کد خبر: 1364

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 971

سرنوشت کشور را به آدم های کوچک نسپاریم/عبالرحیم اباذری

استقبال پرشور وکم نظیری که مردم سرتاسر کشور از کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی کردند، نشان دادند، آنان از حاکمیت آدم های کوچک،ناتوان وتازه به دوران رسیده خسته وکوفته شده و منتفرند ونیاز مبرم به […]

استقبال پرشور وکم نظیری که مردم سرتاسر کشور از کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی کردند، نشان دادند، آنان از حاکمیت آدم های کوچک،ناتوان وتازه به دوران رسیده خسته وکوفته شده و منتفرند ونیاز مبرم به مدیریت انسان های شریف ، بزرگ، صادق، صالح ،کار آمد وکار آزموده دارند

عبدالرحیم اباذری

هشت سال گذشته تجربه تلخی برای ملت بزرگ ایران بود ونشان داد هر گاه رئیس دولتی از افراد ناشناخته ،کوچک وتازه به دوران رسیده باشد،هرگز نمی تواند برای مردم ، کشور ، انقلاب ونظام مفید باشد.علتش هم روشن است.زیرا کسانی که به قول معروف یک سروگردن از وی بزرگتر وبالاتر هستند هرگز حاضر نمی شوند با او در کنار یک میز بنشینند واین کار منطقی هم هست .بنابراین او ناچار است اعضای دولت خود را از افرادی مثل خود یا پایین تر وضعیف تر از خود انتخاب کند. در دولت نهم ودهم با تمام وجود شاهد این وضعیت اسف بار بودیم.یک سری شخصیت های ریشه دار وتوانا از همان اول کنار گذاسته شدند.بعضی از افرادی هم که آمدند،پس از اندکی چون خودرا قوی تر از رئیس دولت یافتند،نتوانستند بمانند،یا خودشان رفتند یا کنار گذاشته شدندودر نهایت دولت، امور کشور را با افراد کم تجربه ،ضعیف وناکارآمد ادامه داد ونتیجه اش آن شد که امروز شاهدش هستیم.
در لسان مبارک امامان معصوم نیز سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک،عامل انحطاط وسقوط حکومت ها معرفی شده است.امام علی (علیه السلام) می فرماید:
«یستدل علی ادبار الدول باربع:تضییع الاصول والتمسک بالفروع وتقدیم الاراذل وتاخیر الافاضل.» (غررالحکم ودررالکلم،ص 342،حدیث 7835 )
چهار چیز عامل شکست دولت هاست. 1-غفلت کردن از مسائل مهم کشوری. 2- روی آوردن به حواشی وکارهای بیهوده. 3- به کار گرفتن آدمهای پست وفرومایه. 4- کنار زدن ومنزوی کردن انسان های شریف واصیل. متاسفانه این چهار ویژگی در دولت دهم کاملا آشکار بود.
آن حضرت در حدیث دیگر می فرماید: «تولی الاراذل والاحداث،الدول دلیل انحلالها وادبارها.» (همان،ص 345،حدیث 7925 )
روی کار آمدن آدم های فرومایه وتازه به دوران رسیده،نشانه انحطاط وانحلال حکومت هاست.مرحوم آقا جمال خوانساری،شارح غررالحکم در توضیح وذیل این حدیث شریف می نویسد:«مراد این است که مباشرین مهمات دولت ها باید که مردم بلند مرتبه باشند... وهر دولتی که مباشرین مهمات آن مردم پست مرتبه وتازه به دوران رسیده شوند،این نشان این است که به زودی بر هم خورد وپشت برگرداند ووجه این ظاهر است وبه تجربه نیز معلوم شده» (شرح آقا جمال خونساری بر غررالحکم ودررالکلم،ج 3،ص696)
این حقیقت از نظر تاریخی هم روشن است. مرحوم فیض الاسلام در ترجمه وشرح نهج البلاغه می نویسد: از حکیم دور اندیشی پرسیدند،انقراض دولت ساسانیان را چه سبب شد؟ گفت: «ایشان افراد کوچک را به کار های بزرگ گماشتند که از عهده آن کار ها بر نیامدند ومردم بزرگ را به کارهای کوچک وا داشتند که به آن کارها اعتقاد ننمودند،از این رو نظام کارشان از هم گسست وجمعیت شان پراکنده شد.» (ترجمه وشرح نهج البلاغه،فیض الاسلام، ص756) بعضی از مورخان یکی از علل مهم انقراض دولت مقتدر صفوی را نیز همین امر قلمداد کردند.
کسانی که در هشت سال گذشته با لطایف الحیل وهزینه کردن از دین واعتقادات مردم یک فرد ضعیف را بر گرده مردم سوار کردند،امروز بدون این که پاسخگوی اشتباهات گذشته خود باشند،تلاش می کنند، فرد مشابه و ضعیف تر از او را دوباره بر مردم تحمیل کنند،اما مردم دیگر هوشیار وبیدار شده اند.
در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) داریم که فرمود: «المومن لایسلع من جحر،مرتین» مومن هرگز از یک سوراخ، دوبار گزیده نمی شود.استقبال پرشور وکم نظیری که مردم سرتاسر کشور از کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی کردند، نشان دادند، آنان از حاکمیت آدم های کوچک،ناتوان وتازه به دوران رسیده خسته وکوفته شده و منتفرند ونیاز مبرم به مدیریت انسان های شریف ، بزرگ، صادق، صالح ،کار آمد وکار آزموده دارند تا او با روش اعتدال وعقلانیت،تمام نیروی های قوی ،متعهد وکارآمد از گروه ها وسلیقه های مختلف را به کار گیرد ومردم،کشور، انقلاب ونظام را از این نابهنجاری ها برهاند والسلام.
 
منبع:19دی
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود