيري پروپاگاندا از رسانه به ابلاغ دين ميپردازد و گمان ميكند كه با تكرار، ره اقناع را ميپويد از اين نكته غفلت ميورزد كه نميتوان با تكرار و تأكيد، دين را دروني و عمومي ساخت. دين تنها در سادگي و زلالي در سنگلاخ وجودي ره مييابد.
نكات فوق، بخشي از شاخصهاي دين رسانهاياند كه اينك به وفور «رسانهاي» شدهاند اما «رسانه ديني» گونهاي ديگر است. رسانه ديني ميكوشد كه فاصله متمايز خويش را با «رسانه» عصر مدرن حفظ كند و تفاوتهاي معنايي آن را در احساس و تعقل مخاطب بيافريند. رسانه ديني، دغدغهمند شريعت است اما نه فقط در چارچوبهاي تصوير نامحرم و ادبيات جنسي! بلكه به كليّت اجزاي شريعت و با تمامي تفاصيل در اهمَ و مهم احكام شرعي، تقيّد نشان ميدهد. همچنين رسانه ديني در چارچوب متاع سخيف رسانهاي به توليد و عرضه پيام نميپردازد، بلكه به حفظ حقوق و حرمت انسانها متعهد است و ميكوشد به تمامي ابعاد اخلاق اجتماعي اسلامي وفادار بماند و بالاخره... رسانه ديني، خود را زبان حق و حقوق مردم ميداند و ابوذروار خويشتن را در خدمت منافع خلق قرار ميدهد و سپاه قدرت و ثروت او را مرعوب و مجذوب نميكند.
منبع:دین انلاین
مطالب مشابه
- شمس: مخاطبشناسی در تاليف كتاب های دينی، ضرورت دارد
- استفاده از قالبهای گوناگون در انتقال مفاهيم قرآنی
- «مدیریت رسانه» نوشته «وحید خاشعی» با موضوع رسانههای گروهی اعم از مدیریت، جنبههای اقتصادی و جنبههای اجتماعی دارای 6 فصل از جمله «استراتژی در سازمانهای رسانهای»، «ساختار سازمانهای رسانهای»، «منابع انسانی»، «فرهنگ سازمانی»، «تکنولوژی در سازمان رسانهای» و «بودجه در سازمانهای رسانهای» است
- تداوم مکتب اخباري در حوزههاي شيعه /سیدعباس صالحی
- افراطيون از عوام گرايي به عوام سواري رسيدند؟ فوادصادقی