تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی
- حکمرانی فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/06/19 20:24
آیت اللهی که حجت الاسلام بود
این نوشتار شرمسار، نام کسی را فرایاد میآورد که بهواقع حجت مسلمانی بود و یاد و نامش، رگهای احساس این قلم را مرتعش میکند. سخن از طالقانی بزرگ است؛ مرد خدا؛ مرد روزهای سخت و شبهای سرد ایران. آن روز […]
این نوشتار شرمسار، نام کسی را فرایاد میآورد که بهواقع حجت مسلمانی بود و یاد و نامش، رگهای احساس این قلم را مرتعش میکند. سخن از طالقانی بزرگ است؛ مرد خدا؛ مرد روزهای سخت و شبهای سرد ایران. آن روز که رفت، گرد یتیمی بر سر و روی ایران نشست و از آن روز تا امروز، جای خالی او را کسی پر نتوانست کرد.
آیت الله، یعنی نشانۀ خدا، و کیست یا چیست که نشانۀ خدا نباشد؟ آنچه كم است و از كم نیز كمتر، حجت اسلام و مسلمانی است و آیت الله طالقانی، حجت الاسلام بود؛ یعنی کسی که میتوان اسلام او را نشان داد و فخر فروخت و سر بر افراخت و گفت: اسلامی که ما میگوییم یعنی اسلام طالقانی، نه اسلام طالبانی. یعنی اسلام کسی که خانهاش را مدرسه کرد و مسجدش را دانشگاه. حکایت طالقانی، حکایت باغبانی است که چهل سال(1317-1357) خون دل خورد تا بذری را نهال کند و سپس دست نهال را در دست بهار بگذارد؛ اما آنگاه که بذر او از زمین سرد زمستان، سر بر آورد، خزان بر نهال عمر او زد. داستان طالقانی، داستان انسان آزادهای است که آزادی را برای همه میخواست و آنجا که پای عدالت و انصاف در میان بود، نه مصلحت را میشناخت و نه سیاست را و نه خویش و خودی را و نه آرمانهای دور و دراز را.
انقلاب که پیروز شد، همه خوشحال بودند و او نگران. میاندیشید که چگونه این بار را به مقصد برساند. چنین بود که وقتی همه در اندیشۀ تقسیم غنائم بودند، خانۀ طالقانی خیمۀ دلسوختگان شد و خودش، پناه هر کس که به او نیاز داشت؛ حتی اگر زندانبانش بود. استوار ساقی را در خانهاش پناه داد که دست انقلابیهای تندرو به او نرسد، و همو که روزی زندانبانش بود، در شبهای اسفند 57، در خانۀ زندانی سابقش آسوده میخوابید. چنان با همگان مهربان بود که کسی از عتابش نمیرنجید و پیوند مهر از او نمیگسست. وقتی در خطبۀ نماز عید فطر گفت: «این جوجهکمونیستها ... خیال میکنند قیم همۀ مردم هستند»، مخاطبان این عتاب درشت، پس از ارتحال او اعلامیه دادند و گفتند: «آقا ما را جوجه خطاب میکرد. ما نیز به دل میگرفتیم؛ اما وقتی در سردسیر بیپناهی و استیصال گرفتار میآمدیم، آقا بود که بالهایش را میگسترد و جوجههایش را مثل جان به خود میخواند.»
میگفت: «ما نیامدهایم که از اسلام فقط حکم اعدامش را اجرا کنیم.» او که خود یک لحظه(آری، یک لحظه) از اندیشۀ مبارزه با شاه فارغ نشد، سهم هیچ کس را در این مبارزۀ نفسگیر فراموش نکرد. میگفت: «من به فداکاری این جوانهای چپگرا که جان دادهاند، احترام میگزارم. من بشخصه به این جور مردم فداکار و مقاوم که کشته دادند و 25 سال و 30 سال در زندان بودهاند، از جهت انسانیت، نه از جهت مکتب و وابستگی به مکتبی خاص احترام میگزارم... کمونیستها در این مبازره سهم داشتهاند و شکی در آن نیست. ما با آنها اختلاف ایدئولوژیکی داریم، نه اختلاف در مبارزه.» میگفت: «انقلاب از همۀ مردم شروع شده است و برای همه مردم است و لذا هیچ گروهی یا حزبی حق ندارد برای خود حق بیشتری قائل شود و انقلاب را در انحصار خود درآورد.»
میگفت: «این قدر که دشمن را بزرگ میکنند، بزرگ نیست. ما نباید همۀ فکر و ذهنمان را متوجّه آن کنیم. ما باید خودمان را بسازیم. ما باید پیش از اینکه به دشمن توجّه کنیم، خودمان را بسازیم... بیش از آنکه استعمار بر سر ما بزند، ما به سر همدیگر زدیم و خودمان را ذلیل کردیم.»
میگفت: «همۀ این مبارزات و زحمات برای این بود که همه چیز قانونمند شود.»
میگفت: «من معتقدم در این مجلس[خبرگان] همۀ گروهها باید راه پیدا کنند. ما تابع قرآنیم: فبشر عباد الذین یستعمون القول ... در مجلس ما باید مخالفین هم بیایند؛ اگر نیایند ما باید دعوتشان کنیم تا حرفشان گفته شود.... وگرنه پنجاه – شصت نفر که هملباس و همفکر باشیم و در یکجا جمع شویم، معلوم است که همه یک رأی داریم.»
میگفت: «آن وقتها که من در شمیران جلسات تفسیر قرآن داشتم، جلال [آل احمد] به آنجا میآمد. یک روز به جلال گفتم: این وضعی که برای تو پیش آمده، که به مکاتب دیگر روی آوردی، نتیجۀ فشاری است که خانواده بر شما وارد میکرد. مثلا او را به شاه عبدالعظیم میبردند تا دعای کمیل بخواند. پدر ایشان از پیشنمازهای خوشبیان و متعبد و اهل دعا بود، اما تعبدش خشک بود.»
احمد صدر حاج سیّد جوادی، وزیر کشور و دادگستری دولت موقّت، میگوید:
«بعد از انقلاب، در حالی که در دولت بسیار کار داشتم، روزی طالقانی مرا احضار کرد و گفت: "در اطراف منزل ما یک دکّان مشروبفروشی بود که مردم در روزهای اوجگیری انقلاب، حمله کردند و همۀ وسایلش را از بین بردند. شاید آن بیچاره نمیدانسته که این کار حرام است، و یا برای ادارۀ زندگی مجبور بوده که این کار را بکند. گذشته از این، تنها مشروبات دکّان قابل امحا بوده و کسی شرعاً حق نداشته است سایر وسایل را از بین ببرد. الآن صاحب آن مغازه از زندگی ساقط شده است. او را پیدا کنید و کمکش دهید تا دوباره روی پای خود بایستد." باور کنید که من(وزیر کشور) تا چند روز در آن منطقه میگشتم تا صاحب آن مشروبفروشی را پیدا و دستور طالقانی را اجرا کنم.»
آیت الله مهدوی کنی میگوید: «[در زندان] هیچ گاه ندیدم تند و عصبانی بشود. هرگز نشنیدم که از کسی غیبت کند، و همۀ مسائل را با حسن نیت تحلیل میکرد. نمازهایش را چنانکه مستحب است با فاصله میخواند و شبی را ندیدم که نماز شبش ترک شود. رفتارش از عظمت روح او خبر میداد و نسبت به ما امتیاز داشت.»
(منبع نقل قولها: محمد اسفندیاری، پیک آفتاب، پژوهشی در کارنامۀ زندگی و فکری آیت الله سید محمود طالقانی، صحیفۀ خرد، 1383)
دین انلاین
مطالب مشابه
- محمدجواد حجتی کرمانی: دوست دارم فضای بهمن ۱۳۵۷ دوباره تکرارشود، باهمه صمیمیتها و همدلی هایش
- خاطرات آیت الله مهدوی کنی از دوران زندان با آیت الله هاشمی رفسنجانی/همان شبی که مرا گرفتند آقایان هاشمی، طالقانی و لاهوتی را هم گرفتهبودند، ما چهار نفر پروندهمان از یک نظر مشترک بود و در ارتباط با مجاهدین خلق بود
- ثابتی بهایی: برای تشکیل انجمنهای ضد بهایی گری [انجمن حجتیه] ممنوعیتی در بین نیست!
- در گفت و گوی عصرایران با فرشاد مؤمنی بررسی شد نظریات مترقی شهیدبهشتی، گمشده امروز جمهوری اسلامی: اگر خدا می خواست همه به بهشت بروند انسان را طور دیگری می آفرید
- علیاشرف فتحی: آیا طالقانی «آیت الله» بود؟ / طالقانی؛ به مثابه یک پدیده حوزوی