تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- روضه ای باسابقه 65سال
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
اصغرنقیزاده بازیگر فیلمهای دفاع مقدس:فیلمهای حاتمیکیا سرنوشتی مشابه دارند؛ تولید، توقیف، رفع توقیف و کسب جایزه!
چکیده: "از کرخه تا راین"، "آژانس شیشهای"، "به رنگ ارغوان" و... یعنی تولید، توقیف، اجازه اکران و کسب جایزه.نمیتوان پیش بینی کرد چرا که همه چیز بر اساس سلیقه است و قانون و چارچوب مشخصی نداریم. […]
چکیده:
"از کرخه تا راین"، "آژانس شیشهای"، "به رنگ ارغوان" و... یعنی تولید، توقیف، اجازه اکران و کسب جایزه.نمیتوان پیش بینی کرد چرا که همه چیز بر اساس سلیقه است و قانون و چارچوب مشخصی نداریم.
اصغرنقیزاده بازیگر کهنه کار فیلمهای دفاع مقدس که در بسیاری از فیلمهای برتر حوزه جنگ، ایفای نقش کرده در گپی کوتاه با شبکه ایران از معضل سینمای دفاع مقدس و ماندگار نشدن تولیدات جدید سینمایی در این حوزه سخن گفت. بازیگر فیلمهای وصل نیکان، مهاجر، از کرخه تا راین،خاکستر سبز، آژانس شیشهای، مردی از جنس بلور، سرزمین خورشید و...معتقد است که سطح کیفی تولیدات سینمای جنگ روند صعودی داشته است. وی دلیل عدم استقبال و کم شدن مخاطبان در مقایسه با آثاردهههای گذشته را تغییر ذائقه و سلیقه مخاطبان و نسل جدید میداند هر چند که به اعتقاد نقیزاده میزان فروش فیلم، آمار دقیقی برای سنجش میزان مخاطب یک اثر نیست و میزان مخاطب هم ملاک درستی برای سنجش موفقیت یک اثر نمیتواند باشد. متن گفتگوی ما با نقی زاده را در ادامه می خوانید:
اصلیترین معضل سینمای دفاع مقدس چیست و چرا تولیدات سالهای اخیر در رده آثار موفق این حوزه نیستند.
الان هم آثار خوب داریم که به عنوان نمونه اخیرش میتوان به "رزوهای زندگی" شیخطادی اشاره کرد، منتهی نسل جدید نسبت به نسلهای دهه شصت و هفتاد تعلق خاطر کمتری به سینمای جنگ دارند و فیلمهای طنز و عاشقانه را بیشتر میپسندند.
پس به اعتقاد شما تولیدات این حوزه روند نزولی نداشته و تغییر سلایق عمده دلیل ریزش مخاطب است.
ما یک چرخه داریم که هر سیسال یک بار تکرار میشود. سی سال پیش سینمای بدنه داشتیم مثل "عقابها" و در کنار آن هم فیلمهایی مثل "دیدهبان" تولید میشد. همان زمان که "آژانس شیشهای"ساخته شد فیلمهای بدنه مثل "مردی از جنس بلور" هم تولید میشد. الان هم همینطور است؛ فیلمی داریم مثل "روزهای زندگی" و یک سینمای بدنه که "اخراجیها"ست. "اخراجیها" برای کسی است که در کوچه ملی فیلمش را تماشا میکند و "روزهای زندگی" برای کسی است که میرود سینمای خاص. حال ممکن است یک فیلم دیده شود و دیگری دیده نشود. میزان مخاطب ملاک موفقیت نیست. ضمن اینکه پیش از این فیلم دیدن مختص سینما بود و مردم در خانههایشان کمتر فیلم تماشا میکردند اما الان یک فیلم خریداری میشود و ده نفر آن را تماشا میکنند بر همین اساس تصور میشود که فیلم خیلی دیده نشده؛ یعنی با حضور تکنولوژی فیلم کمتر دیده میشود که دلیلی بر رویگردانی و عدم اقبال مخاطب به سینمای جنگ نیست. جوان بیست ساله امروز با وجود این همه وسایل ارتباطی همچون ماهواره و اینترنت و... طبعا گرایشات و توقعش با جوان دهه 50 و شصتی که فوقش ابزار فیلم دیدنش یک فیلم ویدیویی بود و کپی نازل "نجات سرباز رایان" فرق میکند.
جدا از استقبال مخاطب، به لحاظ سطح کیفی تولیدات اخیر را همسطح آثار موفق گذشته ارزیابی میکنید.
بلکه فراتر. با وجود پیشرفت تکنولوژی به اعتقاد من به عنوان مثال فیلم "روزهای زندگی" خیلی بهتر از فیلمهای زمان ما ساخته شده است چرا که دست کارگردان بازتر است و کارها ویژوال افکت است.
یعنی شما اعتقادی به این موضوع ندارید که به عنوان مثال طیف مخاطب سینمای ابراهیم حاتمیکیا و ملاقلیپور گستردهتر از سایر فیلمسازان حوزه جنگ است؟
امثال حاتمیکیا و ملاقلیپور و...هم که از ابتدا فیلمسازان خوبی نبودند. آنها هم یکسری فیلمهایی دارند که به قول معروف گرفته و یکسری فیلم هم دارند که دیده نشده است. همه اینها سلیقگی است. سال گذشته که "وضعیت سفید" روی آنتن بود یک عده دائم غر میزدند که این چه کار بیسروتهی است و یک عده هم فقط تعریف و تمجید میکردند یعنی حد وسطی نداشت. زمان پخش "خوش رکاب" که کپی درجه چندمی است از"لیلی با من است" هم وضعیت همینطور بود.
با این حساب فیلمسازان جوانی که جنگ را ندیدهاند هم میتوانند مانند فیلمسازانی که تجربه حضور در میدان جنگ را داشته و از نزدیک همه حقایق را لمس کردهاند در ساخت آثار دفاع مقدس موفق عمل کنند.
بعید میدانم چرا که هر چه میسازند قبلا ساخته شده است و انگ کپی از فلان فیلم را یدک میکشند. مضاف بر اینکه محدودیتهای سینمایی این اجازه را به آنها نمیدهد که هر فیلمی را بسازند. در سینمای دفاع مقدس خیلی سوژهها داریم که هنوز فیلمسازان ما به آنها ورود پیدا نکردهاند مثل جنگ و رهبران جنگی، جنگ و مسئولان ردههای پایینتر، جنگ و مادر شهدا، جنگ و همسر شهداء و.... که نمیتوانیم درباره آنها فیلم بسازیم چون اینطور نبوده که همه این افراد تغییر نکرده باشند چراکه اغلب آنها عوض شدهاند مثلا یک مدیر موفق در دوران دفاع مقدس سرنوشتی تلخ پیدا کرده؛ ضمن اینکه در سینمای امروز کافی است اشارهای به صنف یا گروه خاص کنیم هزاران بیانه صادر میشود و اعتراضات بالا میگیرد. پس فیلمساز ترجیح میدهد که با احتیاط آسته برود و آسته بیاید که...
"چ مثل چمران" از معدود کارهای سینمای دفاع مقدس حاتمیکیاست که شما در آن حضور ندارید. به عنوان آخرین سوال با توجه به مباحث مطرح شده پیشبینیتان از میزان موفقیت فیلم چیست.
فیلمهای حاتمیکیا معمولا سرنوشتی مشابه دارند "از کرخه تا راین"، "آژانس شیشهای"، "به رنگ ارغوان" و... یعنی تولید، توقیف، اجازه اکران و کسب جایزه.نمیتوان پیش بینی کرد چرا که همه چیز بر اساس سلیقه است و قانون و چارچوب مشخصی نداریم. اما حاتمیکیا فیلمساز خوبی است و همیشه تلاشاش را کرده که فیلم خوب بسازد، حال ممکن است برخی مواقع نتیجه دلخواه حاصل نشود. امیدوارم "چ مثل چمران" فیلم خوبی شود
منبع:انتخاب
مطالب مشابه