کد خبر: 1950

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 867

سایت الف:احتمال ائتلاف جبهه پایداری با طیف دولت

شاخه تهران «با لیدری صادق محصولی» فعالیت می‌کند. او وزیر کشور سابق دولت است که حضورش در جبهه پایداری از ابتدا به دلیل نزدیکی با رحیم مشایی جنجالی بود. برخی از تحلیل گران سیاسی از ابتدای تشکیل جبهه […]

شاخه تهران «با لیدری صادق محصولی» فعالیت می‌کند. او وزیر کشور سابق دولت است که حضورش در جبهه پایداری از ابتدا به دلیل نزدیکی با رحیم مشایی جنجالی بود.
برخی از تحلیل گران سیاسی از ابتدای تشکیل جبهه پایداری، مستقل بودن این جریان از دولت را باور نداشته و همواره بر ارتباط و هماهنگی این دو جریان با هم تاکید داشتند، حضور وزرا و چهره های شاخص سابق دولت، که بعضا هنوز هم رابطه خوبی با تمام یا بخشی از دولت دارند همچون اقای الهام، به این گمانه زنی ها قوت می بخشید، از دیگر سو نمایندگانی که هنوز از دولت دفاع می کنند نیز در جبهه پایداری نقش پررنگی دارند. ظاهرا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، هماهنگی و یکی شدن این دو جریان شتاب بیشتری گرفته، روزنامه اعتماد در مقاله ای به تحلیل رابطه این دو جریان از دید خود پرداخته که در ادامه می آید.*
جبهه پایداری که با ائتلاف جمعی از وزرای سابق و اخراجی کابینه محمود احمدی‌نژاد و نیز برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم با همراهی چند تن از شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی تشکیل شده بود، این روزها شرایط متفاوتی را سپری می‌کند. آنها که به حامیان احمدی‌نژاد منهای مشایی مشهور شده بودند و در انتخابات مجلس هشتم مصایب بسیاری را برای اصولگرایان و فقیه سرشناس اهل تهران (آیت‌الله مهدوی کنی) ایجاد کرده بودند و در غیاب اصلاح‌طلبان به رقیب سرسختی برای جبهه متحد اصولگرایان بدل شده بودند اکنون در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به نظر می‌رسد که به زودی از هویت حقیقی خود پرده‌برداری خواهند کرد.
سران این جبهه که پیش از انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی زیرنظر مستقیم آیت‌الله مصباح‌یزدی فعالیت خود را با اعلام مرزبندی با اصلاح‌طلبان، حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و جریان انحرافی اعلام کرده بودند این روزها به نظر می‌رسد که به نقطه مبداء خود که همانا معرفی کاندیدای مشترک با طیف دولت در انتخابات است باز می‌گردند، به نحوی که دیروز سخنگوی جبهه پایداری طی اظهاراتی گفت: ما در مسائلی به دولت انتقاد داشتیم که شبیه اصلاح‌طلبان رفتار می‌کرد.

تشکل سیاسی آیت‌الله مصباح‌یزدی در حالی به سمت دولت رجعت می‌کند که اخیرا با بروز اختلاف نظر میان اعضای خود درباره انتخاب نامزد این تشکل در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به دو طیف قم و تهران منشعب شده است. شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی طیف قم جبهه پایداری را تشکیل می‌دهند که نتوانسته‌اند با حامیان دولت در جبهه پایداری بر سر یک نامزد مشترک به تفاهم دست یابند.

انشعاب پایداری‌ها بر سر دولت

هدایت دولت توسط اسفندیار رحیم مشایی، دلیل این عدم تفاهم اعلام شده بود. گفته شده بود که نزدیکان آیت‌الله مصباح‌یزدی اعلام کرده‌اند که حمایت از کاندیدای مورد نظر حامیان دولت در تضاد با شعارهایی است که تاکنون مطرح کرده‌اند. از افراد این شاخه می‌توان به آقا تهرانی، روانبخش، سقای بی‌ریا، نبویان و حسین جلالی اشاره کرد. شاخه قم در پی کاندیداتوری سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت جمهوری است. اما شاخه تهران که اکثرا از اعضای سابق کابینه و برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم و نهم هستند، معتقدند که باید از نامزد مورد نظر حامیان احمدی‌نژاد حمایت کرد. به باور این افراد با این اقدام راه احمدی‌نژاد ادامه پیدا خواهد کرد و فردی از جنس محمود احمدی‌نژاد جایگزین او خواهد شد. شاخه تهران «با لیدری صادق محصولی» فعالیت می‌کند. او وزیر کشور سابق دولت است که حضورش در جبهه پایداری از ابتدا به دلیل نزدیکی با رحیم مشایی جنجالی بود.

جنگ ظاهری برای رهایی از تیغ تیز انتقاد رقبا

پیش از این برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی با اعلام خبر آغاز فعالیت جبهه پایداری این گمانه را مطرح کرده بودند که جبهه پایداری با نظر مستقیم محمود احمدی‌نژاد و واسطه‌گری صادق محصولی و فریب فراکسیون انقلاب مجلس نهم طراحی شده بود تا با این بازی طراحی شده و مدیریت یک جنگ ظاهری با جبهه پایداری بتوانند مقداری از بار سیاسی عنوان جریان انحرافی را که به‌شدت از سوی رقبایشان مطرح می‌شود، بکاهند.

اگرچه قاسم روانبخش از شاخه قم جبهه پایداری طی گفت‌وگویی گفته است که این جبهه احتمالا تا اسفندماه کاندیدای خود را برای انتخابات معرفی می‌کند اما اینکه جبهه پایداری انقلاب اسلامی چه برنامه و چشم‌اندازی برای آینده خود دارد، به روشنی مشخص نیست. اگرچه برخی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله مهدوی کنی، ائتلاف جبهه پایداری با دولتی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را موضوع قابل پیش‌بینی اعلام کردند.
از منظر این چهره نزدیک به طیف اصولگرایان سنتی، اکثریت مجموعه جبهه پایداری به دنبال قدرت هستند بنابراین از آنجایی که امکانات مالی و مدیریتی در ید دولت است از این رو این جبهه در تلاش است با دولت ائتلاف کند. کریمی اصفهانی بر همین اساس می‌گوید: این احتمال وجود دارد جبهه پایداری به طمع امکانات قوی‌ای که دولت در اختیار دارد با دولت کنار آمده و برای رسیدن به قدرت با آن ائتلاف کند، البته ممکن است پایداری‌ها از زیر چتر مجموعه دولت خارج شوند و جداگانه به فعالیت خود ادامه دهند.

اما پس از عبور جبهه پایداری از حداد عادل به دلیل پیوستن به ائتلاف ۱+۲ و کناره‌گیری غلامحسین الهام از کاندیداتوری چه کسی می‌تواند گزینه مشترک جبهه پایداری و طیف دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد؟ جدا از پدیده‌یی به نام اسفندیار رحیم مشایی چهره‌هایی نظیر علی نیکزاد، سعید جلیلی و پرویز فتاح از چهره‌هایی هستند که هم رابطه دوستانه‌یی با محمود احمدی‌نژاد دارند و هم اینکه آیت‌الله مصباح که با تشکیل جبهه پایداری، تلاشی تازه در عرصه سیاست را آغاز کرده نظر مثبتی به این افراد دارد. این مساله‌یی است که حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به آن اشاره کرده است.
او درباره ائتلاف دولت با جبهه پایداری گفت: در گذشته هم ما پیش بینی می‌کردیم جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به گزینه مشترکی برسد، بر همین اساس از آنجایی که احتمال ائتلاف جبهه پایداری و دولت با جبهه متحد اصولگرایی و اصولگرایان بعید به نظر می‌رسد بنابراین گرایش این دو به یکدیگر برای استفاده از دستاوردهای مثبت دولت به نفع جبهه پایداری چنین ائتلافی بین این دو صورت خواهد گرفت. وی افزود: جبهه پایداری برای آنکه دستاوردهای مثبت دولت هدر نرود و از آن برای کسب آرای عمومی مردم بهره‌برداری کند بنابراین تلاش خواهد کرد تا به نامزدی برسد که به نفع جبهه پایداری تمام شود.
ترقی افزود: با توجه به مشکلاتی که رحیم مشایی دارد گزینه‌هایی مثل لنکرانی یا فتاح که مورد تایید آیت‌الله مصباح هستند گزینه‌های مناسب‌تری برای کاندیداتوری به نظر می‌رسند. عضو شورای مرکزی موتلفه گفتمان مشترک دولت و جبهه پایداری را تداوم گفتمان احمدی‌نژاد دانست و تاکید کرد: قطعا این دو جریان به دنبال گفتمان سوم تیر یا گفتمان تداوم عدالت احمدی‌نژاد خواهند بود در واقع این دو گفتمان مقداری با هم تفاوت دارند از این رو گرایش و پایبندی جبهه پایداری به گفتمان سوم تیر بیشتر است.

ماندگاری در قدرت

با توجه به تکثر چهره‌های اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و علاقه شدید اعضای جبهه پایداری برای ماندگار شدن هویت جدید سیاسی خود در میان اصولگرایان به نظر می‌رسد که هر چه به ایام انتخابات نزدیک‌تر شویم، اشتراک نظر و وحدت گفتمانی جبهه پایداری به سمت خاستگاه اصلی خود که همانا محمود احمدی‌نژاد و تیم دولت است، بازگردد و این همان ترسی است که بیش از پیش پیکره اصولگرایان منتقد دولت را به لرزه در خواهد آورد. باید دید آیا پایان نمایش انتقاد از دولت با کلید واژه «جریان انحرافی» از سوی پایداری‌ها چه دستاوردی را برای طراحان این بازی سیاسی به دنبال خواهد داشت. آیا شاخه قم جبهه پایداری و مریدان آیت‌الله مصباح حاضر خواهند بود به حمایت از کاندیدای دولت برخیزند یا آنکه از انتخابات کناره‌گیری خواهند کرد؟
منبع سایت الف

 

منبع:

19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود