کد خبر: 1634

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 705

نگاهی به عملکردسال91مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بیان مدیراجرائی ان

حضور فعال و تاثیر گذار درحوزه نشر، رویکرد اصلی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال 91  چکیده: منا نشر/افزایش همگرایی بین ناشران همسو، توجه به دغدغه های اصلی ناشران، توجه به حوزه های توزیع و ترویج، […]

حضور فعال و تاثیر گذار درحوزه نشر، رویکرد اصلی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال 91

 چکیده: منا نشر/افزایش همگرایی بین ناشران همسو، توجه به دغدغه های اصلی ناشران، توجه به حوزه های توزیع و ترویج، پرداختن به مساله آموزش از راهبردهای اصلی مجمع ناشران در سال نود و یک بود.
 

مدیر اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی «منانشر» درباره مهمترین برنامه های این مجمع در سال نود ویک گفت: یکی از اهداف مجمع ناشران انقلاب اسلامی از ابتدای شکل گیری، تعامل با نهادهای اصلی و تاثیرگذار فرهنگی در حوزه نشر بوده است که  مجمع برای دست یابی به این هدف نگرانی های ناشران و مشکلات پیش روی آنانرا با معاون سابق فرهنگی و سرپرست جدید معاونت فرهنگی این وزارت در طول سال 91 در میان گذاشت.

مدیر اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مجمع در حوزه های مختلف مشاوره ارائه داد، عنوان کرد:  مساله گرانی کاغذ، برپایی نمایشگاه کتاب، طرح نمایشگاه مطلوب، وضعیت ناشران در سال بحران کاغذ و لزوم حمایت از آنها موارد متعددی بود که از سوی مجمع به مسوولان وزارت ارشاد منعکس شد؛ در این راستا مجمع به وظیفه خود تا جایی که می توانست عمل کرد.

وی افزود: البته پیشنهادها و تذکرات مشفقانه ی دلسوزان حوزه نشر را به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت .

احمدوند با اشاره به تعامل مجمع ناشران با دیگر نهادها از جمله نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تصریح کرد: در سال 91  هیات مدیره مجمع نشستی با رییس و  مدیران این نهاد برپا و راهکارهای همکاری را بررسی کرد؛ مجمع در این جلسه دغدغه های ناشران را در  حمایت جدی تر از بخش تولید فرهنگ مکتوب کشور مطرح کد و پیشنهاد داد نهاد کتابخانه ها برای حل مشکل نقدینگی ناشران کتابهای منتخب خود را پیش خرید کند.

مدیر عامل شرکت ترنج خاطرنشان کرد: مجمع با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جلسات متعددی در سطوح مختلف برپا و تفاهم نامه همکاری امضا کرد؛ همچنین به منظور استفاده از اسناد موجود در این کتابخانه ، تغییر در شیوه تقسیم بندی های موضوعی متداول و فعالیت علمی  و بومی کردن این تقسیم بندی ها توسط این سازمان و همچنین برپایی جلسات مشترک کارشناسی در موضوعات مشترک توافقاتی صورت گرفت .

وی با بیان اینکه علاوه بر این موارد تعامل خوبی با سازمان تبلیغات اسلامی برقرار شد، اضافه کرد: از سوی دیگر ارتباط با نهادهای صنفی و تخصصی حوزه نشر و اتحادیه ناشران تهران، قم، مشهد و اصفهان ، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن زنان ناشر، انجمن ناشران قرآنی و دیگر نهادها برقرار و در این راستا علاوه بر همفکری و تبادل نظر برخی  برنامه های مشترک طراحی و اجرا شد.

وی با اشاره به مساله کاغذ و تاثیرگذاری آن در فرایند مهم نشر کشور تاکید کرد: موضوع گرانی و کمبود کاغذ در بازار نشر از دیگر مسائل مهمی بود که مجمع به صورت جدی آن را در سال 91 پیگیری کرد و در این زمینه با وزارت بازرگانی، وزارت ارشاد مکاتبات و جلساتی داشت.مجمع تلاش کرد برخی از نهادهای اقتصادی موثر را به فعالیت در زمینه تولید کاغذ ترغیب نماید؛ بازدید از کارخانه های تولید کاغذ که تولیدشان متوقف شده و توجه به احیای این کارخانه ها برای  استفاده از ظرفیت داخلی در تولید این محصول، ارائه راهکارهای دراز مدت برای حل ریشه ای مشکل کاغذ و ، جلب حمایت از نهادهای مختلف برای همراهی با ناشران از دیگر برنامه های اجرایی این مجمع در حوزه اقتصادی بود.

مدیر اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی توضیح داد: در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب (که جدی ترین اتفاق سالانه حوزه نشر است) مجمع، طراحی و اداره سالن یاس را به منظور ارایه مدلی از نمایشگاه مطلوب به عهده گرفت. در این سالن علاوه بر اینکه کارنامه نشر کشور به صورت موضوعی توسط کارشناسان ارائه شد، بسته های پیشنهادی در 50 موضوع مختلف به مخاطبان شناسانده و کتاب های برتر و برگزیده معرفی شد؛ همچنین برگزاری نشست های تخصصی، رونمایی از کتاب های مختلف و بستر سازی زمینه حضور فعالان ترویجی در حوزه نشر در نمایشگاه کتاب از دیگر فعالیت های این مجمع بود.

وی با بیان اینکه مجمع ناشران تلاش کرد تا روحیه همدلی و ارتباط میان ناشران عضو را افزایش دهد، گفت : در این راستا مجمع جلسات دید و بازدید از ناشران، دعوت از آنها برای حضور در مجمع و تشکیل هیئت امام هادی(ع) برای ایجاد یک قرار معنوی بین ناشران عضو و دیگر فعالان فرهنگی را در دستور کار خود قرار داد.

وی به فعالیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش آموزش اشاره کرد و گفت: مجمع با برگزاری نخستین دوره دوروزه کارگاهی «نشر یک گام به جلو» تلاش نمود مباحث مورد نیاز روز و مبتلا به ناشران را توسط اساتیدی متبحر به ناشران ارائه دهد.

احمدوند یادآور شد: اتفاق مهم دیگر برپایی همایش بزرگداشت مرحوم محمدرضا علیان مدیر مسوول انتشارات «پیام آزادی» و از پیشکسوتان حوزه نشر بود که با استقبال افراد و گروههای مختلف قرار گرفت  

وی عملی شدن و راه اندازی سامانه کارشناسی کتاب را دیگر فعالیت مجمع در سال 91 برشمرد و بیان داشت: بعد از مطالعات طولانی و مفصلی که برای طراحی سامانه کارشناسی صورت گرفت فعالیت آن از نیمه دوم سال شروع شد؛ این سامانه کتاب های منتشر شده و ویژگی های آثار را رصد می کند و به زودی زمینه ارتباط میان مخاطب توسط این تکنولوژی برقرار خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ترنج در ادامه گفت: مجمع در مرکز رسانه ای شیرازه که رسانه تخصصی کتاب است، تقویت ارتباط با صدا و سیما و برنامه سازان در شبکه های مختلف و مدیران گروه ها را مد نظر قرار داد و در برخی برنامه ها با معرفی کارشناسان و کتاب های مختلف حضور پیدا کرد، همچنین نمونه های خوب و مناسبی از تیزرهای معرفی کتاب در این مرکز تولید شده که در صدا و سیما در بخش های مختلف شاهد پخش آن خواهیم بود.

 وی عنوان کرد: همچنین شرکت ترنج هم افتتاح ترنجستان سروش را با همکاری انتتشارات سروش در آبان ماه و راه اندازی ترنجستان فردیس کرج در بهمن ماه را در دستور کار قرار داد.

احمدوند توضیح داد: دوازده شعبه از ترنجستان های مترو نیز با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو  در سال 91 راه اندازی شد که  امیدواریم این رقم در سال 92 به 40 نقطه در مترو برسد.

وی ادامه داد: آغاز فعالیت و ساخت ترنجستان بهشت در خیابان شریعتی (مجموعه فرهنگی و کتاب فروشی) با متراژ حدود هزار و پانصد متر در سال 91 کلید خورد که این مرکز اوایل سال 92 به بهره برداری می رسد.

مدیر اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی برپایی چندین نمایشگاه کتاب در تهران و شهرستان ها را از دیگر موارد در کارنامه کاری مجمع در سال 91 دانست و افزود: شرکت ترنج در دی ماه فعالیت ویژه داشت ؛ بسته پیشنهادی 20 کتاب و دو نرم افزار با عنوان «ما کجای تاریخ ایستاده ایم» با همکاری بخشهای مختلف مجمع انجام شد؛ همچنین مجمع با همکاری مرکز پخش کتابستان در سطح کشور اقدام به پخش و توزیع کتاب نمود و با تعداد قابل توجهی از فروشگاههای سطح کشور در عرضه این آثار همکاری داشت .

احمدوند در پایان توجه به مسائل اساسی حوزه نشر، ارتباط جدی با ناشران عضو، فعال سازی سامانه کارشناسی برای مراجعه افراد به سایت کارشناسی کتاب، راه اندازی و تقویت سایت فروش کتاب تحت عنوان «  toranjbook.com »، راه اندازی تعدادی دیگر از ترنجستان ها در سطوح کشور، مشارکت بیشتر در برنامه سازی رسانه از جمله صدا و سیما و توجه جدی تر به مساله آموزش را از مهمترین برنامه های اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال 92 عنوان کرد.

 

منبع:منا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود