کد خبر: 4310

تاریخ انتشار: 1390-11-12 - 22:45

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / حوزه علمیه
0
بازدیدها: 1 385

آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: حوزه ها به مسئله اخلاق بپردازند

چکیده: مسئله اخلاق اختصاص به یک رشته و دسته خاصی ندارد، بلکه هر کسی که بخواهد وارد حوزه شود و نوکری آقا امام زمان(عج) را واقعا از دل و جان پذیرفته باشد باید این‌طور باشد.   یکی از مراجع تقلید با […]

چکیده:

مسئله اخلاق اختصاص به یک رشته و دسته خاصی ندارد، بلکه هر کسی که بخواهد وارد حوزه شود و نوکری آقا امام زمان(عج) را واقعا از دل و جان پذیرفته باشد باید این‌طور باشد.

 

یکی از مراجع تقلید با تاکید بر این که هر چه روی مسئله اخلاق مخصوصا در حوزه‌ها کار شود، جا دارد، تصریح کرد: مسئله اخلاق اختصاص به یک رشته و دسته خاصی ندارد.

به گزارش 19 دی، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار مسئولان و استادان بنیاد علمی و فرهنگی"هاد" با وی، مسئله اخلاق را از اهم مطالب مورد تاکید در اسلام، قرآن مجید و روایات ائمه(ع) دانست و گفت: دین مقدس اسلام و دستورات ائمه(ع) در این رشته، خود مکتبی با توسعه و گسترش بسیار است که هیچ جا چنین مکتبی پیدا نمی‌شود.

وی با بیان این که ما در این راستا هر چه بخواهیم از کلمات و هدایت‌های اهل بیت (ع) استفاده کنیم، فراهم است، تصریح کرد: یعنی در هیچ‌ رشته‌ای از رشته‌های اخلاقی نیست که با عمل یا با قول و یا با هر دو، مردم را هدایت نکرده باشند.
ذخایر اخلاقی فراوانی از اهل بیت(ع) در اختیار ماست

آیت الله صافی گلپایگانی یادآور شد: الحمدلله در همه این جهات غنی هستیم و سرمایه‌ها و ذخیره‌های اخلاقی که از اهل بیت‌(ع) در اختیار ماست بسیار فراوان است.

وی در ادامه بیان داشت: اهل بیت (ع) در روایات و دستورات آنچه را که برای هدایت مردم در رشته‌های مختلف شئونات اخلاقی لازم است بیان کرده‌اند و نهایت این است که باید این‌ها تبلیغ و به مردم رسانده شود، البته باید خود ما هم عامل باشیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به این که بعد از آن می توانیم با عمل، لفظ و تبلیغ این اخلاق کریمه را به دنیا انتقال دهیم، یادآور شد: هر کجا هم که این اخلاق بیان شود، فطرت بشر آن را می‌پذیرد و از آن استقبال می‌کند.

مسئله اخلاق اختصاص به رشته و دسته خاصی ندارد

وی با تاکید بر این که هر چه روی این مسئله مخصوصا در حوزه‌ها کار شود، جا دارد، اظهار داشت: مسئله اخلاق اختصاص به یک رشته و دسته خاصی ندارد، بلکه هر کسی که بخواهد وارد حوزه شود و نوکری آقا امام زمان(عج) را واقعا از دل و جان پذیرفته باشد باید این‌طور باشد.

صافی گلپایگانی ادامه داد: البته گاهی اوقات مطالبی از بزرگان نقل می‌کنند که انسان تعجب می‌کند که این‌ها در چه اوج عظمت اخلاقی بودند، اصحاب ائمه (ع) هم دارای مقامات و فضائل اخلاقی فوق العاده‌ای بودند و به همین خاطر هم مردم به ائمه بیشتر اقبال و توجه پیدا کردند.

وی تصریح کرد: خود اهل بیت (ع) هم الگوی همه این ها بودند و خود آن بزرگواران دستور می‌دادند که این‌طور باشید که ما را به شما بشناسند و به واسطه‌ شما تربیت شوند که اگر غیر از این باشد آن وقت هم مردم بدبین می‌شوند و هم مفاسد بسیاری پیش می‌آید.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر این که مسئولیتی که روحانی و شخصی که این لباس را می‌پوشد، مسئولیت بسیار بزرگی است، یادآور شد: هر چه ما بیشتر قداست مقام و سنگری را که در آن هستیم نگه داریم و به مردم معنویاتی را که باید داشته باشیم ارائه دهیم، دین و اهل بیت (ع) بیشتر تبلیغ و ترویج می‌شوند.

مسیر هدایت مردم باید بر اساس خط ائمه و بزرگان دین باشد

وی با اشاره به این که اگر واقعا انسان یک موحد خالص باشد، خیلی از نواقص اخلاقی برطرف می‌شود، اظهار داشت: الحمدلله ما سرمایه و ذخایر و وسیله‌ ‌‌هدایت و ارشاد مردم زیاد داریم، اما مسئله مهم این است که در این مسیر، خط باید خط ائمه و بزرگان دین باشد، نه این‌که بخواهم بگویم که بعضی از این خطوط درست نیست و یا نباید باشد اما باید بالاخره مسیر، همان مسیری باشد که اهل بیت (ع) رفتند.

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه بیان داشت: در همین نوشته‌های شما دیدم که بین این‌ها زندگی بعضی از عرفا‌ را شرح داده‌اید، در این موارد باید خط اهل بیت و شخص پیغمبر (ص) باشد چرا که زمان پیامبر هم، افرادی به خیال خود می‌خواستند مقدس باشند؛ یعنی از دنیا انزوا و گوشه‌گیری داشته باشند و بگویند که ما می‌خواهیم این‌طور باشیم، پیغمبر هم به آن‌ها و سیره‌شان اعتراض کردند.

وی با بیان این که وظیفه این است که امثال علامه حلی را معرفی کنید که چه خدماتی داشته است و یا شیخ طوسی به مردم معرفی شود که چه زحماتی برای اسلام و تشیع کشیده است، افزود: باید همان‌طور که ائمه(ع) و اصحاب آن‌ها حرکت می‌کردند حرکت کرد، بعضی خط‌ها طوری است که نمی‌شود کل اسلام را آن‌طور معرفی کرد، بعضی کتاب‌های آن‌ها را که انسان می‌خواند ملاحظه می‌کند که با حقیقت تعلیمات قرآن مطابقت ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید طوری اقدام شود تا خطوطی که ائمه (ع) به دست ما داده‌اند و بزرگان دین به آن عمل کرده‌اند پیاده شود، یک قشر خاص چند نفری را هم نمی‌شود معرفی کرد که اگر این‌طور شد خطرناک است و عمده همین است که مسیر، مسیر همان آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله العظمی بروجردی و دیگر بزرگان دین باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مسئله، مسئله خدماتی مثل صاحب جواهر است که حدود ده ها جلد کتاب در ترویج دین نوشته است، این توفیق خدا و معجزه است که وی توانسته این کارها را انجام دهد یا مرحوم آیت الله نجفی اصفهانی که در مقابل بهایی‌ها ایستادند و اگر این‌ها می‌گفتند که ما می‌خواهیم ذکر بگوئیم و در خانه بنشینیم و امر به معروف و نهی از منکر نکنیم هرگز کار ترویج دین پیش نمی‌رفت، باید وارد میدان می‌شدند، باید دفاع از دین و حفظ ثغور دین محفوظ باشد و طوری نشود که مغفول عنه بماند.

آیت الله صافی گلپایگانی یادآور شد: شما عزیزانی که وارد این میدان شده‌اید امیدوارم همه این جهات را رعایت کرده و آن‌طور که موجب رضای آقا امام زمان (عج) باشد عمل کنید و توفیقاتتان روز به روز زیادتر باشد.

 

منبع: 19 دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود