کد خبر: 3181

تاریخ انتشار: 1390-11-19 - 17:53

نسخه چاپی | دسته بندی: سازمان های فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 1 335

حجت الاسلام شمس درمصاحبه با خبرگزاری شبستان:ایفای نمادین ترین کارویژه های انقلابی در مبارزات سیاسی مساجد

چکیده: یک پژوهشگر حوزه و دانشگاه معتقد است مساجد در حمایت از نیروهای انقلابی نمادین ترین کارویژه ها را در جهت مبارزات سیاسی ایفا کردند و در دوران انقلاب حلقه های ارتباطی میان مردم و روحانیون بودند. […]

چکیده:

یک پژوهشگر حوزه و دانشگاه معتقد است مساجد در حمایت از نیروهای انقلابی نمادین ترین کارویژه ها را در جهت مبارزات سیاسی ایفا کردند و در دوران انقلاب حلقه های ارتباطی میان مردم و روحانیون بودند.

حجت الاسلام سید محمد کاظم شمس، پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان این که در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی ارتباط اصلی مردم با امام خمینی (ره) و سایر مراجع تقلید در مساجد شکل می گرفت به خبرنگار شبستان گفت: در دوران انقلاب اسلامی، همه رسانه ها در اختیار رژیم شاهنشاهی بود. در این میان مساجد مراکزی مهم برای ارتقای آگاهی و بیداری و پایگاهی قابل اطمینان برای اطلاع رسانی و هدایت مردم بود.

وی اظهار کرد: مساجد در دوران پیروزی انقلاب به ظن عمال رژیم، مکانی برای گردهمایی مردم محسوب می شدند و از این جهت جای شبهه و تردیدی برای انجام رفت و آمدهای سیاسی باقی نمی ماند؛ در حالی که مساجد حلقه های مهم و اصلی ارتباطی میان مردم و روحانیون بودند و همه تظاهرات و اعتراض های مردمی از آن جا ساماندهی می شد.

مسئول سابق انتشارات بوستان کتاب با توضیح این که مساجد در حمایت از نیروهای انقلابی نمادین ترین کارویژه ها را در جهت مبارزات سیاسی ایفا می کردند، ادامه داد: مساجد به عنوان مکان های قابل اطمینانی بودند که اگر دارای رویکرد دینی نبودند هرگز ارتباطات سیاسی در آن ها انجام نمی شد و مبارزات مردم نیز به پیروزی نمی انجامید.

وی با اشاره به شکل گیری کمیته های انقلابی در مساجد ادامه داد: یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای برقراری نظم اجتماعی ستادهایی با عنوان کمیته های انقلابی در مساجد ایجاد شد که بعدها استقرار و استمرار پیدا کردند و حتی تبدیل به شوراهای محلی و یا مکانی برای توزیع مایحتاج عمومی در زمان جنگ تحمیلی شدند.

وی تاکید کرد: با بررسی تاریخ می توان به وضوح پی برد که به تناسب نیاز های اجتماع در دوره های مختلف در مساجد، علاوه برکارکرد عبادی کارکردهای دیگری ایجاد شد.

حجت الاسلام شمس با اشاره به انتخابات آتی و نقش موثر مساجد در این امر گفت: موضع گیری و یا حمایت مساجد در مقابل فعالیت های انتخاباتی برخی از احزاب، باعث از میان رفتن جاذبه های مساجد در افراد می شود و به این دلیل مساجد نباید خود را درگیر ارتباط با کاندیدای خاصی کنند.

وی افزود: با توجه به این که حمایت از نظام مقدس اسلامی وظیفه مهم همه مسلمین است مدیران مساجد موظف به شرکت و ترغیب مردم به شرکت در این حرکت اجتماعی هستند و در مقابل مردم نیز وظیفه دارند با بصیرت و چشمانی باز و با در نظر گرفتن همه جوانب، کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی گفت: ائمه جماعات لازم است شاخصه ها و خصوصیت های ضروری و بایسته نماینده مجلس کشور و اهمیت نقش او را در سرنوشت چهار ساله کشور برای مردم توضیح دهند تا مردم با آگاهی و دانش لازم و از روی شناخت و بصیرت بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

این پژوهشگر حوزوی با تاکید بر حضور مداوم ائمه جماعات در مساجد در ایام انتخابات افزود: استمرار ارتباط ائمه جماعات با مردم باعث علاقه و اعتماد بیشتر مردم برای شرکت در انتخابات می شود و در این صورت با برگزاری تبلیغاتی ساده در محدوده مسائل شرعی انتخاباتی پرشور برگزار می شود.

 

منبع: خبرگزاری شبستان 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود