کد خبر: 2653

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 789

سید هادی خسروشاهی : مصر و ایران چقدر پیش خواهند رفت؟

چکیده: همانطور که می دانید اخیرا معارضین در مصر دعوت به تظاهرات میلیونی علیه اخوان المسلمین کردند و اعلام نمودند که اخوان باید منحل شود و بهانه آنها هم این بود که اخوان قصد دارد حکومت را در دست […]

چکیده:

همانطور که می دانید اخیرا معارضین در مصر دعوت به تظاهرات میلیونی علیه اخوان المسلمین کردند و اعلام نمودند که اخوان باید منحل شود و بهانه آنها هم این بود که اخوان قصد دارد حکومت را در دست بگیرد.

فرارو- یک کارشناس مسائل خاورمیانه و مصر معتقد است: «مصر هنوز شرایط ویژه ای دارد و هنوز سلطه و نفوذ ایادی استکبار جهانی و مزدوران امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم حاکم در اسرائیل و فلسطین در مصر وجود دارد. لذا خیلی نمی توان توقع داشت که مصر بلافاصله اقدام به ایجاد روابط سیاسی و فرهنگی با ایران نماید.»

با پیروزی انقلاب مردم مصر و سپس واگذاری قدرت به محمد مرسی که یکی از اعضای اخوان المسلمین مصر می باشد، خیلی ها انتظار داشتند روابط ایران و مصر که با پیروزی انقلاب اسلامی قطع شده بود رو به بهبودی گذارده و روابط دیپلماتیک از سر گرفته شود.

اما تا این لحظه و با گذشت چند ماه از ریاست جمهوری مرسی این مسئله هنوز به وقوع نپیوسته است.

در این راستا برخی کارشناسان حضور مرسی در تهران برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد را گامی رو به جلو در جهت ایجاد روابط میان ایران و مصر عنوان کرده اند.

آیا حضور مرسی در اجلاس سران عدم تعهد می تواند به بهبود روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر و بازگشایی سفارت خانه ها در دو کشور بینجامد؟

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی استاد حوزه و دانشگاه و سفیر سابق ایران در واتیکان و رییس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی در مصر در گفتگو با فرارو گفت: «البته حضور آقای مرسی در تهران نمی تواند بدون نتیجه باشد، اما با توجه به گرفتاری هایی که اخوان المسلمین در داخل مصر دارد، بهبود روابط ایران و مصر با آن سرعتی که ما انتظار داریم ممکن نیست.»

وی ادامه داد: «همانطور که می دانید اخیرا معارضین در مصر دعوت به تظاهرات میلیونی علیه اخوان المسلمین کردند و اعلام نمودند که اخوان باید منحل شود و بهانه آنها هم این بود که اخوان قصد دارد حکومت را در دست بگیرد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه و مصر افزود: «لذا این موضوع نشان دهنده توطئه ای است که قصد دارند ریشه اخوان را بزنند تا سپس آقای مرسی را حذف کنند.»

وی تاکید کرد: «بنابراین مصر هنوز شرایط ویژه ای دارد و هنوز سلطه و نفوذ ایادی استکبار جهانی و مزدوران امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم حاکم در اسرائیل و فلسطین در مصر وجود دارد. لذا خیلی نمی توان توقع داشت که مصر بلافاصله اقدام به ایجاد روابط سیاسی و فرهنگی با ایران نماید.»

خسروشاهی ادامه داد: «علاوه بر آن مسئله سوریه نیز برای مصر و کل جهان اسلام وجود دارد. چون بالاخره یک سوی معارض، اخوان المسلمین است که اگر حافظ اسد و سپس بشار اسد با اینها کنار می آمد و مقداری آزادی به آنها می داد این مسئله به اینجا نمی کشید.»

وی تصریح کرد: «من نمی گویم روش اخوان در مبارزه ی به اصطلاح مسلحانه روش صحیحی است، بلکه قطعا کار غلطی است به خصوص وقتی ما می بینیم ترکیه، قطر و آل سعود در این مسئله میلیارد میلیارد هزینه می کنند. بنابراین این موضوع یک توطئه ای است که متاسفانه اخوان المسلمین سوریه در آن درگیر شده است.»

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: «معارضینی که در مصر علیه اخوان المسلمین تظاهرات کردند مخالف رابطه ایران و مصر نیستند؛ بلکه مخالف اخوان هستند و تعداد آنها هم تنها چند صد نفر بوده است.»

وی ادامه داد: «همچنین احزاب موجود در کشور مصر هیچکدام در این تظاهرات شرکت نکردند. لذا مخالفت آنها با ایجاد رابطه با ایران نیست؛ بلکه مخالفت با اخوان است که به نظر من یک توطئه علیه اخوان می باشد.»

وی تاکید کرد: «اما همانطور که گفتم هنوز در مصر عوامل نفوذی وجود دارند و آنها نمی گذارند روابط ایران و مصر به سرعت بهبود پیدا کند. ضمن آنکه مسئله سوریه نیز وجود دارد که به آن اشاره کردم.»

خسروشاهی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است حضور مرسی در تهران منجر به بازگشایی سفارت خانه ها در دو کشور شود؟، گفت: «اینکه این موضوع در تهران اعلام شود؛ همچون برنامه ای که آقای بوتفلیقه در ملاقات با آقای خاتمی اعلام کردند که ما از امروز روابط خود با ایران را برقرار می کنیم، بعید است.»

وی ادامه داد: «چون متاسفانه آقای مرسی این شرایط را ندارد و بعید می دانم که ایشان در تهران این موضوع را اعلام کند مگر اینکه رئیس جمهور ما بروند مصر و این موضوع را اعلام کنند.»

وی افزود: «لذا من فکر نمی کنم که در تهران اعلام روابط شود؛ ولی انشالله به تدریج شرایط در داخل مصر مهیا و روابط دو کشور حسنه خواهد شد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «به هر حال این دو کشور 75 میلیونی با نفوذی که در سراسر جهان اسلام و آفریقا دارند می توانند تاثیرگذار باشند. به همین دلیل آمریکا مخالف ایجاد رابطه میان ایران و مصر می باشد.»

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود