تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
مسعود فراستی در جلسه نقد و بررسی فیلم "میگرن" :نقد "پیام فیلم" مرضی است که حسن عباسی به جان نقد انداخته!
چکیده: مسعود فراستی در جلسه نقد و بررسی فیلم "میگرن" گفت: در این سینما از بیضایی گرفته تا برخی همین کارگردانهای فیلماولی این سالها لوس بارآمدهاند و طاقت یک محدودیت و اعمال ممیزی ساده را هم […]
چکیده:
مسعود فراستی در جلسه نقد و بررسی فیلم "میگرن" گفت: در این سینما از بیضایی گرفته تا برخی همین کارگردانهای فیلماولی این سالها لوس بارآمدهاند و طاقت یک محدودیت و اعمال ممیزی ساده را هم ندارند.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "میگرن" اولین تجربه بلند سینمایی مانلی شجاعیفرد عصر روز گذشته 29 آبان در سالن بصیرت مجموعه فرهنگی 13 آبان با حضور کارگردان و مسعود فراستی بهعنوان منتقد برگزار شد.
در ابتدای این نشست و پس از نمایش فیلم، مانلی شجاعیفرد در توضیحاتی کوتاه درباره شکلگیری ایده اولیه "میگرن" گفت: طرح اولیه این داستان به تجربه زندگی شخصیام در یک آپارتمان و کیفیت ارتباط با همسایههایم برمیگردد. از آنجا که کار اصلیام داستاننویسی است این ایده را نیز ابتدا در قالب یک داستان نوشتم و پس از آن و بهواسطه مشورت دوستان آن را تبدیل به فیلمنامه کردم.
نمایی از فیلم "میگرن"
شجاعیفرد درباره وجه تسمیه فیلم نیز گفت: میگرن همان سردردی است که همه ما میشناسیم اما همین سردرد ساده، ریشههای متعددی دارد که بخش عمدهای از آنها ناشی از استرس، نگرانی و خستگی است. نامگذاری این فیلم اشاره به شرایطی دارد که حاصلش همین استرس و خستگی است.
کارگردان "میگرن" درباره حاشیههای بهوجود آمده برای اکران عمومی فیلمش هم گفت: فیلم ما از زمان اکران در جشنواره تا همین دو هفته پیش در وضعیت تعلیق بهسر میبرد. گویا باید فرض را بر این میگذاشتم که نخستین فیلمم رنگ پرده را نخواهد دید.
وی افزود: با این اوصاف و در حالی که مشغول پروژه تازهام بودم روز یکشنبه هفته گذشته با من تماس گرفتند و گفتند قرار است روز چهارشنبه فیلمت اکران شود! واقعاً همین امروز هم نمیدانم لحظه شنیدن این خبر خوشحال شدم یا ناراحت. باز هم استرس به سراغم آمد.
شجاعیفرد تأکید کرد: تا آنجا که اطلاع دارم تلاشهای آقای شایسته بهعنوان پخشکننده این فیلم را به اکران رساند و از این بابت خوشحالم که اولین فیلمم فرصت اکران پیدا کرد اما کاش در شرایط نرمالتری این امکان فراهم میشد.
کارگردان "میگرن": بهدنبال سیاهنمایی نبودم
کارگردان "میگرن" در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره سیاهنمایی فیلم، گفت: پایانبندی فیلم به روشنی نشان میدهد که بنده به دنبال سیاهنمایی نبودهام. اینگونه نیست که شخصیت زن فیلم تسلیم شرایط شده باشد.
وی افزود: آنچه در این فیلم میبینیم طبیعت اجتماع ماست و هر یک از ما بهعنوان اعضا این جامعه ممکن است در مقطعی و به واسطه یک اتفاق کوچک از این شرایط خسته شویم. تمام این فرازوفرودها را در زندگی شخصی درک و لمس کردهام و به همین دلیل است که نمیخواهم به مخاطبم دروغ بگویم.
در ادامه همین بحث مسعود فراستی با اشاره به سوال طرح شده درباره سیاهنمایی در میگرین تأکید کرد: این فیلم اصلاً سیاهنما نیست و نباید اینگونه باشیم که به محض اینکه کسی گفت بالای چشمت ابروست بگوییم سیاهنمایی کردی! این منتقد سینمایی افزود: اگر فیلمهایی مانند "میگرن" را سیاهنما بدانیم در برابر فیلمی مانند "یک خانواده محترم" چه موضعی خواهیم گرفت؟ لابد باید خودمان را دار بزنیم!
تا اطلاع ثانوی از واژه سیاهنمایی استفاده نکنید
وی با تأکید بر اینکه هر نقدی سیاهنمایی نیست، تأکید کرد: نقد در یک فیلم میتواند خیلی تندتر از آنچه در میگرن شاهدش بودیم باشد اما باید بهدنبال زاویه نگاه برای طرح این انتقاد باشیم. پس لطفاً تا اطلاع ثانوی از واژه سیاهنمایی استفاده نکنید مگر در برابر فیلمهایی چون "یک خانواده محترم"، فیلمهای مخملباف و قبادی و دیگر آثاری از این جنس.
فراستی در ادامه با اشاره به ایرادات فیلم "میگرن" گفت: مشکل ساختاری این فیلم، درگیری بیش از حد با جزئیات است. جزئیاتی که توجه به آنها خوب است اما در فیلم رها هستند و در فیلمنامه باید جمع میشدند.
وی در ادامه به کیفیت بازی بازیگران پرداخت و با انتقاد از آنها به کاراکتر اصلی فیلم با بازی هنگامه قاضیانی اشاره کرد و گفت: ما از این کاراکتر در طول فیلم هیچ نمیدانیم و جزئیاتی چون برخوردش با راننده تاکسی تا نوشتن خاطرات روزانهای که در سطح یک دختر دبیرستانی است و نه یک زن خانهدار و تحصیلکرده، هیچ کمکی به شناخت او نمیکند.
شجاعی فرد: سکانس تاکسی را باید حذف میکردم
شجاعیفرد در پاسخ به این بخش از نقد فراستی ضمن پذیرش کلیت بحث درباره برخی جزئیات در فیلم گفت: درباره عدم تأثیرگذاری این جزئیات بر شناخت کاراکترها با شما موافق نیستم؛ چراکه به زعم خودم همین جزئیات نشاندهنده دلایل خستگی و تنهایی این کاراکترهاست.
وی با اشاره به یکی از سکانسهای مورد اشاره فراستی تأکید کرد: درباره سکانس راننده تاکسی، بنده هم با شما موافقم که مخاطب نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند و اگر فرصت بیشتری برای آمادهسازی فیلم برای اکران داشتم این سکانس را حذف میکردم.
کارگردان میگرن اضافه کرد: این سکانس در تقابل با سکانس دیگری که در ممیزی از فیلم حذف شد معنا و مفهوم پیدا میکند. متأسفانه 17 دقیقه از فیلم به دلایلی حذف شد. بنده هم آن را پذیرفتهام و غر نمیزنم اما همین حذفیات به برخی لحظهها و احساسهای موجود در فیلم لطمه زدهاست.
در سینمای ایران غالب کارگردانان لوس بار آمدهاند
فراستی درباره صحبتهای شجاعیفرد درباره ممیزی خطاب به این کارگردان جوان گفت: شکر خدا شما جزو فیلمسازان لوس نیستید! در این سینما از بیضایی گرفته تا برخی همین فیلمسازان فیلماولی این سالها لوس بار آمدهاند و طاقت یک محدودیت و اعمال ممیزی ساده را هم ندارد، فکر میکنند باید همه چیز برای فیلمسازی مهیا باشد.
وی ادامه داد: این فیلمسازان هنوز جای جدی نرفتهاند تا ببینند شرایط چگونه است، تا ببینند به فیلمساز بزرگی مانند جان فورد هم هشدار میدهند که حواست باشد 15 صفحه از قرارداد عقب هستی! در سینمای ایران متأسفانه غالب کارگردانان لوس بارآمدهاند.
فراستی خطاب به شجاعیفرد افزود: سعی کنید جزو این سینماگران لوس نباشید. ممیزی بسیار منگل است و به راحتی میتوانید سرش کلاه بگذارید. تو یک کارگردان ایرانی هستی و با فیلمت نشان دادهای بابت این ایرانی بودن هم پشیمان نیستی، پس قوی باش و در همین شرایط فیلم خودت را بساز.
سینما جای شکنجه نیست
این منتقد سینمایی در واکنش به بخش دیگری از توضیحات شجاعیفرد درباره انتقال حس خستگی کاراکترها به مخاطبان فیلم تأکید کرد: فراموش نکنیم اگر من بخواهم فیلمی درباره دیوانهها بسازم قرار نیست مخاطبان را هم دیوانه کنم! قرار نیست بر مینای تم فیلم مخاطب را شکنجه کنیم. سینما جای شکنجه نیست. مراقب باشید به این دام نیافتید.
فراستی ادامه داد: سینما یعنی تجربه کردن خستگی، شادگی، غم، هراس و هر حس دیگر برای یک انسان معین. در سینما هیچ حس عامی نداریم و فهم این موضوع یعنی تمام سینما.
وی افزود: گرایش دیگری که در برخی فیلمها وجود دارد تصویر کردن روزمرگی است که معتقدم فقط یک نفر در سینمای ایران این کار را بلد بود؛ سهراب شهید ثالث. من فیلم طبیعت بیجان را دوست ندارم اما کارگردانش کارش را بلد بود و تا همین امروز هم تنها او را میشناسم که پرداختن سینمایی به این روزمرگی را بلد بود.
"میگرن" قطعاً از "بههمین سادگی" فیلم بهتری است
فراستی در ادامه با اشاره به برخی نمونههای ناموفق در زمینه تصویر کردن روزمرگی روی پرده سینما گفت: فیلم خانم شجاعیفرد از این منظر قطعاً از فیلمی مانند "به همین سادگی" خیلی بهتر است اما به تصویر درآوردن خستگی ناشی از روزمرگی آنقدر کار سختی است و آندر بلد بودن میخواهد که گاهی کارگردانی مانند برگمان هم ازپس آن برنیامده است.
وی در ادامه صحبتهایش تأکید کرد: راه نجات سینمای ما قصهگویی است. تا میتوانید قصهها را در معرض واقعیتها قرار دهید. تخیل در این زمینه میتواند مثل اسید نابودکننده باشد اما زندگی واقعی اینگونه نیست.
فراستی در پاسخ به مجری برنامه درباره تفاوت "قصهسازی" و "تخیل" گفت: مثلاً وقتی شما میخواهید قصهای درباره دفاع مقدس روایت کنید نیاز نیست بنشینید و تخیل کنید باید درباره آن مطالعه کنید و مستند ببینید. 99 درصد موضوعات قابل طرح در سینما چنین وضعی دارند و اصلاً تخیل نمیخواهند.
وی افزود: ارباب تخیل مغز است اما برخی از ما هپروت را جایگزین تخیل میکنیم. حضرت خیال را باید حضرت عقل رهبری کند. باید یاد بگیریم بهجای تخیل درباره واقعیت، واقعیات را خوب نگاه کنیم.
نقد "پیام فیلم" مرضی است که حسن عباسی به جان نقد انداخته!
در ادامه برنامه یکی دیگر از حاضران در سالن فیلم "میگرن" را "چرک" و "سیاه" توصیف کرد و پیام آن را قابل نقد دانست که فراستی باردیگر گفت: این نوع نگاه به یک فیلم، بیماری مشترکی است که هم روشنفکران به آن مبتلا هستند و هم بچه مسلمانهای رادیکال. هر دو اثر سینمایی را یک جور تحلیل میکنند و در آن به دنبال پیام هستند.
وی افزود: نقد پیام یک فیلم از اساس دریوری است! این مرض را حسن عباسی به جان نقد انداخته است. سینما، ادبیات و هر مدیوم هنری دیگری اصلاً قصد انتقال پیام ندارد. چه کسی گفته یک فیلم سینمایی باید پیام داشته باشد!؟
این منتفد ادامه داد: این یک بیماری است که حاصلش همین فیلمهای شعاری و بیخاصیتی است که بعضا در سینما و تلویزیون میبینیم. اگر به دنبال پیام هستید بروید در تظاهرات خیابانی و به شعارها گوش دهید!
فراستی تأکید کرد: هر اثر هنری تنها برش و لمحهای از نگاه یک آدم در قبال زندگی است. این نگاه میتواند در مواردی حتی سیاسی هم باشد اما به دنبال پیام نیست. گشتن بهدنبال پیام در فیلم رفتن دنبال نخود سیاه است!
این منتقد در واکنش به اعتراض برخی حاضران درباره رسانه بودن سینما و تأکید بر انتقال پیام بهعنوان یکی از کارکردهای رسانه پاسخ داد: بله سینما رسانه است اما رسانه خودش پیام است و طبیعتاً سینما هم خود پیام است، نه اینکه بخواهد درصدد انتقال پیام باشد.
فراستی ادامه داد: این همان مشکل مشترک روشنفکران و بچه مسلمانهاست که میخواهند با این مدیوم پیام منتقل کنند و فکر میکنند با عدهای مخاطب طرفند که باید هدایتشان کنند! سینما باید آدمسازی کند. آدم هم اینقدر شعار نمیدهد، ادعای اصلاح هم ندارد. اگر دنبال پیام بروید کلاه سرتان رفتهاست.
منبع:مهر
مطالب مشابه