تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
آیتالله جوادی آملی: حکمت متعالیه سهم بسزایی در دینی کردن علوم دارد
چکیده: حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: تنها علمی که ریاست بر علوم را برعهده دارد و میتواند دینی بودن و یا بیدین بودن علوم را ثابت کند و سکولار به معنای بیتفاوت بودن علوم را ثابت کند، فلسفه است که […]
چکیده:
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: تنها علمی که ریاست بر علوم را برعهده دارد و میتواند دینی بودن و یا بیدین بودن علوم را ثابت کند و سکولار به معنای بیتفاوت بودن علوم را ثابت کند، فلسفه است که وقتی وارد صحنه اندیشه و علم میشود، موضع خود را اعلام میکند که نه درباره زمین و زمان، بلکه درباره هستی و جهان بحث میکند.
حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در پیامی تصویری به همایش محیالدین الهی قمشهای که پیش از ظهر امروز در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد، فلسفه را به جهانبینی معنا کرد و گفت: فلسفه آزادانه وارد عرصه اندیشه میشود و هویت خود را مییابد، صاحب نام میشود و همه علوم را صاحب نام میکند.
این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: فلسفه رییس دانشها است و در دادن شناسنامههای ویژه به علوم، هیچ علمی از علوم تجربی یا نیمهتجربی عهدهدار اثبات یا نفی دینی بودن نیستند، یعنی علوم تجربی هیچ نمیتواند بگوید این دانش دینی یا غیردینی است.
وی افزود: یک زمین شناس یا زمان شناس و مهندس کشاورزی، هرگز نمیتواند درباره دینی بودند یا غیردینی بودن یا بیتفاوت بودن علم خودش نسبت به دین فتوا دهد و سخن بگوید، زیرا این مسأله که علم دینی است یا دینی نیست، قضیهای است که در هیچ علم از این علوم تجربی جا ندارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: زمینشناسی موضوع و محمولی دارد و جریان دینی بودن در هیچ یک از عناصر اصلی این علم جا ندارد، درباره ستارهشناسی، هیأت و نجوم، داروسازی و طب نیز این چنین است؛ هیچکدام نمیتوانند ثابت کنند که دین هست یا نیست، زیرا هیچ کدام نمیتوانند بحث کنند که خدا هست یا نیست و حتی حق شک هم ندارند.
وی اضافه کرد: ممکن است یک زمین شناس یا طبیب تفکر فلسفی داشته باشند و فارغ از مسأله طب و زمین شناسی، درباره جهانبینی بحث کنند، اما فرض آن است که در علم زمین شناسی، علم طب و اینگونه از علوم حسی و تجربی به هیچ وجه مسأله خداشناسی جا ندارد، مگر اینکه متفکر فلسفی باشند؛ اینها باید اعتراف کنند که جهان بینی رشته ما و بحث درباره خدا ثبوتا و سلبا مقدور ما نیست.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در بحث این علوم چهار چیز باید از هم جدا شوند که سه امر در اختیار هیچکدام نیست و تنها وظیفه صاحبان این علوم یک امر است، گفت: آن امور سهگانه که مقدورشان نیست آن است که اگر یک زمینشناس با تفکر زمینشناسی و نه تفکر فلسفی و یک طبیب با تفکر طبی و نه تفکر فلسفی بخواهد بگوید خدا هست، خدا نیست راهی ندارد و بخواهد بگوید من شک دارم، حق ندارد.
وی تصریح کرد: تنها علمی که ریاست بر علوم را برعهده دارد و میتواند دینی بودن و یا بیدین بودن علوم را ثابت کند و سکولار به معنای بیتفاوت بودن علوم را ثابت کند، فلسفه است که وقتی وارد صحنه اندیشه و علم میشود موضع خود را اعلام میکند که نه درباره زمین و زمان، بلکه درباره هستی و جهان بحث میکند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: فلسفه درباره هستی اگر مراتبی داشت چون زیرمجموعه هستی است بحث میکند نه از جهت اینکه زمین یا آسمان است، وقتی وارد صحنه اندیشه میشود آزاد است، هیچ صبغهای ندارد نه صبغه دین دارد و نه صبغه بیدینی و نه موحد است و نه ملحد و وقتی وارد صحنه اندیشه شد آزاداندیش است و آزادانه فکر میکند.
وی با بیان اینکه وقتی فلسفه از کجروی مصون نماند و به بیراهه رفت و راه کسی را بست، نه تنها خدا را ثابت نمیکند، بلکه همه علوم جهان را سیهروی میکند و میشود علوم الحادی و ما علم دینی نخواهیم داشت، گفت: وقتی دین نبود علم دینی هم نخواهیم داشت و اگر علم دچار فساد شد، علم دینی هم فاسد میشود.
این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: اگر فلسفه از کجروی مصون بود و به بیراهه نرفت و راه کسی را نبست و به این نتیجه رسید که معلول این جهان یک علت حقیقی است چون خالق نظام مدبر و حکیم است و خدایی هست که جهان از آثار او است، نخستین خدمتی که میکند به خود است و میشود فلسفه الهی وخدمت دومش به علوم است که همه علوم را الهی خواهد کرد چراکه کل جهان فعل خدا میشود.
وی با بیان اینکه همه علوم از سه ضلع فعل خدا یعنی معلوم علم خدا، علم و عقل فعل خدا و مخلوق خدا، تشکیل میشود، افزود: فاعل علم خدا و مخلوق خدا و یک مخلوقی با فیض تعلیم الهی مخلوق دیگری را دارد میشناسد و عالم مخلوق خدا است، علم مخلوق خدا است، معلوم مخلوق خدا است و فرض ندارد که ما علم غیردینی داشته باشیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: همانطوری که تفسیر قول خدا دینی است، تفسیر فعل خدا هم دینی است، چرا یک مفسر قرآن علم دینی دارد و لحظه به لحظه میگوید خدا چنین گفت و یک زمین شناس هم لحظه به لحظه میگوید خدا چنین کرد، خدا چنان کرد، بنابراین چیزی در جهان نیست مگر فعل خدا و بشر هر چه دارد مخلوق خدا است؛ اختیار را خدا به بشر دارد و بشر با اختیار خودش راه صحیح را طی میکند.
وی بیان داشت: همانطوری که گفته شد بحث درباره قول معصوم و فعل معصوم دینی است، بحث درباره قول خدا و فعل خدا هم یقینا دینی است و ما علم غیردینی نخواهیم داشت و این هنر فلسفه است که ثابت میکند در جهان غیر از خدا احدی نیست و تنها خدا آفریدگار است و موجودات سپهری و زمینی را خدا آفرید، نظم و انسجام خلقت و عقل را خدا آفرید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کسی اسلامی حرف زد و قارونی فکر کرد باید مشکل خود را حل کند و اگر کسی گفت که بشر است که میفهمد و استدلال میکند حرف قارون را میزند، اما فلسفه الهی هرگز این کلام را صحیح نمیداند و میگوید همانطور که خدا در قرآن فرمود، عقل را که چراغ اندیشه است خدا در درون انسان افروخت و انسان با همین چراغی که خدا افروخت دارد میبیند و با علم الهی اشیا را تفسیر میکند.
وی با بیان اینکه چیزی در جهان مگر فعل خدا نیست، منتهی انسان که از قدرت اختیار برخوردار است گاهی کج راهه میرود و گاهی مستقیم و گاهی راه دیگری را میبندد و گاهی راه خود را، گفت: معرفت خدای سبحان مقدور احدی نیست و هیچ پیامبری نمیتواند آن مقام را بشناسد و او را بپرستد چراکه او بسیط است و تجزیهپذیر نیست و این مرحله منطقه ممنوعه است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه برخی مطالب ممکن است به فلسفه به ویژه حکمت متعالیه راه پیدا کرده باشد و پس از اقامه برهان نوبت به منطقه مجاز میرسد که ظهور حق، تجلی حق، فعل حق و وجه الله یعنی مقام امکان است، ابراز داشت: حکمت متعالیه سهم بسزایی در دینی کردن علوم دارد و مرحوم حکیم الهی قمشهای اینچنین بودند، مؤمنانه و حکیمانه زندگی کردند، انسی هم با مسائل عاطفی داشتند.
وی با بیان اینکه فلسفه بخش مهم دینی بودن علوم را تأمین، دست نامحرمان را کوتاه و عرفان کاذب را از عرفان صادق در براهین موجود، جدا میکند، گفت: فلسفه حکیمپرور است و حکیم الهی قمشهای محصول این مکتب است و اگر توفیقی پیدا کرد که ترجمه قرآن او سالیان متمادی مقبول خاص و عام باشد به برکت همین حکمت متعالیه است و اگر توفیق پیدا کرد جریان کربلای حسینی(ع) را به نظم دربیاورد در اثر آن نظری که کرده، محصول همین حکمت متعالیه است.
منبع:+
مطالب مشابه
- انتشار نخستین شماره از فصلنامه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی در استقبال از کنگره جهانی علوم انسانی اسلامی
- آیتالله جوادی آملی: لذت عفاف را به خوبی نچشیدهایم/ عفت مخصوص بانوان نیست
- حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی: مفاتیح الحیات درصدد ترویج عقل گرایی در جامعه است
- آیت الله جوادی آملی: اسلامی کردن دانشگاه ها جداکردن دختر و پسرها و ایجاد نماز خانه و برگزاری دعا نیست
- حضرت آیتالله جوادی آملی:ما به دنبال انسانپروری هستیم نه دامپروری/ دولت باید تمام جوانب تکثیر نسل را در نظر بگیرد