کد خبر: 2348

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 027

توصیه‌های استادی به مبلغان؛ / گرفتاری‌های مردم را انکار و سیاه‌نمایی نکنیم

باید بدانید که محافل امام حسین(ع) محافلی نیست که مردم را دو دسته کنیم، یعنی نباید به گونه‌ای مسائل را مطرح کنیم که تعدادی از مردم در محافل حضور داشته باشند و تعدادی دیگر حضور پیدا نکنند. رئیس شورای […]

باید بدانید که محافل امام حسین(ع) محافلی نیست که مردم را دو دسته کنیم، یعنی نباید به گونه‌ای مسائل را مطرح کنیم که تعدادی از مردم در محافل حضور داشته باشند و تعدادی دیگر حضور پیدا نکنند.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه به مبلغان توصیه کرد که در سفر تبلیغی ماه محرم از سیاسی کردن منبرها و جانبداری سیاسی و دو دسته کردن مردم پرهیز کنند.

آیت‌الله رضا استادی ظهر پنجشنبه در گردهمایی بزرگ مبلغان که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، مبلغان را به رعایت تقوای الهی در سفرهای تبلیغی توصیه کرد و گفت: کارهای تبلیغی اگر از روی اخلاص باشد تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت.

امام جمعه قم ادامه داد: هر کسی مقصودی جز رضای خداوند داشته باشد عملش ضایع می‌شود.

وی با ذکر روایتی گفت: کسی که در کارهایش رضایت خداوند را در نظر داشته باشد، خداوند کاری می‌کند که او از درون احساس بی‌نیازی کند.

آیت‌الله استادی به مشکلات مالی اعزام مبلغ اشاره کرد و یادآور شد: امسال در شرایط خاصی هستیم و ممکن است برخی از برنامه‌هایی که در گذشته وجود داشته، الان امکان اجرایی شدن آنها نباشد. اگر کسی به خاطر این مسئله در سفر تبلیغی کوتاهی کند معلوم می‌شود کارش برای رضای خدا نیست.

کمبود اعتبار برای اعزام مبلغان

اشاره آیت‌الله استادی به کمبود اعتبار برای اعزام مبلغان به مناسبت ماه محرم بود که وی در ادامه اظهار کرد: توقع از مبلغان این است که هر کسی با هر توانی که در گذشته به تبلیغ اعزام می‌شد با همان توان و بلکه بیشتر از گذشته برای ترویج دین خدا تلاش کند.

امام جمعه قم خطاب به مبلغان گفت: سعی کنیم امسال که شرایط از نظر مادی مناسب نیست ما با از خود گذشتگی و نشاط بیشتر به دنبال کارهای تبلیغی باشیم و اگر خدای نکرده تعداد مبلغان کاهش چشمگیری داشته باشد این مسئله در مردم تاثیر منفی می‌گذارد.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری از منبر مفید و مبلغان تصریح کرد: مقام معظم رهبری مسئله اتقان را مطرح کردند و فرمودند مطالبی که بر روی منبر بیان می‌شود باید مستند و متقن باشد.

ضرورت مطالعه کافی و مستندبودن روضه

آیت‌الله استادی به رشد آگاهی‌ها و اطلاعات مردم اشاره کرد و افزود: مبلغ باید قبل از هر سخنرانی، مطالعه کافی داشته باشد و محکمات را از متشابهات تشخیص دهد.

به اعتقاد این استاد حوزه، محتوای منبر باید به گونه‌ای باشد که پیام مطلوبی به مخاطبان منتقل کند.

وی بر لزوم مستندبودن روضه‌ها و سخنرانی با زبان ساده برای مردم تاکید کرد و افزود: کسی که 5 – 6 سال در حوزه تحصیل کرده و در محیط تبلیغی قرار گرفته، باید حدود خودش را بداند و این طور فکر نکند که می‌تواند پاسخگوی همه مسائل باشد بلکه باید برای پاسخگویی به سئوالات مردم مطالعه کند و اگر در جایی نمی‌تواند پاسخ دهند با شهامت بگوید که پس از مطالعه کافی پاسخ خواهد داد.

آیت‌الله استادی ادامه داد: محتوای منبر ما باید چکیده‌ای از اصول عقاید، اخلاق و احکام باشد و کسی که یک مطلب را در خودش هضم نکند نمی‌تواند آن را برای دیگران بیان کند.

وی با بیان اینکه مسئله گفتن برای مردم را نباید سبک بشماریم اظهار کرد: بسیاری از مردم مسائل اولیه احکام را نمی‌دانند و اینکه رساله‌های عملیه برای چندمین بار تجدید چاپ می‌شود معنایش این نیست که مردم آنها را تهیه و مطالعه کرده‌اند.

امام جمعه قم مبلغان را به پرهیز از بدگویی علیه همدیگر توصیه کرد و گفت: حسد چیزی است که معمولا انسان به آن گرفتار می‌شود ولی انسان باید مراقب باشد که دچار مشکل نشود.

آیت‌الله استادی با تاکید بر اینکه هر لغزشی از مبلغان مورد اعتراض مردم می‌شود، تصریح کرد: باید در ایام تبلیغی مراقب رفتار و عمل خودمان باشیم.

پرهیز از جانبداری سیاسی

وی مبلغان را به عدم ورود جانبدارانه به مسائل سیاسی توصیه کرد و گفت: سفارش مقام معظم رهبری این است که مردم مسائل سیاسی را از رسانه‌ها می‌شنوند و از مبلغان توقع دارند احکام و اصول عقاید و معارف دین را بیان کنند.

وی ادامه داد: البته در برخی موارد لازم است در مسائل سیاسی ورود داشته باشید و صحبت کنید اما باید بدانید که محافل امام حسین(ع) محافلی نیست که مردم را دو دسته کنیم، یعنی نباید به گونه‌ای مسائل را مطرح کنیم که تعدادی از مردم در محافل حضور داشته باشند و تعدادی دیگر حضور پیدا نکنند.

به گفته آیت‌الله استادی محفل عزای امام حسین(ع) جنبه عمومی دارد و باید مردم را به این مراسم جذب کرد اما متاسفانه برخی افراد از همان ابتدای سخنرانی علیه بعضی‌ها حرف می‌زنند.

گرانی و گرفتاری مردم را انکار نکنیم

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه در مورد مشکلات اقتصادی مردم گفت: گاهی اوقات سئوال می‌شود که مبلغان گرفتاری‌های مردم و گرانی‌های سرسام‌آور را می‌بینند و آیا باید این مسائل را در ایام تبلیغی مطرح کنند؟ راه حل آن این است که گرانی و گرفتاری مردم را انکار نکنیم ولی به آنها بگوئیم که مسئولان تلاش و کوشش می‌کنند که این مشکلات را برطرف کنند و ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشند.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه باید با مردم همدردی کنیم اظهار کرد: در عین حال که نباید منکر گرانی و گرفتاری مردم باشیم، نباید سیاه‌نمایی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه‌ریزی مناسب در مساجد را موجب جذب جوانان به این کانون‌ها دانست و تاکید کرد: مبلغان باید برای جوانان برنامه‌های ویژه‌ای برگزار کنند و ارتباط خوبی با آنها داشته باشند.

 

منبع:19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود