کد خبر: 1352

1392/03/21 14:49

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 501

می‌خواستند خانه‌ام را آتش بزنند عماد افروغ: چه اتفاقی افتاده که آقایان نزدیک انتخابات یاد نقد افتاده‌اند؟

چرا امروز که نزدیک انتخابات است، درهای نقد باز است؟ مگر اتفاقی می‌افتد؟ آیا امنیت کشور خدشه‌دار شده است؟ آیا مشکلی پیش آمده است؟ پس چرا هر وقت انتخابات تمام می‌شود و دولت جدید مستقر می‌شود، درهای نقد […]

چرا امروز که نزدیک انتخابات است، درهای نقد باز است؟ مگر اتفاقی می‌افتد؟ آیا امنیت کشور خدشه‌دار شده است؟ آیا مشکلی پیش آمده است؟ پس چرا هر وقت انتخابات تمام می‌شود و دولت جدید مستقر می‌شود، درهای نقد را می‌بندید؟ آیا قبل از انتخابات با نقد کردن امنیت کشور خدشه‌دار نمی‌شود و بعد از آن می‌شود؟ آیا درهای نقد را با انگیزه منفعت می‌بندید یا به بهانه امنیت؟
عماد افروغ گفت: چرا امروز که نزدیک انتخابات است، درهای نقد باز است؟ آیا امنیت کشور خدشه‌دار شده است؟ آیا مشکلی پیش آمده است؟ پس چرا هر وقت انتخابات تمام می‌شود و دولت جدید مستقر می‌شود، درهای نقد را می‌بندید؟

به گزارش مهر، مراسم رونمایی از مجموعه سه جلدی «ما قال و من قال» خود كه در فرهنگسرای رسانه برگزار ش، گفت: انگیزه اصلی من از این کار این بود که حافظه تاریخی مردم را تقویت کنم که چرا برخی دیروز چنان موضعی گرفتند و امروز چنین موضعی می‌گیرند چون این کار توهین به شعور مردم است. سعی کردم دسته‌بندی داشته باشم. یعنی افرادی که اصطلاحا نان را به نرخ روز می‌خورند یا از دیگر دسته‌ها جدا کنم و دیگر گروه‌ها را معرفی کنم. ما امروز در جامعه‌مان چند نوع تفکر و اندیشه داریم. اولین دسته، نان به نرخ روزخورها و منفعت‌طلب‌ها هستند. دسته دوم طرفداران دولت مستقر هستند و دسته اول و دوم شبیه هم هستند. دسته سوم، ساده‌لوحان زود باور هستند که این موضعشان به دلیل نگرش سطحی‌ آن‌هاست. دسته چهارم متحجران سلفی باطن هستند و دسته پنجم هم طرفداران سیاسی اندیشه حضرت امام (ره) هستند که مردم سالاری دینی را خوب می‌فهمند.

دسته پنجم قائل به نقش کاربردی و ابزاری حکومت اسلامی هستند. این گروه می‌دانند که حکومت، حتی در دستان پیامبر یک وسیله است. چون اخلاق است که اصل است. دسته پنجم، کسانی هستند که منتقد سلفی‌گری و ایرانی‌گری در کشور هستند.

افروغ در بخش دیگری از سخنانش گفت: اما درباره نام این کتاب باید بگویم که این نام را از روایت من قال و ما قال حضرت امیر(ع) گرفتم. بعضی‌ها ممکن است بگویند این روایت با روایت دیگری مانند کلمة حق یراد به‌الباطل، خنثی می‌شود ولی این‌گونه نیست. موضوع به «ما» یعنی چیزی که گفته می‌شود، برمی‌گردد. معتقدم «ما»قال‌ شناسی از «من»قال شناسی مهم‌تر است و نباید درگیر «من» قال شویم. ما قال در واقع ابزار فهم و شاخص رشد عقلانیت در جامعه است. همچنین ابزار نیکوی گفتگو است. متاسفانه هنوز نفهمیده‌ایم که وقتی می‌خواهیم کسی را نقد کنیم،‌ باید از اندیشه‌هایش حرف بزنیم نه این که شخصیتش را تخریب کنیم.

این محقق با اشاره به کتاب «مال قال و من قال» گفت: ویژگی این اثر، زمان در موقعیت تاریخ است. یا می‌توان گفت نبض واقعیت‌ها در بستر مکانی و زمانی است. از دیگر ویژگی‌هایش، پرده برداشتن از مواضع انتقادی و تغییر مواضع 180 درجه‌ای است. همچنین پرده‌برداری از یک تاریخ و فلسفه تاریخ است. نباید وقتی بحث تاریخ می‌شود، فقط دوره‌های هزار ساله را دید. در مقاطع کوچک چند ساله هم می‌توان تاریخ را دید. من در 14 سال اخیر فراز و فرودهای زیادی داشتم و ناامیدی‌های زیادی برایم پیش آمد اما در نهایت فهمیدم که سنت‌های خدا وجود دارند و جریان خواهند داشت. این شد که مومن به خدا شدم و به عاقبت امر ایمان پیدا کردم.

افروغ گفت: من در این کتابم 2 بحث مهم را هم آورده‌ام. اول آن مطلبی که در سال 86 در کمیسیون در مجلس، درباره امام خمینی(ره) مطرح کردم و باعث سرنگونی‌ام از کمیسیون شد. مطلب دوم هم حرف‌هایم در برنامه تلویزیونی پارک ملت است که این‌دفعه نزدیک بود خانه و زندگی‌ام سرنگون شود و خانه‌ام را به آتش بکشند که شکر خدا این بار ماموران اطفای حریق قبل از آتش‌سوزی، آتش را محار کردند. روشی هم که برای مطالعه این کتاب 3 جلدی پیشنهاد می‌کنم این است که اول به تاریخ و سپس به عنوان مطلب نگاه کنید، بعد مطلب را بخوانید چون مطالعه این کتاب با مطالعه کتاب‌ معمول فرق دارد. پیشنهاد می‌کنم هر کسی که فکر می‌کند با مردم روراست است، چنین کتابی را منتشر کند. اگر هم منتشر نمی‌کند، دیگران برایش چنین کاری کنند. چون انتشار مواضع و گفته‌های فرد که خودش پای آ‌ن‌ها را امضا کرده،‌ اصلا کار غیراخلاقی نیست. مطالبی که از طرف من منتشر شده یا گفتگوهایی که با من شده، به نام خودم منتشر شده و چاپشان در یک کتاب، کاری غیراخلاقی نیست.

نماینده پیشین مجلس گفت: به رغم همه ناملایمات بدانیم که نقد عمل می‌کند و آینده خوبی در انتظارمان است.

افروغ گفت: چرا امروز که نزدیک انتخابات است، درهای نقد باز است؟ مگر اتفاقی می‌افتد؟ آیا امنیت کشور خدشه‌دار شده است؟ آیا مشکلی پیش آمده است؟ پس چرا هر وقت انتخابات تمام می‌شود و دولت جدید مستقر می‌شود، درهای نقد را می‌بندید؟ آیا قبل از انتخابات با نقد کردن امنیت کشور خدشه‌دار نمی‌شود و بعد از آن می‌شود؟ آیا درهای نقد را با انگیزه منفعت می‌بندید یا به بهانه امنیت؟

وی در ادامه با طنز گفت: البته شاید اگر این فضای انتخاباتی نبود این کتاب من هم چاپ نمی‌شد و در ممیزی گیر می‌کرد.
 
منبع:19دی
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود