تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- جایزه کتاب سال و جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- تغییرنام معاونت امورمطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات
- اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال
- انتصاب دبیر شانزدهمین دوره «جایزه ادبی جلال آلاحمد»
- برگزاری نمایشگاه کتاب استانی با شیوه نوین
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
- چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
- پرورش عالمان پاسخگوی نیازهای جامعه
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- ابلاغ اساسنامه «جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی»
- اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
- طب اسلامی عنوانی برگرفته از میراث روایی و یا اصطلاحی تازه
تاریخ انتشار: 1397-06-06 - 14:50
داستانِ زیرزمینِ مدرسه فیضیه چه بود؟ تشکل اساتید:ما پیامک دعوت برای مراسم فیضیه زدیم،اما خودمان نبودیم؛
گویی در زیرزمین ِمدرسهٔ فیضیه عملیات "اسب تروآ" طراحی شده بود؛ در سه گام، تشکل اساتید:ما پیامک دعوت برای مراسم فیضیه زدیم،اما خودمان نبودیم؛ […]
چرا آیات مکارمشیرازی و نوریهمدانی به میدان آمدند؟
وبلاگ > مدرسی، فرید - داستانِ زیرزمینِ فیضیه
۱. گویی در زیرزمین ِمدرسهٔ فیضیه عملیات "اسب تروآ" طراحی شده بود؛ در سه گام، تجمع در بطن حوزه، سخنرانی علیه حوزه و تبدیل تجمع به تظاهرات، تا شاید بستر برای پروژههای بعدی در حوزه آماده شود. البته تظاهرات امکان اجرا نیافت.
۲. این عملیات روز قبل مراسم، به نام گروهی به نام "تشکل اساتید" پیامک شد:
"تجمع بزرگ روحانيون ومردم
موضوع:اجراي عدالت اقتصادي
سخنران: استاد رحيم پور ازغدي
پنجشنبه ۹۷/۵/۲۵ ساعت ۱۰:۳۰ صبح، مدرسه فيضيه
دبیرخانه تشکل اساتید".
۳. البته در چند سال گذشته، این تشکل نهادی بوده است برای برخی تا تنها خود را مجری "حوزه انقلابی" معرفی کنند تا شاید در پس پرده این شعار، پروژه اصلی خود یعنی "قدرتیابی در حوزه" را پنهان نمایند. در این راستا، در سلسله جلسات و دیدارهایی با برخی علما همچون آیات مکارمشیرازی و نوریهمدانی و نهادهایی همچون جامعه مدرسین این شعار را بر سر میگرفتند و گزارش میدادند تا روز عملیات فرا رسد.
۴. مرحلهٔ اعتمادسازی در قالب این گروه با مرکز مدیریت حوزه علمیه و برخی بزرگان حوزه و برخی نهادهای حوزوی و غیرحوزوی اجرایی شد تا بتوانند پروژه خود را اندک اندک به اجرا بگذارند. اینان که نام تشکل اساتید را بر خود گذاشتهاند با طیفهای دیگر حوزوی ارتباطی نداشتند و امیدوار بودند ارتباط در این حد بتواند با هواداری طلابِ مبتدی، بستری برای عملیات مهیا کند؛ چراکه طیفهای دیگر آنان را نمیپذیرفتند. آنان عدم ارتباط با دیگران را ضعف جایگاه خود در حوزه اعلام نمیکردند، بلکه مدعی میشدند: "ما فقط با مدافعان حوزه انقلابی مرتبط هستیم."
۵. از ابتدای آغاز عملیات، برخی اعضای اصلی تشکل اساتید [که شاید میخواستند میوهٔ تشکل را برای چنین روزهایی بچینند] با همراهی چند نفر خارج از این گروه، در اجرایی کردن آن در زیرزمین مدرسه فیضیه با موانعی روبرو شدند؛ نتوانست مصوبه شورای مرکزی این تشکل را بدست آورند و چند نفر از آنان، سرخود پیامکهایی زدند به حوزویان برای اعلام مراسم و بنرهایی نصب کردند در مدارس علمیه. همچنین با وجود حضور قابل توجه آنان در مدیریت حوزه، مرکز مدیریت حوزه و مدیر آن حاضر به تنفیذ و تایید تجمع نشد؛ از آنان اصرار و از مدیر انکار. از سوی دیگر، اعضای ارشد شورای عالی حوزه های علمیه به صراحت در گفتگو با مدیر و حتی معاونت صیانت حوزه با برگزاری تجمع مخالفت کرده بودند. با وجود این موانع، این چند نفر اصرار به برگزاری داشتند. البته در محافل میگفتند که مرکز سیاسی حوزههای علمیه هم برگزارکننده است و معاونت تبلیغ حوزههای علمیه مدافع ماست [که تاکنون آنان رد یا تایید نکردهاند]. وقتی متوجه شدند، قدرت لازم برای برگزاری تجمع را ندارند، پای دیگر نهادها را هم بهمیان کشیدند تا موانع رفع شود و مخالفان سکوت کنند. در نهایت مدیریت حوزه به یکی از اعضای ارشد آنان گفت، لااقل سخنران "حسن رحیمپور ازغدی" نباشد اما به هیچ وجه نپذیرفتند؛ چراکه به نظر میرسد هدف اصلی کل مراسم نه برای عدالت اقتصادی و مبارزه با فساد بود و نه در نقد دولت و رئیسجمهور، بلکه سخنرانی ازغدی و حمله او به حوزه؛ والا تغییر سخنران نباید آنچنان اهمیت داشته باشد که اینچنین بر آن پافشاری کنند. سخنان ازغدی شد؛ رمز آغاز عملیات "اسب تروآ در فیضیه". پس تلاش کردند تجمع را علیه رئیسجمهور و دولت آذین کنند و شعارهای تند را بر آن بیفزایند و پلاکاردهایی را سند آن کنند تا رسانهها را به سویی دیگر بکشانند [تاحدودی هم در افکار غیرحوزوی موفق بودند] تا هدف حمله از دلِ فیضیه علیه حوزه کمتر به چشم بیاید و حاضران تهییج شوند برای پروژههای بعدی در حوزه. اینجا بود که "حسن رحیمپور ازغدی" به صراحت و پشت تربیون رمز عملیات را اعلام کرد: "حوزه سکولار است"؛ جملهای قاطعانه و فراگیر که نه بخشی از حوزه، بلکه کلیّت آن و تمامی بزرگانش را هدف گرفته بود. این رمز عملیات معنایی جز آغاز هجمه به حوزه از درون حوزه و شروع عملیات برای طرد بزرگان حوزه به ذهن نمیرساند. این عملیات آن هم در مدرسه فیضیه؛ همان جایی که سخنرانیهای مشهور امام خمینی و دیگر بزرگان حوزه علمیه قم در آن برگزار شده بود، این فرضیه را تقویت میکند که هدف آغاز جنگ حاشیه بر متن حوزه است؛ آن هم با محوریت مکلّایی به نام رحیمپور ازغدی. شوراندن طلابِ مبتدی علیه راس هرم سازمان روحانیت شیعه که بازتابهای بعدی در فضاهای مجازی و محافل حوزوی نشان داد، در این امر همچنان موفق هستند...
۶. البته عدم آشنایی دقیق از حوزه و بزرگان آن باعث شد تا رونمایی از رمز "عملیات اسب تروآ"، خود شود پاشنه آشیل آن. مشت این جریان در زمانی کمتر یک روز باز شد و اولین معترض آنان شدند علمای مدافع حوزه انقلابی در قم: آیات مکارمشیرازی و نوریهمدانی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بزرگترین نهاد حوزوی که چند روز پیش همایشی برگزار کرد در این راستا به نام: "نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی" که آقای محمد یزدی متن اعتراض را تنفیذ کرد. سپاه پاسداران نیز صراحتا در بیانیهای اجازه نداد تا از نام او جریانی سود جوید و هرگونه ارتباط با این تجمع را تکذیب کرد و فرماندهان خود را خدمت آیتالله مکارم فرستاد. سرآمدانِ انقلابیِ حوزهٔ قم فرصت را از دست ندادند و به سرعت متوجه عملیاتِ زیرزمین فیضیه شدند و با بیانیه و سخنرانی و اعتراض، برابر این عملیات تمام قد ایستادند؛ اگرچه همچنان این جماعت به امید سازماندهی و تهییج طلابِ جوان علیه راس نظام حوزه هستند؛ گویی با هدف شورش حاشیه بر متن. پس از آن، برگزارکنندگان خود و تلفنهایشان از دسترس خارج شد تا ناپیدا شوند و پاسخ ندهند. البته دیگرانی بهجای آنان اطلاعیه دادند و به دیدار آقایان رفتند تا شرحی دهند و لبیک گویند به اظهارات مرجعیت.
۷. این جریانِ چندین نفره اگرچه پوستینی دوخته بودند برای خود از "حوزه انقلابی" تا شاید قدرتیابیشان در مدیریت حوزه و سایر نهادهای حوزوی موجه آید اما برملا شدن ابعاد عملیاتِ زیرزمینِ فیضیه، توانست حوزه را نسبت به بازی اینان بیدار کند که البته شاید با سازماندهی طلابِ جوان، فردا با شعاری دیگر و مجموعهای دیگر سر برآورند و از مرکز مدیریت حوزه به نهادی دیگر کوچ کنند.
* این مطلب در روزنامه ایران، سوم شهریور ماه ۱۳۹۷ منتشر شده است.
منبع خبرانلاین
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم درباره حوادث اخیر فیضیه
«بسمه تعالی»
سردبیر محترم روزنامه ایران
با سلام؛
از آنجا که روز شنبه 3/6/97 نوشتهای در آن روزنامه تحت عنوان " داستان زیر زمین فیضیه " انتشار یافت و در این نوشته اتهامات کذب و بی اساسی به تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم نسبت داده شد، تقاضا میشود براساس قانون مطبوعات و درراستای حمایت از حقوق شهروندی که دولت محترم از آن یاد می کند پاسخ این تشکل که به ضمیمه تقدیم میشود در همان صفحه انتشار یابد.
دبیرخانه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
«بسمهتعالی»
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم درباره حوادث اخیر فیضیه
حوزههای علمیه نمی توانند سکولار باشند این که ما به مسائل نظام کار نداریم به مسائل حکومت کار نداریم این سکولاریزم است.
مقام معظم رهبری در دیدار با علمای خراسان شمالی
19/7/1391
با گذشت حدود ده روز از تجمع طلاب، فضلاء و اساتید حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه به منظور ابراز همراهی حوزه با مردم در برابر مشکلات اقتصادی این روز ها و مطالبه گری از مسئولان جهت چاره جویی که دقیقا در راستای مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع معظم از مدیران کشور بوده گویی حاشیه سازیها برای به فراموشی سپردن اصل ماجرا تمامی ندارد. نمونه آخر این حاشیه سازی، نوشته ای است که با کمال تاسف در روزنامه ایران ارگان رسمی دولت در تاریخ شنبه 3/6/97 انتشار یافت. نویسنده ای که به قول خودش در تعریض به سخنران مراسم مکلای غیر حوزوی است از در دلسوزی برای حوزه و بزرگان آن برآمده و بر اساس توهماتی که پیدا است از جانب چه کسانی به وی القا شده تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم را که سالها است در حوزه فعالیت دارد و همایش ها و اجلاسیه های خود را با حضور صدهاتن از اساتید معظم حوزه هرساله برقرار می کند آماج اتهامات سست قرار داده است.
همین جا لازم به ذکر است که برای پرهیز از دامن زدن به جنگ روانی مطلوب جریان سیاسی حامی نویسنده، تشکل اساتید که هیچ دخالتی در برنامه ریزی و برگزاری و دعوت از سخنران این گردهمایی نداشت از اظهار نظر نسبت به این حادثه صرف نظر کرده بود ولی پیدا است که این جریان به گمان خود بنا دارد گربه را دم حجله بکشد و صدای متن انقلابی حوزه را در سینه خفه کند. از این رو لازم دیده شد که نکاتی در ارتباط با این موضع عرضه شود.
- چنانکه گفته شد تشکل اساتید هیچ گونه دخالتی در برنامه ریزی و برگزاری این جلسه نداشت. مطابق رویه ای که در بخش اطلاع رسانی تشکل وجود دارد مراسم و همایش ها و گردهمایی های حوزوی که بهویژه توسط مراکز رسمی حوزوی برگزار می شوند از جمله نکوداشت علماء و شخصیت ها از طریق سامانه پیامکی این تشکل اطلاعرسانی می شود در این مورد نیز دو روز قبل از صدور پیامک تشکل، دعوت به این تجمع در فضای مجازی از جانب گروههای متعدد اطلاع رسانی شده بود. به ویژه اینکه گفته شده بود برخی از نهادهای رسمی حوزه هم در مدیریت جلسه مشارکت دارند.
در دعوت از سخنران جلسه نیز تشکل هیچ گونه دخالت یا مشارکتی نداشته است. روشن است که دعوت کنندگان از سخنران محور اصلی برگزاری جلسه محسوب میشوند و هویت دعوت کنندگان نیز ناشناخته نیست. علاوه بر این حسب اطلاع ما هیچ یک از اعضای شورای مرکزی تشکل در این جلسه حضور نداشته اند و غالباً در قم نبودهاند.
- اصل برگزاری این جلسه و اعلام همراهی حوزه با مردم در شرائط اقتصادی کنونی امری مبارک است و نشان از پایبندی حوزه و روحانیت به رسالت الهی آنان در دفاع از حقوق مردم است. حوزه و روحانیت و بزرگان آن همواره پناه و پشتیبان مردم در سختی ها بودهاند و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر مراجع معظم در روزهای اخیر نیز در همین راستا قابل فهم است. حوزه زبان مطالبهگری مردم در برابر مسئولان است و انشاء الله چنین خواهد ماند.
- با تمام احترامی که برای سخنران محترم جلسه قائل هستیم بر خلاف نظر ایشان ما حوزه را سکولار نمیدانیم بلکه سالها است که تشکل اساتید اعلام میکند که بحمدالله متن حوزه و بزرگان عزیز آن انقلابی و پشتیبان نظام هستند و جریان مخالف انقلاب در انزوا و اقلیت جدی است، گرچه این اقلیت تلاش میکند با چهرهای نه چندان آشکار بر مسیر حوزه تاثیرگذاری کند. یک روز در بیت و بعثه سردمدار شیعه انگلیسی حاضر میشود و روز دیگر به دیدار مسئولان دولتی میرود، که شرح این ماجرا فرصت خاص خود را میطلبد.
- حاشیهسازی پر حجم این جریان مرموز را در راستای هدف منفعل کردن جریان انقلابی که متن حوزه را تشکیل میدهد میدانیم و البته به آنها یادآور می شویم که از این ترفند هم طرفی نخواهند بست. متن انقلابی حوزه با هدایت مراجع معظم و جامعه محترم مدرسین در کنار حمایت از نظام و رهبری فرزانه آن زبان مطالبه گر مردم خواهد ماند. جریان انقلابی حوزه نیرومندتر از آن است که از این بادها بلرزد و صحنه را خالی کند.
- در پایان همگان را به تقوای الهی و پرهیز از اتهام زنی و بداخلاقیهای رایج در عرصه سیاست بازی فرا میخوانیم و به کسانی که چنین روشهایی را پیشه کردهاند یادآور میشویم که عاقبت و فرجام از آن متقین و صابرین است و سرانجام کجروان جز تباهی نیست.
ضمن اینکه حق خود را برای پیگیری حقوقی اتهامهای کذب و بی اساس نوشته یاد شده محفوظ میدانیم.
دبیرخانه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
منبع +
مطالب مشابه