کد خبر: 2635

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 568

وقتی با اختلاس بزرگ و خانه فاطمی و ...،دولت میگوید پاکترینم، مردم به ارزشها بی تفاوت می شوند

چکیده: درست است که تخلف این و آن نباید موجب سست شدن ایمان دیگران شود، ولی این اولاً مربوط به افرادی است که دارای ایمانی قوی هستند و ثانیاً تخلف مسئولان دولتی را با افراد عادی نباید یکسان دانست. […]

چکیده:

درست است که تخلف این و آن نباید موجب سست شدن ایمان دیگران شود، ولی این اولاً مربوط به افرادی است که دارای ایمانی قوی هستند و ثانیاً تخلف مسئولان دولتی را با افراد عادی نباید یکسان دانست. اعتقادات توده مردم با یک عمل صالح مسئولان تقویت می‌شود و با یک عمل خلاف مسئولان از بین می‌رود

روزنامه جمهوری اسلامی با طرح سوالاتی نظیر اینکه « چرا احکام اسلامی و اخلاق دینی و در یک کلام فرهنگ اسلامی در جامعه ما حاکم نیست؟ چرا وضع حجاب و عفاف هر روز بدتر می‌شود؟ چرا رشوه و ربا و اختلاس و انواع آلودگی‌های مالی آنهم در حجم بالا جامعه را رنج می‌دهد؟ و...» ، نوشت:

 

به این سؤالها، پاسخ‌های متعددی داده می‌شود که بعضی از آنها را می‌توان به اجمال اینگونه بیان کرد:
 - کار فرهنگی کافی انجام نمی‌شود.


 - تهاجم فرهنگی شدید است.
 - کسانی که باید عهده‌دار تعلیم اخلاق و احکام باشند به کارهای اجرائی و مسئولیت‌های دولتی سرگرمند.
 - پدران و مادران به دلیل اشتغال به کارهای مربوط به نظام و انقلاب، فرصت تربیت فرزندان و رسیدگی به اخلاق آنها را ندارند.
 - مشکلات اقتصادی، کارهای فرهنگی را بی‌اثر کرده است.
 - رادیو و تلویزیون و سایر رسانه‌ها به جای ترویج اخلاق و ارزش‌ها، بی‌بندوباری و ضدارزش‌ها را ترویج می‌کنند.
 - هیأت‌های مذهبی قدیم که دارای محتوای تربیتی بودند، جای خود را به جلسات بی‌محتوا و خرافی داده‌اند.
 - افراد مهذب که در گذشته معلم اخلاق جامعه بودند، دیگر نیستند یا بسیار کم شده‌اند.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است :

 * تأثیر این عوامل بر وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه و پدید آمدن مشکلات کنونی قابل انکار نیست، ولی نمی‌توان برای آنها چنان نقشی قائل شد که بتواند آثار انقلاب عظیم اسلامی و تحول عمیقی را که امام خمینی با گفتارها و رفتارهای خود پدید آوردند و همچنین تغییرات مثبت عمده‌ای را که به برکت خون شهدا در جان و روح مردم پدید آمد و جامعه را دگرگون کرد به این زودی از بین ببرد .

 * درست در همینجاست که باید به محضر امام صادق علیه السلام مشرف شویم و از مکتب پرفیض آن حضرت برای پیدا کردن پاسخ سؤال مهم خود استفاده نمائیم.
 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرموده اند: "کونوادعات الناس بغیرالسنتکم" مردم را نه به زبان (بلکه با عمل خود) به دین و اخلاق دعوت کنید.

 *بی تردید اگر به این دستورالعمل امام صادق علیه السلام عمل شود و مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف، رفتار خود را بگونه‌ای با مردم تنظیم کنند که مردم از آنها صداقت ببینند و احساس کنند هر کس مسئولیتی در این نظام برعهده دارد، رفتارش با گفته‌هایش منطبق است و دچار دوگانگی در گفتار و رفتار نیست، آنها نیز به سوی اخلاق و عمل به احکام دینی گرایش پیدا می‌کنند و جامعه به سوی ارزش‌ها و آرمان‌ها به حرکت در می‌آید و اخلاق و فرهنگ اسلامی حرف اول را در جامعه ما خواهند زد. اینکه مردم از زبان مسئولان دروغ بشنوند، به مردم وعده داده شود ولی از عمل به وعده‌ها خبری نباشد، عده‌ای از ساده زیستی سخن بگویند ولی خود در زندگی‌های اشرافی غوطه ور باشند، از عدالت سخن گفته شود ولی ضعفا محاکمه و مجازات شوند و دانه درشت‌های فاسد و پرونده‌دار نه تنها محاکمه نشوند بلکه بر مسندهای بالای حکومتی تکیه بزنند و به ریش مردم بخندند و اینکه مجریان قانون به قانون عمل نکنند، نتیجه‌ای غیر از بی‌اعتنا شدن مردم نسبت به دین و احکام دینی و اخلاق و ارزش‌ها ندارد.

 *مردمی که برای پیروز شدن انقلاب اسلامی فداکاری کرده‌اند و برای پشیمان کردن دشمن از تجاوز نظامی شهید داده‌اند و برای خنثی کردن توطئه‌ها و تحریم‌های قدرت‌های استکباری صبر و قناعت و از خودگذشتگی نشان داده‌اند و نشان می‌دهند، هنگامی که می‌بینند دانه درشت‌های فاسد محاکمه نمی‌شوند و علیرغم اختلاس‌های سه هزار میلیارد تومانی و پرونده‌های بیمه و خانه فاطمی و اعتراف کارگزاران ارشد دولت به رخ دادن مفاسد متعدد و بزرگ در سطوح بالای مدیریتی باز هم ادعا می‌شود که این دولت پاک‌ترین دولت است، چه احساسی غیر از بی‌تفاوتی نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌ها و اخلاق به آنها دست خواهد داد؟

 *درست است که تخلف این و آن نباید موجب سست شدن ایمان دیگران شود، ولی این اولاً مربوط به افرادی است که دارای ایمانی قوی هستند و ثانیاً تخلف مسئولان دولتی را با افراد عادی نباید یکسان دانست. اعتقادات توده مردم با یک عمل صالح مسئولان تقویت می‌شود و با یک عمل خلاف مسئولان از بین می‌رود. به همین دلیل است که توجه و عمل به فرموده امام صادق علیه السلام برای حل مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه ما بسیار مهم و تأثیرگذار و بلکه راه حل اصلی است.

 

منبع: انتخاب

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود