کد خبر: 1402

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 986

ميراث امام خميني /سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی

در آستانه بيست و چهارمين سالگرد رحلت امام خميني بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي قرار داريم، مرد بزرگي كه با رهبري انقلاب اسلامي و به پيروزي رساندن آن در ايران، تحولي بنيادين در تفكر سياسي جهان امروز […]

در آستانه بيست و چهارمين سالگرد رحلت امام خميني بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي قرار داريم، مرد بزرگي كه با رهبري انقلاب اسلامي و به پيروزي رساندن آن در ايران، تحولي بنيادين در تفكر سياسي جهان امروز پديد آورد و در ذهن تاريخ و در فرهنگ انقلابي عصر حاضر جاودانه شد.
امروز كه نسيم بيداري اسلامي در كشورهاي عربي و شمال آفريقا وزيدن گرفته و ديكتاتورها يكي پس از ديگري سقوط مي‌كنند، بيش از روزها و سال‌هاي اول بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌توان به عظمت كاري كه امام خميني انجام داد پي برد. هر چند عده‌اي تلاش مي‌كنند رويدادهاي انقلابي سال‌هاي اخير در كشورهاي عربي و شمال آفريقا را "بهار عربي" بنامند و از اين طريق چنين وانمود كنند كه اصولاً اين تحولات هيچ ربطي به انقلاب اسلامي و افكار امام خميني ندارد، ولي شعارهاي "الله اكبر" و گرايش‌هاي اسلامي كه در آراء مردم اين كشورها موج مي‌زند بر اين فرضيه خط بطلان مي‌كشد و به روشني نشان مي‌دهد كه بيداري اسلامي عامل واقعي اين تحولات است و اين همان خطي است كه با رهبري امام خميني در ايران ترسيم شد و اكنون درحال امتداد يافتن است.
اين واقعيت بسيار درخشان و تاريخي، رسالت ما مردم ايران را كه در كانون انقلاب اسلامي قرار داريم و در فضائي تنفس مي‌كنيم كه با نفس گرم و مسيحائي امام خميني متبرك شده است، سنگين‌تر مي‌كند. ما بايد براي حراست از ميراث امام خميني هرچه در توان داريم بكار بگيريم و از هيچ تلاش و كوششي دريغ نورزيم.
ميراث امام خميني، قدرت و حكومت و منصب و مقام نيست. آنچه امام خميني براي ملت ايران به ارث گذاشته و طبعاً مردم ايران نيز بايد آن را با امانت‌داري به ساير ملت‌ها منتقل كنند، حاكميت عدالت، اخلاق، خردورزي، اعتدال، اصول و ارزش‌ها بر جامعه است كه مي‌توان آنها را به عنوان يك مجموعه "حاكميت ارزش‌هاي الهي" ناميد، چيزي كه از بعثت پيامبر رحمت كه اكنون در آستانه آن قرار داريم سرچشمه گرفته است. امام خميني در برابر طاغوت داخلي كه نظام شاهنشاهي بود و استكبار بين‌المللي كه سلطه جهانخواران است قيام كرد و با توكل بر خدا و بهره مندي از حمايت همه‌جانبه توده‌هاي مردم توانست انقلاب اسلامي را به پيروزي برساند و مردم ايران را از قيد و بندهاي استبداد داخلي و استعمار خارجي نجات دهد. قطعاً ادامه راه امام خميني فقط با حراست از همين ميراث ميسر خواهد بود و از دست دادن آن يا خدشه وارد شدن به آن موجب از دست رفتن انقلاب و تهي شدن نظام بر آمده از آن خواهد شد.
ارزيابي اجمالي اما واقع بينانه شرايط كنوني نشان مي‌دهد ميراث امام خميني در بخش‌هاي عدالت، اخلاق،‌ خردورزي و اعتدال بشدت در معرض خطر قرار دارند.
عدالت، چه در وجه اقتصادي و چه در وجوه ديگري مانند سياسي، قضائي، اجتماعي و اخلاقي در نظر گرفته شود، اكنون در جامعه ما مخدوش است. فاصله طبقاتي بسيار زياد است و درحالي كه عده معدودي در مركز جمهوري اسلامي در خانه‌هاي اشرافي ده‌ها ميلياردي زندگي مي‌كنند، بسياري از مردم زير خط فقر بسر مي‌برند و حتي عده‌اي به نان شب محتاجند و براي امرار معاش به كارهائي تن مي‌دهند كه خود راضي نيستند.
چنين وضعيتي با نقطه نظرهاي امام خميني درباره مردم بهيچوجه سازگاري ندارد. امام خميني عاشق مردم بود و همانطور كه بارها مي‌گفت هرگز حاضر نبود حتي يك تار موي كوخ نشينان را با تمام كاخ نشين‌ها و كاخ‌ها و ثروت‌هاي آنها عوض كند. اين را بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي در عمل به اثبات رساند. خوي ساده زيستي، رسيدگي به مردم، سفارش تهي دستان به مسئولين، جلوگيري از گرايش‌هاي طبقاتي در وضع قوانين، نكوهش آن دسته از مسئولين قوا كه از خط همراهي با مردم فاصله مي‌گرفتند و توصيه هميشگي به مسئولين اجرائي، نمايندگان مجلس و مقامات قضائي به ساده‌زيستي، حل مشكلات مردم و فاصله نگرفتن از اقشار ضعيف، بخشي از عملكرد امام خميني در اين زمينه را تشكيل مي‌دادند.
بخش‌هاي ديگر عدالت، يعني عدالت سياسي، اجتماعي، قضائي و اخلاقي نيز دچار مشكلاتي هستند كه بي‌توجهي به آن مي‌تواند مشكلات زيادي را سبب شود. برخورد سياسي عادلانه، پالايش دستگاه قضائي از تبعيض و فساد، مبارزه با بداخلاقي‌ها از وظايف مهم مسئولين نظام جمهوري اسلامي است كه متأسفانه در بسياري از موارد بر زمين مانده و راه را براي به خطر افتادن ميراث امام خميني هموار كرده است. اگر سيره امام خميني در زمينه‌هاي مختلف، معيار و الگوي عمل مسئولين قوا باشد، قطعاً تمام اين مشكلات حل خواهند شد.
اعتدال، اخلاق و خردورزي كه همگي از يك خانواده هستند و در اصول و ارزش‌هاي ديني ريشه دارند، در سال‌هاي اخير توسط افراطيون در معرض خطر قرار گرفته‌اند به همين موازات، خطر تفريط نيز اكنون ميراث امام خميني را تهديد مي‌كند. نظام جمهوري اسلامي وظيفه دارد اخلاق را بر جامعه حاكم كند، با خرافات مبارزه نمايد،‌ اعتدال را به جاي افراط و تفريط بنشاند و همه چيز را براساس خردورزي به پيش ببرد. ميدان‌دار شدن افراطيون بداخلاق در بعضي بخش‌ها و تفريطي‌هاي سطحي‌نگر در بخش‌هاي ديگر، بداخلاقي را رواج داده، حرمت‌ها را به دست تاراج سپرده، خرافات را ميدان‌دار كرده و خردورزي را به عزلت كشانده است. اين مسير، ‌خارج از راهي است كه امام خميني پيش پاي ما قرار داده بود و اگر ادامه يابد ما را از ميراث امام خميني دور خواهد كرد.
خوشبختانه در جامعه انقلابي ما افراد زيادي وجود دارند كه اين انحرافات را تشخيص مي‌دهند و براي مبارزه با آنها استعداد و آمادگي دارند. چاره كار در اينست كه از اين استعدادها و آمادگي‌ها استفاده گردد و تا ديرتر نشده جلوي اين انحرافات گرفته شود. اين واقعيت را بايد همواره در ذهن داشته باشيم كه امام خميني "هويت" انقلاب و نظام جمهوري اسلامي است و حراست از ميراث امام خميني تضمين كننده بقاء اين هويت خواهد بود. بنابر اين، همه موظف هستيم براي استمرار انقلاب و تقويت نظام جمهوري اسلامي بكوشيم، كاري كه فقط از طريق حراست از ميراث امام خميني ميسر خواهد بود.

 

منبع: روزنامه جمهموری اسلامی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود