کد خبر: 5789

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 391

پیگیری جانمایی مکان دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، وظیفه مدیران امور کتاب و رسالت مجمع ناشران

  در روزهای برگزاری نمایشگاه بیست وچهارم، ضرورت استقرار نمایشگاه در مکان دائمی از طرف مسئولین مربوط مطرح شد. به نظر می رسد این مسئله تا حدودی رنگ سیاسی به خود گرفته وبرخی مصاحبه ها پس از […]

 

در روزهای برگزاری نمایشگاه بیست وچهارم، ضرورت استقرار نمایشگاه در مکان دائمی از طرف مسئولین مربوط مطرح شد.

به نظر می رسد این مسئله تا حدودی رنگ سیاسی به خود گرفته وبرخی مصاحبه ها پس از نمایشگاه این مطلب را تایید می کند.

سیمای جمهوری اسلامی روز اول خرداد دو مصاحبه پخش کرد، اولی از اقای دکتر ایازی سخنگوی شهرداری تهران مبنی براین که اگر دولت قصد سرمایه گذاری در این مسئله دارد، به شهرداری تهران کمک کند تا انچه شهرداری در شهر آفتاب فراهم آورده بتواند به نتیجه برساند. مصاحبه بعدی از آقای دکتر حسینی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با این عنوان که اگر شهرداری قصد اقدام داشت تاکنون اقدام می کرد.

امروز نیز این خبر در سایت ایبنا منتشر شد:

  دبيرخانه دايمي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران راه‌اندازي شد

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در نخستين جلسه شوراي سياست‌گذاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كه با حضور اعضا و رييس شورا و مديران كميته‌هاي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد، نقاط ضعف و قوت و عملكرد بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران مورد ارزيابي قرار گرفت.


بهمن دري در اين جلسه با تأكيد بر اينكه اولين قدم براي نمايشگاه بيست و پنجم بايد رفع كاستي‌هاي نمايشگاه قبل باشد گفت: اگرچه همه‎ساله با بهره‌گيري از تجربه‌هاي قبلي نمايشگاه موفق‌تر برگزار مي‌شود، اما رفع كاستي‌ها و ضعف‌هاي موجود مي‌تواند در بهبود روند برگزاري مؤثر واقع شود.


در اين جلسه مديران كميته‌هاي نمايشگاه نيز با ارائه گزارش از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي صورت گرفته از دستاوردهاي نمايشگاه سخن گفتند.


همچنين با پيشنهاد اعضاي شوراي سياست‌گذاري و موافقت بهمن دري رييس نمايشگاه كتاب دبيرخانه دائمي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران راه‌اندازي شد.


دري بر ضرورت داشتن دبيرخانه دائمي نمايشگاه تأكيد كرد و گفت: قطعاً مؤسسه مجري نسبت به انجام برنامه‌هاي نمايشگاه در طول سال اقدام مي‌كند، اما براي منسجم‌تر شدن و فعال بودن نمايشگاه در طول سال نيازمند يك دبيرخانه در طول سال هستيم.


بر اساس اين گزارش مقرر شد در اين دبيرخانه با ايجاد جدول زمان‌بندي از فهرست برنامه‌هاي نمايشگاه و مهندسي شدن برنامه‌هاي اجرايي، مراحل انجام فعاليت‌هاي نمايشگاهي به‎صورت دقيق و مشخص صورت گيرد.


دري همچنين از معرفي اعضاي شوراي سياست‌گذاري و مديران كميته‌هاي بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در آينده نزديك خبر داد و به‌زودي با تغيير و ترميم شورا، اعضاي شوراي سياست‌گذاري معرفي خواهند شد.


در اين جلسه معاون فرهنگي خواستار حضور تشكل‌هاي همكار و چهره‌هاي فرهنگي در جلسات شوراي سياست‎گذاری شد و اضافه كرد: قطعاً حضور چهره‌هاي فرهنگي يا تشكل‌هاي حوزه نشر مي‌تواند در برنامه‌ريزي مؤثر باشد.


همچنين در اين جلسه انتشار كتاب بيست و چهار با محوريت دستاوردهاي نمايشگاه و گزارش آماري، تفصيلي و تحليلي و تجليل از نمايشگاه بيست و چهار از ديگر مواردي بود كه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.


جلسات شوراي سياست‌گذاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران هر هفته يك بار برگزار مي‌شود. يكي از دستورات آتي اين شورا مشخص كردن زمان برگزاري نمايشگاه كتاب 91 است.



اقدامات لازم:

از این که قرار است این شورا هرهفته برگزار شود جای خوشوقتی است ولی مناسب  است پیگیری مکان نمایشگاه در دستور کار نیز قرار گیرد.


به نظر می رسد با وضعیت پیش آمده در این مسئله که بیش از اظهار نظر کارشناسی درباره مکان مناسب نمایشگاه ومساعدت عملیاتی شدن ان،بیشتر موضعگیری سیاسی می شود.

این که ایا مناسب ترین نقطه برای این کار، مکانی در مرکز شهر تهران،در حاشیه ان ویا خارج شهر و... است، نیاز به بررسی کارشناسی با رعایت تمام مسائل جانبی ان دارد که به نظر می رسد تشکل های نشر  در این مسئله بیشتر می توانند مشارکت کنند.حتی در چند روز اخیر رییس قبلی کتابخانه ملی پیشنهاد رفراندم عمومی را داد.

باتوجه به نقش مهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،تاثیر گذاری جدی ان در تلاش یک ساله دست اندر کاران نشر در هر دوره نمایشگاه،نامناسب بودن محل فعلی،هزینه های فراوان هر ساله برای اماده سازی ان که حداکثر بیش از یک ماه مورد بهره برداری قرار نمی گیرد واز بارزترین مصداق های اسراف است و...،اقتضا دارد تا به صورت جدی تر از مقداری که تاکنون دردستورکار قرار داشته،مورد اهتمام جدی تر قرار گیرد.


لذا پیشنهاد می کنم که:

مجمع ناشران انقلاب اسلامی با توجه به جایگاه مناسب خود در میان ناشران فعال در حوزه نشر و اعتماد مدیران فرهنگی در امر کتاب به این تشکل و....،با سرعت ودقت ترتیب برگزاری چند برنامه جدی ونشست کارشناسی در سیمای جمهوری اسلامی ایران بدهد تا هم جوانب مسئله دقیق بررسی شود وهم در صورت لزوم برخی از این نشست ها با حضور رودرروی مسئولین مربوط ازجمله وزارت ارشاد، شهرداری تهران، شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی مجلس و...باشد.

امید است بتوان در زمانی نه چندان طولانی به تصمیم نهایی رسید و اگر نمایشگاه 25 نمی تواند در مکان دائمی خود باشد، حداقل برای نمایشگاه بیست وششم این ارزو تحقق یابد. انشاء الله.

بازتاب در:

http://mananashr.ir/fa/content/67/default.aspx

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود