کد خبر: 3185

تاریخ انتشار: 1391-02-14 - 18:56

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 520

تحلیل سایت الف:چرا انتخابات تهران اینقدر حساس شده است؟

چکیده: اگر منتقدان دولت به مجلس نهم راه نیابند و کرسی های تهران در مجلس نهم به هوادارن دولت برسد، دست دولت برای اجرای منویات آقای رئیس جمهور بازتر خواهد بود و می تواند بدون مقاومت موثری در مجلس، فاز […]

چکیده:

اگر منتقدان دولت به مجلس نهم راه نیابند و کرسی های تهران در مجلس نهم به هوادارن دولت برسد، دست دولت برای اجرای منویات آقای رئیس جمهور بازتر خواهد بود و می تواند بدون مقاومت موثری در مجلس، فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند، هرکسی را که اراده کرد به هر سمتی بگمارد و از بابت نظارت خانه ملت هم دغدغه ای نداشته باشد.

 

انتخاب اکثر نامزدهای مجلس از حوزه تهران به دور دوم کشیده شده است.

نمایندگان تهران در مجلس، موقعیت خاص و منحصر بفردی دارند و به لحاظ عملکرد، از نمایندگان سایر شهرستانها کاملا متمایزاند.

نمایندگان شهرستانهای دیگر بجز تهران، برای عملکرد پارلمانی در مجلس بسیار محدود هستند و ناچارند در اکثر موارد با نظر دولت همراهی کنند چرا که اگر نماینده شهرستانی با دولت رابطه خوبی نداشته باشد و بخواهد بطور علنی و مکرر با دولت مخالفت کند، جلوی قانون شکنی وزرا و رئیس جمهور بایستد و درمقابل دولت نقش موثری داشته باشد، در حوزه انتخابیه دچار مشکل خواهد شد. چرا که خدمت رسانی برخی نهادهای دولتی در شهرستانها و بخصوص شهرهای کوچک، با میزان رفاقت و صمیمیت نمایندگان آن شهر با دولتمردان نسبت مستقیم دارد.

ماجرای اهدای چک های ۵میلیونی تعمیر مساجد حوزه های انتخابیه برای پس گیری استیضاح وزیرکشور در سال۸۶، نمونه ای از این نوع ارتباطات است. خیلی سربسته می توان نتیجه گرفت حداقل مساجد حوزه های انتخابیه نمایندگانی که در آن سال بر استیضاح وزیر کشور پافشاری کردند، نسبت به مساجد حوزه های انتخابیه نمایندگان مطیع دولت تعمیر نشدند...!

برای نمایندگان تهران اوضاع فرق می کند چرا که برعکس شهرستانها، مردم تهران، آبادی پایتخت را به حساب نمایندگان تهران در مجلس نمی نویسند و به همین دلیل، نمایندگان تهران هیچوقت بابت همراهی فرماندار و استاندار و ادارات کل دولتی در تهران، نگرانی ندارند و می توانند با استقلال نسبی بیشتر، از سیاستهای نادرست دولت انتقاد کند، مقابل قانون شکنی ها بایستند و وظایف نظارتی و تقنینی شان را موثر تر و با استقلال بیشتر انجام دهند.

در حال حاظر، رئیس جمهور محترم مجلس را در راس امور نمی بینند و تمایل دارند فارغ از نظارت موثر مجلس، آنچه را صحیح می دانند اجرا کنند. در این شرایط، حضور نمایندگانی در مجلس که در مقابل سیاستهای اشتباه بایستند، با دولت رودربایستی نداشته باشند، در موارد لازم ترمز دولت را بکشند و رفتار دولت را در چارچوب قانون محدود کنند، ضرورت بیشتری می یابد.

البته راهبر نمایندگان در تهران باید کار باشد نه پیکار و ضروری است رابطه دولت و مجلس بصورت تفاهم بر اساس نظر کارشناسی باشد. اما اگر دولت محترم کار را به لجبازی بکشاند و بر اشتباه اصرار کند، نمایندگان مجلس باید این جسارت و آزادگی را داشته باشند تا بر اساس سوگند نمایندگی، از منافع ملت دفاع کنند و در مقابل اشتباه دولت محکم بایستند.

شاید به همین دلیل هم هست برخی مدافعان دولت در هفته های اخیر با تمام توان حملات خود را بر چند نماینده موثر تر تهران متمرکز کرده اند و اصلا تمایل ندارند نمایندگانی با جرات و توان ایستادن در برابر دولت، وارد مجلس شوند.

نمایندگان شهرستانهای دیگر که بخاطر مردم حوزه های انتخابیه شان اغلب ناچار به همراهی با دولت هستند. می مانند نمایندگان تهران.

اگر منتقدان دولت به مجلس نهم راه نیابند و کرسی های تهران در مجلس نهم به هوادارن دولت برسد، دست دولت برای اجرای منویات آقای رئیس جمهور بازتر خواهد بود و می تواند بدون مقاومت موثری در مجلس، فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند، هرکسی را که اراده کرد به هر سمتی بگمارد و از بابت نظارت خانه ملت هم دغدغه ای نداشته باشد.

به همین دلیل انتخابات دوره دوم مجلس نهم در تهران اینقدر حساس و مهم شده است.

 

منبع: الف 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود