کد خبر: 4284

تاریخ انتشار: 1390-05-23 - 12:48

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 576

خبرگزاری شبستان، شمس: سند راهبردی کتابخوانی تنظیم شود

چکیده: مدیر موسسه کتاب ناب پیشنهاد کرد مجمع ناشران انقلاب با کمک وزارت ارشاد وصدا و سیما با برگزاری نشست های عمیق وعالمانه، ریشه معضلات کتاب را شناسایی ونتیجه آن، تنظیم سند راهبردی مسئله کتابخوانی […]

چکیده:

مدیر موسسه کتاب ناب پیشنهاد کرد مجمع ناشران انقلاب با کمک وزارت ارشاد وصدا و سیما با برگزاری نشست های عمیق وعالمانه، ریشه معضلات کتاب را شناسایی ونتیجه آن، تنظیم سند راهبردی مسئله کتابخوانی شود.

 

محمد کاظم شمس ،مدیر موسسه کتاب ناب با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با برخی کتابداران کشور، به خبرنگار شبستان گفت : مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود مطالب مهمی در مورد مسئله کتابخوانی بیان داشتند که بلافاصله پس از آن شاهد اظهار نظرهای گوناگونی از طرف مخاطبان آن بیانات هستیم تا آنجا که برخی از خبرگزاری تاکنون، حدود 40 گفتگو را بازتاب داده اند.



وی افزود: این شیوه خطری است که می تواند باعث فراموشی مسئله شود و به نظر اینجانب برای پرهیز از ابتلا به سرنوشت مشابه سایر مسایل باید اقدام اساسی صورت گیرد. البته خود من راه حل اساسی مسئله کتابخوانی را نبود ویترین کافی در کشور می دانم .


وی اضافه کرد: نمی دانم شرایطی که در مسئله کتاب وجود دارد و ناگزیر، ضرورت ورود رهبر انقلاب به آن و بیانات با گروهی از کتابداران را ایجاب کرده، باید خوشبینانه تفسیر کرد یا بدبینانه؟


وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: ورود رهبری به عنوان بالاترین مقام کشور در این عرصه از فرصت های بی بدیل برای حوزه کتاب است که موجب می شود مشکلات شناسایی و درصد حل آن اقدام شود اما نگاه بدبینانه این که با وجود ده ها، بلکه صدها مسئله گوناگون در کشور مشخص است که متولیان اصلی این حوزه در انجام وظایف خود دچار قصور یا تقصیر بوده اند که ناچار باید بالاترین مقام کشور در آن و جزییاتش وارد شوند.


حجت الاسلام شمس خاطر نشان کرد: اگر به همین مقدار مسئله حل شود باید بازهم خوشحال بود. اما با قرائن وموارد متعدد فراوان موجود خطر بزرگتر در این است که:متاسفانه این نوع تعامل نسبت به مسائل اجتماعی فرهنگی، به رفتاری عادی بدل شده است. در ابتدا موجی از اظهارنظرها،طرح ها را شاهدیم اما با گذشت چند روز یا چند هفته،دچار فراموشی می شویم تاجایی که گویا چنین اظهاراتی اصلاً نبوده است.



مدیر نشر کتاب ناب تصریح کرد: دلیل همه این ها آن است که شناخت کافی نسبت به مسائل و ریشه ها و باور به اهداف وجود ندارد. طرح های گوناگونی ظرف همین چند روز بیان شده که یا قابل اجرا نیست و یا همت وانگیزه پیگیری آن را کمتر می توان انتظار داشت.



شمس افزود: برای این که این مسئله به سرنوشت مسائلی از این دست مبتلا نشود،پیشنهاد می کنم بجای ارائه این قبیل طرح ها،خصوصا اکتفا به چند گزاره ای که در بیانات رهبری وعلی القاعده از باب نمونه بوده است،ضروری است از طرف متولیان ومخاطبان اصلی،مسئله کاملا باز شود.



حجت الاسلام شمس گفت: مشکل کتابخوانی در کشور از مسائلی نیست که حل آن فقط بر عهده وزارت ارشاد،هیئت امنای کتابخانه ها،کتابخانه ملی،صداوسیما،وزارت علوم،وزارت آموزش وپرورش و...باشد.این مسئله به همه این سازمان ها و بلکه سازمان های دیگری مربوط است.



وی با اشاره به حلقه مخاطبان سخنان مقام معظم رهبری اضافه کرد:به نظر می رسد حلقه اول مخاطب این مسئله، وزارت ارشاد وصداوسیما باشند.با توجه به وظیفه ای که مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای خود تعریف کرده است،بهترین فرصت برای بررسی اساسی بایسته های مهم مسئله کتاب، اکنون است.



وی یاد آور شد: از این رو بسیار بجاست که به عنوان اولین اقدام مجمع ناشران انقلاب اسلامی با کمک وزارت ارشاد وصداوسیما،با برگزاری نشست های عمیق وعالمانه ریشه معضلات را شناسایی ونتیجه آن، تنظیم سند راهبردی مسئله کتابخونی باشد که در مرحله بعد به کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی وامثال آن زمینه اجرای آن را برای تمام سازمان هایی که به گونه ای در آن سند تاثیر گذار و یا دارای وظیفه هستند،فراهم شود .



حجت الاسلام شمس در پایان اظهار کرد:این بررسی ها می تواند در صدا و یا سیمای کتاب که این روزها مطرح شده،به عنوان اولین گام،برای حل مسئله اقدام شود.مشروط بر آن که با تشکیل صدا یا سیمای کتاب وظیفه را تمام شده تلقی نکنیم.

 

منبع: شبستان 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود