کد خبر: 2269

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 072

آیت الله هاشمی: وضعیت کنونی نظام امتحانی دیگر از سوی خداوند است/مردم امتحان خود را پس داده اند

چکیده:  اگر نظام اسلامي در وعده‌هايي كه براي تحقق جامعه‌اي اسلامي و انساني به مردم داده ناموفق عمل كند در امتحان الهي شكست خورده و بايد با بازگشت از خطا و اشتباه، به جبران مافات بپردازد:  رئيس مجمع […]

چکیده:

 اگر نظام اسلامي در وعده‌هايي كه براي تحقق جامعه‌اي اسلامي و انساني به مردم داده ناموفق عمل كند در امتحان الهي شكست خورده و بايد با بازگشت از خطا و اشتباه، به جبران مافات بپردازد: 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وضعيت كنوني نظام اسلامي را امتحاني ديگر از سوي خداوند خواند و گفت: مردم ايران همواره در عرصه‌هاي گوناگون، وفاداري و امتحان خود را به خوبي پس داده اند، امّا آيا زمامداران اسلامي و مسئولان نيز توانسته‌اند از اين عرصه موفق و سربلند بيرون بيايند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در جمع كثيري از اقشار گوناگون مردم با تسليت مصيبت بزرگ عاشوراي حسيني، اين واقعه عظيم را همانند بسياري از حوادث تاريخ بشريت، امتحان و آزمايشي الهي خواند و تصريح كرد: امتحان الهي عمومي‌ترين مسئله‌اي است كه از ابتداي خلقت در ميان موجودات داراي تكليف واختيار وجود داشته و اين امر براي هيچ فرد، امت و ملتي هم استثنابردار نيست.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همچنین با استناد به كتاب «فرهنگ قرآن» خاطرنشان كرد: در اين اثر با اشاره به آيات گوناگون قرآن كريم، 260 عنوان و مفهوم در موضوع امتحان درصدها آيه برشمرده شده و اين نشان از عظمت و اهميت آزمايش انسان‌ها نزد خداوند دارد.
ایشان هدف كلي امتحان الهي را وجه تربيتي و آموزشي اين مسئله عنوان كرد و گفت: در اين امر انسان در حالت شور و دلهره از موفقيت و يا شكست، عقل و دين را مركز توجه قرار داده و تلاش دارد تا با موفقيت مسير تكامل را طي كند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه در آزمايش الهي هر شخص بزرگ‌تر، عالم‌تر و مسئول‌تر باشد، امتحانش نيز سخت‌تر و صعب‌تر خواهد بود، تصريح كرد: انسان هميشه در مصائب و مشكلات آزمايش نمي شود، بلكه آزمايش مهمتر در موفقيت‌ها، پيروزي‌ها و نعمات خداوند است و بسياري در اين مرحله ناموفق و شكست‌خورده بيرون مي‌آيند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام واقعه كربلا را يكي از مهمترين صحنه‌هاي امتحان حكام زمان از يك سو و مردم و امت اسلامي از سوي ديگر خواند و تأكيد كرد: در واقعه دلخراش و عبرت‌آموز عاشورا، عده‌اي به ظاهر شكست خوردند، ولي از امتحان الهي سربلند و متعالي بيرون آمدند و بسياري نيز با پيروزي مقطعي، در واقع شكست خوردند و در حضيض ذلت تاريخ گرفتار شدند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه به موارد متعددي از فلسفه امتحان الهي همچون تقويت ايمان و تقوا، تربيت عمومي انسان، تصفيه و خلوص دل، جدا شدن صفوف مردم اشاره كرد و گفت: در قيام امام حسين(ع) به خوبي مي‌توان روند پيوستن انسان‌ها و سپس ريزش آنان و جدا شدن صفوفشان را ملاحظه كرد.
ایشان ، بازگشت از خطا و اشتباه و نيز توبه را از ديگر آثار و بركات امتحان الهي خواند و تصريح كرد: با امتحان الهي انسان در عمل محك خورده و درك و دريافت و نيز تجربه او بالا رفته و همين امر رشد و تعالي انسان را در پي دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، عبرت‌آموزي، شكر نعمت و وقوف به عظمت خلقت انسان را از ديگر آثار آزمايش و امتحان الهي خواند و تأكيد كرد: «امتحان الهي» مي‌تواند موضوع يك پژوهش بزرگ و تأثيرگذار در علوم انساني و اسلامي باشد و خوب است توسط پژوهشگران محقق جنبه عملي پيدا كند.
ایشان در ادامه انقلاب اسلامي و تأسيس نظام جمهوري اسلامي را يكي از صحنه‌هاي معاصر آزمون الهي براي ما مسلمانان عنوان كرد و گفت: در جريان مبارزات و پيروزي انقلاب اسلامي ايران، خداوند همه ما را مورد امتحان قرار داد و چون از اين امتحان سخت، موفق بيرون آمديم، نعمت پيروزي و نظام اسلامي را به ما ارزاني و البته حجت را نيز به ما تمام كرد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيروزي در دفاع مقدس و ديگر صحنه‌هاي انقلاب اسلامي را از ديگر آزمايش‌ها خواند و گفت: خداوند با اضمحلال صدام و رژيمش و نيز شناخته شدن وي به عنوان متجاوز، اجر مقاومت و صبر و ايثار رزمندگان را در آزمون سخت جنگ تحميلي بر ما ارزاني كرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود دروغ، رياكاري، فساد اداري و مالي، غيبت،خلف وعده ها تجسس در امور و زندگي خصوصي مردم، گراني، بيكاري، تزلزل بخشي خانواده‌ها، بي‌اعتنايي به حوزه‌هاي علميه، روحانيت و مراجع و ساير موارد، اين امور را عرصه‌هاي تزلزل در امتحان الهي خواند و گفت: اگر نظام اسلامي در وعده‌هايي كه براي تحقق جامعه‌اي اسلامي و انساني به مردم داده ناموفق عمل كند در امتحان الهي شكست خورده و بايد با توبه و بازگشت از خطا و اشتباه، به جبران مافات بپردازد.
آیت الله هاشمی ، حوادث اين روزهاي غزه را از صحنه‌هاي ديگر آزمايش بشريت و ملت‌هاي مسلمان خواند و گفت: حوادث غزه در حال حاضر درس‌هاي بسياري براي وجدان بشريت و ملت‌ها و دولت‌هاي مسلمان دارد، چرا كه 6/1 ميليارد نفوس مسلمان در 60 كشور اسلامي اعم از شيعه و سني بايد نقش خود را در اين بزنگاه بزرگ تاريخ كه قتلگاه زنان، كودكان و جوانان غزه شده و بناست كه مبارزات هفتاد ساله آنان را يكسره به مسلخ ببرند، به خوبي ايفا كنند.واز سوي ديگر آزمايش قدرتهاي سلطه گر است كه علير غم شعارهاي انسان دوستانهدر اين فاجعه انساني يا ساكت ويا حامي ظا لممي باشند .
در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين رستگاري با تسليت ايام عزاداري اباعبدالله‌الحسين(ع) به بخشي از سخنان آن حضرت در خطبه منا اشاره كرد و گفت: همان‌گونه كه صلح حديبيه براي مسلمانان بركات فراواني داشت، قيام امام حسين(ع) نيز به گونه‌اي ديگر احياكننده دين خدا و مكتب رسول گرامي اسلام بود.
وي افزود: امام حسين(ع) با حضور در كربلا نشان داد براي دفاع از حق و مظلوم بايد قيام كرد و با بيان مظالم حكام جائر از تمام هستي و اهل بيت خود نيز گذشت.

در پايان مراسم، مداح اهل بيت(ع) به ذكر مصيبت و بيان مصائب اهل بيت پيامبر و امام سوم شيعيان(ع) پرداخت.

 

منبع: +

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود