کد خبر: 2471

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 625

سفیر جدید مصر:ما به تمام قراردادهایی كه با اسرائیل امضا كرده‏ ایم پایبندیم

چکیده: سفیر جدید مصر در اسرائیل پس از تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به سلامتی وی شراب نوشید.   به گزارش سرویس سیاست نیمروز، "عاطف سالم سید الاهل" سفیر جدید مصر در تل آویو و "ولید […]

چکیده:

سفیر جدید مصر در اسرائیل پس از تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به سلامتی وی شراب نوشید.

 

به گزارش سرویس سیاست نیمروز، "عاطف سالم سید الاهل" سفیر جدید مصر در تل آویو و "ولید خالد عبدالله عبیده"سفیر جدید اردن به همراه چهار سفیر از كشورهای دیگر، روز گذشته استوارنامه‏ های خود را در بیت المقدس به شیمون پرز دادند.

عاطف سالم سفیر اخوان المسلمین پس از تقدیم استوار نامه خود به پرز گفت: "من اینجا با پیغام صلح آمده‏ ام تا تاكید كنم، حقیقتاً برای رسیدن به اعتماد دو جانبه و شفافیت در تلاش هستیم. ما به تمام قراردادهایی كه با اسرائیل امضا كرده‏ ایم پایبندیم و خود را متعهد به پیمان صلحی كه با اسرائیل بسته‏ ایم نیز می ‏دانیم. به همراه نسل جدیدمان باید به سمت آینده‏ ای صلح‏ آمیز حركت كنیم."

این سخنان سفیر مصر در شرایط كنونی منطقه را میتوان بزرگترین هدیه قاهره برای تل اویو دانست. پرز نیز در جواب سفیر مصر گفت: "بیشترین احترام را برای مردم و تاریخ شما قائلیم".

وی در ادامه گفت: "می دانم افرادی هستند كه تلاش می‏كنند صلح را به بن بست بكشانند و باور دارم دولت‎هایمان هر كار لازم است انجام خواهند داد تا صلحی عمیق، صادقانه، مستحكم و جدی را به خاطر مردممان، بین دو طرف برقرار كنند."

در انتها، بر خلاف عرف دیپلماتیك، پرز و الاهل –كه كراواتی با رنگ پرچم رژیم صهیونیستی زده بود- به سلامتی دو طرف گیلاس‏هایی شراب را بالا بردند و نوشیدند.

مصر نخستین كشور عربی است كه پیش از دیگر كشورهای عرب با اسراییل روابط رسمی برقرار كرده است. دو طرف در سال ۱۹۷۹ توافق نامه صلح را به امضا رساندند و پس از آن در سال ۱۹۸۰ سفرای خود را به كشورهای یكدیگر اعزام كرده اند. در دوران حكومت حسنی مبارك، روابط مصر و اسراییل در كل صلح آمیز و باثبات بود. پس از بركناری حكومت حسنی مبارك، ارتش مصر كه به طور موقت قدرت كشور را در دست گرفته بود به اجرای توافقنامه صلح با اسراییل متعهد شد، اما این روابط با كشته شدن پلیس مرزبانی مصر تغییر كرد.

ماه اوت سال گذشته، بالگرد اسراییل در تعقیب افراد مسلح، موشكی به منطقه مرزی مصر شلیك كرد كه بر اثر آن ۶ پلیس نظامی مصر جان باختند. در پی آن، اعتراض های گسترده در داخل مصر برانگیخته شد و مصر سفیر خود را از اسراییل فراخواند. افكار عمومی در آن زمان اعتقاد داشتند كه این حادثه احساسات ضد اسراییلی را در داخل مصر تشدید كرده و روابط دو طرف رو به افزایش تنش ها می رود.

پس از بركناری حسنی مبارك رییس جمهوری پیشین مصر، افكار عمومی اسراییل نگران بروز تنش در روابط دو طرف بودند. به ویژه آن كه پس از پیروزی اخوان المسلمین مصر در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، مقام های اسراییل بسیار نگران بوده اند. محمد مرسی برای برطرف كردن نگرانی های اسراییل در ابتدای روی كار آمدن خود اعلام كرد كه مصر همچنان توافق نامه صلح با اسراییل را اجرا می كند. انتصاب سفیر جدید در اسراییل اقدام دیگری است كه نشانگر اهمیت دادن مصر به روابط با اسراییل و نادیده گرفتن خواست عمومی مردم كشور خود است.

تحلیل گران عنوان كرده اند: پس از فراخواندن سفیر مصر در اسراییل در سال گذشته، اسراییل همواره خواستار عادی شدن روابط با مصر بوده است. انتصاب سفیر جدید مصر در اسراییل پاسخ مثبت مصر به اسراییل است كه برای توسعه روابط دو طرف سودمند خواهد بود.

روند سازش، اولویت اردن
پس از دو سال خالی ماندن كرسی سفارت اردن در سرزمین‏های اشغالی، عبیده با وجود مخالفت حزبش این پست را قبول كرد.

وی به پرز گفت: "اصلی ترین اولویتمان در سیاست خارجی، همچنان رون صلح و رسیدن به صلح میان تمام همسایگان كشورمان است كه شامل تشكیل كشور فلسطین كه دوشادوش كشور اسرائیل خواهد بود، نیز می‏باشد. باید منطقه‏ای از نظر اقتصادی شكوفا داشته باشیم، منطقه‎ ای كه از نظر سیاسی باثبات است و با سازوكاری درست و آینده ای روشن، به پیش می‏رود."

وی همچنین اهمیت حفظ حقوق تمام كسانی كه تمایل به زیارت عبادگاه‎های مسیحی و اسلامی در بیت المقدس را دارند، را خاطر نشان كرد.

وجود بحران های عمیق اقتصادی در سرزمین های اشغالی، بحران پهپاد ایرانی حزب الله و انحلال پارلمان اسرائیل تنها بخشی از مشكلاتی است كه سبب شده است تل آویو روزهای سخت خود را سپری كند. روزهایی كه شاید برخی كشورهای منطقه خواهان كمك بیشتر به تل آویو هستند

 

منبع:الف

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود