کد خبر: 3544

تاریخ انتشار: 1391-01-12 - 18:27

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / گوناگون
0
بازدیدها: 3 729

دختران از تنوع اسمي بيشتري برخوردارند

چکیده: معمولا در نامگذاری کودکان والدین حساسیت و وسواس خاصی به کار می برنند بطوریکه از چند ماه قبل از تولد فرزندشان سعی می کنند چندین اسم را که به نظرشان مناسب است و دوست دارند را انتخاب کنند.   […]

چکیده:

معمولا در نامگذاری کودکان والدین حساسیت و وسواس خاصی به کار می برنند بطوریکه از چند ماه قبل از تولد فرزندشان سعی می کنند چندین اسم را که به نظرشان مناسب است و دوست دارند را انتخاب کنند.

 

 

البته در این میان برخی از خانواده ها بدنبال معنی زیبایی برای اسم فرزند خود هستند و برخی دیگر زیبایی ظاهری اسم را مبنای انتخاب خود قرار می دهند و با توجه به این موارد سازمان ثبت احوال الگوهایی را برای نامگذاری مشخص کرده است.

مدیر ثبت احوال استان تهران در این باره گفت: در پژوهش های انجام شده مشخص شده است که ۱۲ الگو در نامگذاری کودکان ایرانی وجود دارد که

۱ - اسامی گل ها و گیاهان مانند نسترن ، لادن، شکوفه، صنوبر ، نیلوفر ، نسترن ، سوسن ، لاله، شب بو ، نعنا ، پونه و یاس که این اسامی در دختران مشاهده می شود.

۲- اسامی کرات و اجرام آسمانی مانند ستاره ، سیاره ، قمر، ماه، خورشید، پروین ، مشتری ، سهیل، کیوان که این اسامی نیز بيشتر شامل دختران می شود.

۳- اسامی مظاهر طبیعت مانند دریا، ساحل، صحرا، سپیده ، بهار، آفاق ، باران ، شبنم و افق که این اسامی بیشتر در میان دختران مشاهد می شود.

۴- اسامی حیوانات زیبا مانند غزال ، آهو و جیران که درمیان دختران و پسران وجود دارد که در دختران فراوانی بیشتری دارد.

۵- اسامی پرندگان مانند پرستو ، درنا، چکاوک، طوطی ، طاووس ، عقاب ، شاهین ، شهباز ، فاخته ، مینا ، شباهنگ و پوپک که هم در پسران و هم در دختران از این اسامی استفاده می شود که البته در دختران غالب است.

۶ - اسامی موجودات خیالی مانند پری، پریسا، فرشته، حوری،حوریه،حورا، پریا، ملائک که فقط به دختران اختصاص دارد.

۷- استعار های اغراق آمیز مانند فتانه، ساحره، افسانه، افسون، شراره، شعله، فریبا، فهام، نایره و هنگامه ، بطوریکه این اسامی فقط درمیان دختران وجود دارد.

۸- اصطلاحات ادبی و قالب های شعری مانند غزل، قصیده ، ترانه ساغر ، ساقی ، صراحی، مدیحه، قصه و چکامه که این اسامی نیزبه دختران اختصاص پیدا می کند.

۹- نامهای توصیفی مانند دانا، فرزانه ، ادیب، الهام، اعظم، اکرم، سلیم، الهام ، مهسا و عرفان که در میان دختران و پسران مشاهده می شود.

۱۰- نامهای دینی و مذهبی مانند محمد، عیسی، موسی، علی ،حسن، حسین،ابوالفضل، عباس، مریم ، سازا ، خدیجه، هاجر، فاطمه، زهرا و زینب نیز هم در دختران و هم در پسران وجود دارد.

۱۱- اسامی و صفات خداوند مانند رحمان، رحیم، ستار، غفار، غفور، قادر، عبدالرحمن، عبدالرحیم، عبدالستار، عبدالغفارو عبدالغفور که فقط به پسران اختصاص دارد.

۱۲- نامهای ملی و باستانی مانند رستم ، کوروش ، دیاکو، داریوش ، سهراب ، آرش ، آریا ، آرین ، ماندانا، تهمینه، ارنواز و آپاما که هم در میان دختران و هم در میان پسران مشاهده می شود.

این الگوها نشان می دهد که دختران نسبت به پسران از تنوع و فراوانی بیشتری برای نامگذاری برخوردارند.

 

منبع:19 دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود