کد خبر: 4218

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 561

سياسیون، اقتصاد را به گروگان نگیرند

چکیده: نکند هدفمندی یارانه ها به ابزاری سیاسی در دست جریانی در دولت بدل شود و لاجرم به وسیله‌ای برای جلب اقبال مردمی به گروه و دسته سیاسی خاص استفاده شود.     هفته سوم دی ماه، پرتنش‌ترین هفته […]

چکیده:

نکند هدفمندی یارانه ها به ابزاری سیاسی در دست جریانی در دولت بدل شود و لاجرم به وسیله‌ای برای جلب اقبال مردمی به گروه و دسته سیاسی خاص استفاده شود.

 

 

هفته سوم دی ماه، پرتنش‌ترین هفته اقتصاد کشور بود. نرخ ارز و سکه روز به روز افزایش می‌یافت و ارزش پول ملی با شیب زیاد سقوط می‌کرد. درست در همین هفته سوم دی ماه رییس جمهور فارغ از این التهابات، چمدانش را بست و راهی آمریکای لاتین شد. وزیر اقتصاد کشور هم ترجیح داد تا به دور از التهاب اقتصادی کشور، رییس جمهور را در این سفر همراهی کند و چند کشور جدید را به لیست کشورهایی که رفته، اضافه کند.

در نبود وزیر اقتصاد و رییس جمهور و با رسیدن سکه به مرز ۱ میلیون و دویست هزار تومان و پهلو زدن التهاب بازار به بحران، شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه داد و با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به حدود ۲۱ درصد کوشید آبی بر آتش این بی‌نظمی بزرگ بریزد. البته مصوبه شورای پول و اعتبار نیاز به ابلاغ رییس جمهور داشت و این مصوبه تا بازگشت احمدی‌نژاد گمانه زنی‌های بسیاری را پیرامون پذیرفته شدن و نپذیرفته شدن، برانگیخت. به همین دلیل بود که آرامش نسبی‌ای که این مصوبه به همراه داشت، با گمانه زنی‌هایی که در رابطه با مخالفت احتمالی احمدی‌نژاد با آن صورت می‌گرفت، کم کم رنگ می‌باخت.

به گزارش فردا:رییس جمهور که روز ۲۳ دی ماه همراه با وزیر اقتصاد و دیگر دولتیان به کشور قدم نهاد، در‌‌ همان پاویون فرودگاه نشان داد که چندان از تصمیمات شورای پول و اعتبار خرسند نیست و به همین دلیل بود که در سخنانی که در بدو ورود به کشور داشت هیچ اشاره‌ای به این مصوبه نکرد و به جای آن از آغاز قطعی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سخن گفت.برخورد این چنینی احمدی‌نژاد البته چندان بعید نبود، چرا که با نگاهی اجمالی بر اتفاقات ۶ سال گذشته نشان می‌دهد که منش رییس دولت نهم و دهم در برابر این گونه بحران‌ها، پرهیز از موضع گیری و ورود
مستقیم و ترکاندن یک بمب خبری برای جلب نگاه مردم به آن موضوع جدید است.

در هر صورت احمدی‌نژاد پس از چندین روز که خستگی سفر را از تن به در کرد و با بازگشت دوباره وضعیت بازار به نقطه ای خاص، تصمیم گرفت مصوبه شورای پول و اعتبار را ابلاغ کند و پس از آن وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی که روزه سکوت گرفته بودند، ناگهان سکوتشان را شکستند و البته با انداختن تقصیر‌ها بر گردن رسانه‌ها، از تصمیمات جدیدشان برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز و سکه سخن گفتند. این الگوی برخورد دو مرد اول اقتصادی دولت نشان می‌دهد که شاید این برادران بیش از آنکه نگاه‌شان به اقتصاد از دریچه اقتصاد باشد، از دریچه سیاست بر چهره اقتصاد کشور به نظاره نشسته‌اند.

تاکید و ابرام رییس جمهور در لحظه بازگشتش به کشور بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یارانه نقدی خانواده‌ها، در صورتی که مجلس در شرایط فعلی با آن مخالف است، این بیم را در دل دلسوزان به کشور و نظام می‌اندازد که نکند هدفمندی یارانه ها به ابزاری سیاسی در دست جریانی در دولت بدل شود و لاجرم به وسیله‌ای برای جلب اقبال مردمی به گروه و دسته سیاسی خاص استفاده شود. بدیهی است که بیان احتمالی این حرف که «می‌خواهیم از قبل هدفمندی یارانه‌ها به مردم پول بیشتری بدهیم اما نمی‌گذارند!»، نمایشی خطرناک از بازی سیاسی با اقتصاد کشور است که می‌تواند تبعات منفی فراوانی به همراه داشته باشد.

 

منبع: اینجا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود