کد خبر: 2557

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 032

آیت الله مکارم شیرازی: دو برابر شدن قیمت اجناس فاجعه است

چکیده: امروز پول ایران در بازار های بین المللی نصف ارزش گذشته را دارد/با توجه به افزایش سه برابری کاغذ نسبت به گذشته، بسیاری از نشریات حوزوی که وسیله تبلیغ دین بود، تعطیل شد. آیت الله مکارم […]

چکیده:

امروز پول ایران در بازار های بین المللی نصف ارزش گذشته را دارد/با توجه به افزایش سه برابری کاغذ نسبت به گذشته، بسیاری از نشریات حوزوی که وسیله تبلیغ دین بود، تعطیل شد.

آیت الله مکارم شیرازی،، دو برابر شدن یا بیشتر شدن قیمت اجناس را فاجعه دانست و گفت:‌ یک عامل مهم در این عرصه نصف شدن ارزش پول ملی است،‌ که به دلیل بازی با ارز به‌وجود آمد، امروز پول ایران در بازار های بین المللی با نصف ارزش گذشته را دارد.

به گزارش ایلنا،آیت الله مکارم شیرازی،صبح امروز، پنجم مهر ماه در آغاز درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به شکایت های مردم مبنی بر روند رو به رشد گرانی‌ها و این‌که چرا مراجع نسبت به گرانی فوق‌العاده، تذکر نمی‌دهند؟ اظهار داشت: بارها گفته ایم و بازهم می گوییم،‌ باید گوش شنوا، اراده و تصمیم و عزم قاطع وجود داشته باشد تا این مشکل کنترل شود.

این مرجع تقلید، دو برابر شدن یا بیشتر شدن قیمت اجناس را فاجعه دانست و گفت:‌ یک عامل مهم در این عرصه نصف شدن ارزش پول ملی است،‌ که به دلیل بازی با ارز به‌وجود آمد، امروز پول ایران در بازار های بین المللی نصف ارزش گذشته را دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که انگشت اتهام را متوجه کسی نمی کنم‌، ادامه داد: دولت،‌ مجلس، اقتصاد دانان و کارشناسان باید گرد هم جمع شوند و با بحث و گفت گو، فکری برای این مشکل کنند. این مساله، مساله ای نیست که راه حل نداشته باشد.

وی همچنین به گرانی کاغذ اشاره کرده و یادآور شد: ‌با توجه به افزایش سه برابری کاغذ نسبت به گذشته، بسیاری از نشریات حوزوی که وسیله تبلیغ دین بود، تعطیل شد؛ چاپ کتاب‌ها نیز که اهمیت زیادی در جامعه به ویژه برای طلاب دارد، با مشکل روبرو شده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که با انتقاد مغرضانه مخالفیم، خاطرنشان کردد:‌ انتقاد دلسوزانه و توام با محبت است که درد جامعه را بیان می کند؛ طبیب با پنهان کردن درد نمی تواند مشکل را حل کند.

وی با تاکید بر این‌که اهل اقتصاد باید قلم به دست گرفته و دردهای اقتصادی را بیان کنند، افزود: این که بخواهیم دردها را پنهان کنیم مشکلی را حل نمی کند.

این مرجع تقلید در ادامه به روایتی از امام هادی(ع) مبنی بر این‌که دنیا مانند بازاری است که برخی در آن سود می برند و برخی زیان می بینند اشاره کرده و گفت: انسان باید مراقب باشد که در این دنیا، سرمایه را از دست ندهد؛ درحالی که تجارت شایسته درخور آن را انجام نداده باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که در روایات دینی برای مشخص شدن هدف زندگی تعابیر زیادی درباره دنیا بکار رفته است، گفت: بازار، مزرعه، تجارتخانه، دانشگاه، میدان تمرین مسابقه و... که در روایات وجود دارد برای این است که انسان بداند در این دنیا چه می خواهد و چه باید بکند. انسان باید بداند که دنیا هدف نیست، بلکه وسیله است.

وی در تبیین ویژگی های بازار گفت: بازار جای اقامت نیست، انسان باید در بازار مراقب سرمایه خود باشد و در این عرصه باید مراقب افراد کلاهبردار و شیاد نیز باشد.

این مرجع تقلید در پایان خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم تا جایی که می توانیم درس بخوانیم، تبلیغ کنیم و به خود سازی بپردازیم و هر ساعتمان از گذشته بهتر باشد.

 

منبع:ایلنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود