تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی
- حکمرانی فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1390/02/05 21:37
پدرخواندههای فکری مستند ظهور بسیار نزدیک است /سید عباس صالحی
موج دوم امام زمانی - که در دو دهه اخیر رواج جدی یافته است - عنصر کلیدی نگرش حجتیه را حفظ میکند. یعنی در کانون معنایی امام زمان(ع) میخواهد به فهم، باور و رفتار دینی دست یابد. با این تفاوت که رویکرد […]
موج دوم امام زمانی - که در دو دهه اخیر رواج جدی یافته است - عنصر کلیدی نگرش حجتیه را حفظ میکند. یعنی در کانون معنایی امام زمان(ع) میخواهد به فهم، باور و رفتار دینی دست یابد. با این تفاوت که رویکرد غیرسیاسی را کنار میزند و عصر غیبت را با تکلیف سیاسی وسیع قرین میداند. اما همچون گروه نخست، تکیه کلام در گفتار و نوشتار این جمع نیز، نه توحید است و نه نبوت، نه اخلاق است و نه عقاید عام بلکه امامت و در محور امام زمان(ع) است.
انتشار مستند «ظهور بسیار نزدیک است»؛ توانست موج گستردهای را پدید آورد و به یکی از رخدادهای تأثیرگذار در ماههای اخیر تبدیل شود.
کارگردان آن، اظهار داشته است که از حدود یک سال و نیم پیش مباحث فکری آن را در سایتهای مرتبط داشته است و فیلمنامه آن را در تابستان 89 و تولید آن را در ماههای آذر و دی 89 انجام داده است. (در گفتوگو با سایت خبرآنلاین)
نویسنده این سطور، در سال گذشته (مردادماه) دو یادداشت نگاشت و محتوای دیدگاه او و هماندیشان وی را که در سایت u313 نشر مییافت؛ به نقد و بررسی سپرد. در یادداشت نخست با عنوان «صیانت باور مهدوی از سیاستبازی» (13 مردادماه) به نقد مفاهیم بنیادین این رویکرد پرداخت و تطبیقها و وقتگذاری برای ظهور را مورد کاوش قرار داد. اینکه این دیدگاه در پرتوی مکاشفات یا روایات و یا نقل کلماتی از امام و رهبری میکوشد به گونهای زمان مشخص برای ظهور تعریف کند. در آن یادداشت، ضمن نقد کوتاه این منظر و مبانی، به پیامدهای منفی آن توجه گردید. (ر.ک: صیانت باور مهدوی از سیاستبازی)
در یادداشت دوم با عنوان «گستره یک ادعای مهدوی در فضای مجازی» که در 20 مرداد نشر یافت؛ به حدود 30 سایت و وبلاگ اشاره شد که در فضای مجازی از تعیین وقت ظهور و تطبیقهایی از جمله تطبیق شعیببنصالح به آقای احمدینژاد و... سخن گفتهاند و از آن دفاع کردهاند و این که حتی در سایتهای عرب زبان مجال بروز و ظهور یافتهاند و در سطح اطلاع از 8 سایت و وبلاگ عربی یاد شد که چونان دعاوی را عرضه کردهاند. یادداشت دوم با این هشدار به پایان میرسید «در پایان، این قلم باورمند است که چونان سمتوسوگیری قطعاً به ضرر باورهای شیعی- اسلامی است. هر چند مدافعان این ادعا با حسن نیت این مسیر را پیگیری کنند و اصحاب سیاست با سکوت و رضایت (و احیاناً با کمی بدبینی با حمایت) به تماشا بنشینند. دنیای مجادلات سیاسی زودگذر است؛ باورهای بنیادین دینی را خرج آن نباید کرد. (ر.ک: گستره یک ادعای مهدوی در فضای مجازی)
اینک با گذشت پس از حدود 9 ماه از آن یادداشتها (و شاید موارد مشابه) این پرسش به گونهای جدی مطرح است که چگونه آن سایت (u313) تا چندی پیش فعال بود؟ آیا امکان پیشگیری از تولید «مستند ظهور بسیار نزدیک است» نبود؟ و آیا با محکوم کردن مراجع و علما... پروندهها پایان مییابد و آیا با دستگیری کارگردان مستند و امثال اینگونه برخوردهای قضایی، این موج مختومه میگردد؟
نویسنده این نوشتار، این گونه تحرکات را محصول موج دوم امام زمانی میداند؛ موج نوی که سیاسی شده نگرشهای انجمن حجتیه است. انجمن مقوله امام زمان (ع) را کلیدیترین مولفه اسلامیت و تشیع قرار میداد و در پرتو آن، به تفسیر فهم و رفتار اسلامی- شیعی میپرداخت. اما در نگرش انجمنی، امام زمان(ع) قبل از ظهور، سیاستزدایی شده بود و برای شیعه منتظر، تکلیف سیاسی نمیآفرید.
موج دوم امام زمانی - که در دو دهه اخیر رواج جدی یافته است - عنصر کلیدی نگرش حجتیه را حفظ میکند. یعنی در کانون معنایی امام زمان(ع) میخواهد به فهم، باور و رفتار دینی دست یابد. با این تفاوت که رویکرد غیرسیاسی را کنار میزند و عصر غیبت را با تکلیف سیاسی وسیع قرین میداند. اما همچون گروه نخست، تکیه کلام در گفتار و نوشتار این جمع نیز، نه توحید است و نه نبوت، نه اخلاق است و نه عقاید عام بلکه امامت و در محور امام زمان(ع) است.
درباره مولفههای فکری امواج امام زمانی در فرصت دیگر باید نگاشت؛ چه این که این امواج در برهههای مختلف، ظهور و بروزهای گوناگونی یافتهاند. اما کانون مشترک تمامی این امواج، علقه ویژه به زمان ظهور است. علاقهای که از فرقههای بدعتگذار چونان بابیت و بهایت تا فرقههای شیعی چون انجمن حجتیه و موج جدید در آن اشتراک تعلق دارند.
در دهه اخیر پارهای از نویسندگان و گویندگان موج دوم، عقبهی فکری این گرایشاند؛ کسانی مانند آقای سیجانی (کارگردان مستند) پیاده نظام این موجاند و نباید گمان برد که با طرد یا دستگیری این عناصر دون پایه، این پایگاه اندیشگی فرو میریزد و یا منقطع میگردد. در دو دهه اخیر، هزاران هزار نفر پای سخنان واعظان و مداحانی نشستهاند که بنیادهای فکری-روانی این موج اخیر را ساخته و پرداختهاند و لشگر گستردهای را در هیأتهای مذهبی، سایتها و وبلاگهای مجازی، نشریات و... در اختیار گرفتهاند. توزیع صدها هزار نسخه از مستند یاد شده را صرفاً نمیتوان به خواست یک جریان سیاسی متعلق دانست (گرچه شاید آن حمایتها بی تأثیر نبود) بلکه باید آن را در موج فکری دید که از آن موج جدید امام زمانی میتوان یاد کرد.
در میان کسانی که در عقبه فکری این موج قرار دارند؛ تنها به یک نام و آدرس بسنده میکنم. جناب حجتالاسلام علیرضا پناهیان در بیش از یک دهه اخیر از تأثیرگذاران موثر فکری این موج بودهاند. کافی است که سخنان ایشان مرور مختصری گردد.
ایشان در سال 84 در سخنرانی با عنوان ظهور نزدیک است آماده باشیم؛ به سه نوع دلیل شهودی، روائی و دلائل ظهور اشاره میکنند و با ذکر روایات و خاطرات و ... همان مفهوم کانونی مستند ظهور را تقریب مینمایند. در سخن دیگر میگویند: انشاءا... وقتی ظهور محقق شد شما آن موقع متوجه میشوید...
دست مجروح سید خراسانی چطور مقدمه آن را فراهم میکند و یا در سخن دیگر گفتهاند: خیلی سخت است برای کسی که بیاد اثبات کند یا ادعا بکند که مقام معظم رهبری سید خراسانی نیستند...
در روایات آمده است که این سید در دستش علتی دارد، خالی دارد، مشکلی دارد، خال در زبان عربی به معنای مشکل و جراحت است.
هم ایشان با اشاره حوادث اخیر منطقه، مقالهای را نگاشتهاند با عنوان «خروج سفیانی بسیار نزدیک است» (در هفتهنامه 9دی)
این نمونهها از ایشان فراوانند و شخص ایشان، تنها و تنها یک نمونهاند. از این رو پسا پرده تولید مستند ظهور را بایستی در چونان منابر و مواعظ و مداحیها و... دید.
بر همین اساس، سخنان وبلاگنویس روحا... را بیراه نمییابم که نوشته است: «[مطالب مستند ظهور را] مدتهاست روی منبر داریم از امثال آقای پناهیان و... میشنویم. نمازهای ظهر مسجد دانشگاه پس از فتنه کلاً نشانهشناسی آخرالزمان شده بود... آقای پناهیان هم که فراوان از این حرفها میزنند!
نمیدانم مصاحبه میکنند چه چیز را انکار میکنند... همان روز غائله اسرائیلی 25 بهمن که در دانشکده هنر جمع شده بودیم، مگر همین آقای پناهیان ... نمیفرمود که بعد از مصر منتظر سوریه باشید؛ ظهور نزدیک است. سفیانی از سوریه به پا میخیزد، ما داریم که حتماً بعد از مصر، سوریه شلوغ میشود»
این مختصری بود از نمونههای فراوان که نشان میدهد در مواجهه با رخدادهایی چون مستند یاد شده نباید سادهانگاری کرد و یا مشابه برخورد با مفاسد اقتصادی و... ضعیفکشی داشت. این جریان را بایستی با عقبه فکری آن شناخت و به نقد معرفتی و اجتماعیاش پرداخت.
گروههای مرجع فکری این گونه طلاب و دانشجویان، در رسانه ملی، مراکز خاص و ... رسمیت و حرمت مییابند و سخنان ایشان در محافل بزرگ و وکوچک، مبنای سیر مطالعاتی- فکری قرار میگیرد و فرآیند روحی- روانی مجموعههایی را میسازد. کارگردان مستند ظهور میگوید که چند صد نفر مباحث فکری مستند را کار کردهاند و بیش از 10 نفر در تولید آن مشارکت داشتهاند. (در گفتوگو با خبرآنلاین) هم اینک در حاشیه وبلاگها و سایتهای مجازی، انبوه کسانی را میتوان دید که از مفاد آن مستند حمایت میکنند.
حتی در حوزه علمیه قم، طلاب جوانی هستند که در جلسه نقد مستند آن (که از سوی مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد) به دفاع برمیخیزند و یا در حاشیههای پخش مکتوب یا تصویری آن، نکاتی در حمایت از محتوای مستند ابراز میدارند. این همه نشان میدهد که نباید شاخهها را دید و از ریشهها غفلت ورزید. تقریباً در دو دهه متوالی، گروههای مرجع فکری- روانی این نگرش، تولید و تکثیر داشتهاند و اینک در محافل حقیقی- مجازی به یک مجموعهی مورد اعتنا تبدیل گشتهاند.
باید در آن گروههای مرجع تأثیرگذاری کرد. از یکسو مواجهات فکری- انتقادیای با ایشان رخ دهد و از سوی دیگر رانتهایی که منابع رسمی قدرت در اختیار آنان قرار داده و میدهند و سخنان آنان را مشروعیت میبخشند؛ قطع گردد. چه این که تحریم و طرد عناصر دون پایه و یا برخوردهای قضایی - امنیتی با آنان، چارهای نمیگشاید. با ادامه روال دو دهه اخیر، مطمئن باید بود که صدها سی.دی، سایت و فیلم چونان ظهور بسیار نزدیک است؛ در راهند!
منبع:
خبرانلاین
مطالب مشابه
- بررسي حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در اندیشه امام خمینی(ره)
- بازداشت مجدد کارگردان «ظهور نزدیک است»
- آقای حسن عباسی و نقد فلسفه اسلامی قسمت اول /دکترسیدعباس صالحی
- عماد افروغ:به نام مهدیگرایی به کام حجتیه،این ها مقابل مرجعیت قرار گرفتهاند
- موسس سایت «دین آنلاین» : میخواهیم بین دین و زندگی مردم پل ارتباطی ایجاد کنیم