تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- انتصاب معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگیِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1391/07/04 20:26
حسين غفاري، برگزيده جايزه كتاب فصل در بخش فلسفه اسلامي براي كتاب «جدال با مدعي»:مدعيانی را نقد كردم كه فلسفه را به شيوه ژورناليستی مخدوش میكنند
چکیده: حسين غفاري، برگزيده جايزه كتاب فصل در بخش فلسفه اسلامي براي كتاب «جدال با مدعي» گفت: در اين اثر افرادي را نقد كردم كه قصد ارايه يك فكر اصيل اسلامي را دارند، اما بدون اينكه اطلاعات كافي در […]
چکیده:
حسين غفاري، برگزيده جايزه كتاب فصل در بخش فلسفه اسلامي براي كتاب «جدال با مدعي» گفت: در اين اثر افرادي را نقد كردم كه قصد ارايه يك فكر اصيل اسلامي را دارند، اما بدون اينكه اطلاعات كافي در حوزهاي كه درباره آن اظهارنظر ميكنند داشته باشند، به نحو ژورناليستي و سياستزده، جوهره فلسفه و عرفان را مخدوش ميكنند
غفاري، در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مساله اصلي كتابش را بررسي رابطه عقل و دين، فلسفه اسلامي و همچنين اصالت اين فلسفه دانست و گفت: به اعتقاد من فلسفه اسلامي يك جريان اصيل است كه ريشه در فرهنگ اسلامي دارد.
وي به كيفيت ارتباط اين فلسفه اسلامي با فلسفه يونان اشاره كرد و گفت: فلسفه يونان نيز ريشههاي الهي دارد و نميتوان اينگونه در نظر گرفت كه سويههاي مشترك و مشابه با فلسفه اسلامي نداشته است، از همين رو آن چه كه از افلاطون و ارسطو وارد اسلام شده است صبغه الهي دارد و نميتوان فلسفه اسلامي را يك جريان انديشه بياصالت و تماما وامگرفته از يونان دانست.
استاد دانشگاه تهران افزود: عرفان موضوع ديگري است كه جزو دغدغههايم در اين اثر بود. عرفان حوزهاي است كه مدعياتي در آن مطرح ميشود كه درست به نظر نميرسند. مبحث وحدت وجود در عرفان، مسالهاي است كه اشكالات غيرمنطقي به آن وارد شده است، در حالي كه اين مساله در قرآن و احاديث ائمه(ع) نيز بيان شده است. عدهاي وحدت وجود را زير سوال ميبرند كه ناشي از نداشتن تدبر در مباني وحدت وجود است. آنان به اشتباه فكر ميكنند كه وحدت وجود يعني اينكه همه اشياء عالم به مثابه خدا هستند، اما مباني وحدت وجود حاكي از اين امر است كه يعني همه عالم تجلي خداوند است و بنابراين تنها يك وجود در عالم داريم كه آن خداوند است. موجودات همه مخلوق خداوندند و عالم جز ظهور و تجلي چيز ديگري نيست و در برابر خدا اصالت ندارد.
اين نويسنده با بيان اينكه پيام عقلانيت و معنويت اصليترين پيامهاي اسلام در افق آينده جهان خواهند بود، گفت: در واقع عقلانيت و معنويت ريشه در قرآن كريم و احاديث ائمه(ع) دارند و مبناي تفكر شيعي هستند. عرفان و فلسفه دو جلوه و مظهر تام از تفكر اسلامي و شيعي قلمداد ميشوند كه به صورت رشتههاي مجزا در فرهنگ اسلامي رشد كردهاند.
غفاري درباره چرايي برگزيدن «جدال با مدعي» براي عنوان كتابش گفت: اخيرا عدهاي در حوزه فلسفه به ظاهر قصد دارند يك فكر اصيل اسلامي را ارايه كنند، اما آنان برخلاف نيتي كه دارند، مبناي كار خود را بر مخالفت با فلسفه و عرفان ميگذارند، اما مخالفت آنان علمي نيست.
وي افزود: آنان بدون اينكه اطلاعات كافي در حوزهاي كه درباره آن اظهارنظر ميكنند داشته باشند، به نحو ژورناليستي و سياستزده، به مخدوش كردن جوهره فلسفه و عرفان ميپردازند. در مقدمه كتاب به طور مفصل بيان كردهام كه اين افراد را نميتوان به عنوان مخالف در نظر گرفت، زيرا آنان تنها مدعي هستند. مدعي كسي است كه تنها ميخواهد مخالف را از ميان ببرد و حقيقت براي او مهم نيست. مشخص است كه اين مدعيان دغدغه حقيقت را ندارند و بدون توجه به محتوا اشكالات را مكرر تكرار ميكنند.
اين نويسنده و مترجم ادامه داد: شاهديم كه اين عده همواره به دنبال اشكالي از يك فيلسوف يا انديشه ميگردند تا آن را موضوعي براي مخالفتهاي خود با فلسفه و عرفان قرار دهند. مخالفان يك فلسفه، روش منطقي دارند و اساسا وجود چنين مخالفاني لازم است. مخالفت با انگيزه حقيقتجويي يك امر ممدوح است، اما اگر به حالت كينهجويي، عيبجويي و از ميان بردن انديشه يك فيلسوف باشد خارج از حقيقتجويي است. همانگونه كه در ادبيات كهن ما به زيبايي بيان شده است، اين افراد در واقع، مدعي تلقي ميشوند كه حالت حقيقتجويي به خود ميگيرند، اما در واقع حقيقتجو نيستند.
غفاري در پاسخ به اين سوال كه چه اندازه از مخالفان جريانهاي فلسفي و عرفاني را ميتوان مدعي دانست، گفت: نميتوان آماري را در اين باره ارايه كرد، اما آنطور كه به نظر ميرسد، مخالفتهايي كه اكنون به صورت سازمانيافته در حوزه فلسفه بيان ميشوند، تا اندازهاي از سوي مدعيان مطرح ميشوند نه مخالفان. البته نبايد تصور كرد كه تمام مخالفان در حوزههاي مختلف فلسفي مدعي هستند، كتابهاي و مقالات متعددي در نقد جريانهاي فلسفي و عرفاني منتشر شدهاند كه روش منطقي دارند و قابل توجهند.
وي افزود: در واقع شيوه نقد هر منتقدي است كه مدعي يا مخالف بودن او را مشخص ميكند. شيوه مخالفت منطقي يك مخالف واقعي با شيوه عيبجويي يك مدعي متفاوت است. عدهاي مدام در حال عيبجويي و تخريب فلاسفهاند، شيوهاي كه روح انسان را مشمئز ميكند.
كتاب «جدال با مدعي» از سوي انتشارات حكمت منتشر شده است.
منبع:ایبنا
مطالب مشابه
- جايگاه شرح و نقد در فلسفه اسلامي / رحمتي: اهالي فلسفه اسلامي امروز، در فضاي زمانه تنفس نميكنند
- جايگاه شرح و نقد در فلسفه اسلامي / مسعود اميد: فلسفه براي فرهنگ معاصر ايران موضوعيت ندارد
- «جاودانگي» رازش را با اهل مطالعه در ميان گذاشت
- فروردين در سراي اهل قلم انجام ميشود:بررسي مباني منطقي استقراء در آراي شهيدصدر
- آيتالله مصطفوي در همايش «بررسي انديشههاي فلسفي و عرفاني امام خميني(ره): امام خميني(ره) فلسفه را به اصل ولايت پيوند دادند