کد خبر: 5918

تاریخ انتشار: 1395-04-18 - 17:25

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / فضای مجازی / آسیب ها
+32
بازدیدها: 3 937

طلوع انسانیت غربی و غروب عبودیت و بندگی - سیدعلی بطحایی

نگاهی به ماهیت شبهات امروزه فضای مجازی و راه پیشگیری از آسیب های آن […]

با رصدی در مبانی و ریشه های  شبهاتی که در شبکه های مجازی خصوصا کانال ها و گروه های تلگرامی از قبیل "ناسیونالیسم ها ایرانی" و "ناخداباوران" و "مخالفان اسلام" و... این باور تقویت می شود که  شبهاتی تازه و با هدفی کلی این باور را نشانه گرفته تا  "دینِ انسانیت مدرن" را تبیین و ترویج کند و با تکیه و پررنگ کردن  آموزه های اّمانیسم، چراغ عبودیت و سرسپردگی و خداپرستی را در وجودانسان معاصر کمرنگ و خاموش کند.

این جریان هماهنگ در صفحات اجتماعی، که شبهاتی را  متاسفانه با همراهی و ترویج آن توسط برخی از هنرمندان و ستارگان هنری اشاعه می شود و با همراهی امپراطوری رسانه ای، دغدغه ای جدی برای مصلحان اجتماعی و علاقه مندان و احیاگران اسلام در دنیای معاصر محسوب می شود.

در ابتدا جمله ای زیبا و حکیمانه از علامه جعفری (ره) اشاره می کنم که  "بشر یک میلیون اشتباه ندارد؛بلکه تنها وتنها یک اشتباه دارد و آن این است که"هدف وایده آل زندگی" خود را نمی داند".

با بررسی منابع اصیل اسلامی متوجه می شویم که تنها هدف عالی خلقت الهی، رسیدن انسان به مرحله "عبودیت و بندگی" است وَ مَا خَلَقْت ُ الْجِن َّ وَ الاْنس َ إِلآ لِیعْبُدُون ِ.( ذاریات ،56 )آفرینش انسان و جن ّ برای (عبودیت و) بندگی است.

این هدف چنان مهم و پر اهمیت است که خداوندمتعال در خطاب های متعدد و به صورت های گوناگون، برترین بنده خود محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را به پافشاری بر  مسیر عبودیت سفارش می کند.

 

طلوع  انسانیت غربی  و غروب  عبودیت و بندگی -  سیدعلی بطحایی

 

 

خداوند متعال همانگونه  که مهرورزی و حسن خلق و انسانیت  پیامبر(ص) را بی همتا می داند(قلم:4)  سفارش  به عبودیت، برپایی نمادهای عبودیت و بندگی را در آیات متعدد  قرآن را به خاتم الانبیا(ص) یادآور می شود(اسرا:78؛ مدثر:1؛ مزمل؛1و...)

بررسی دقیق مبانی  شبهات تازه در فضاهای مجازی این باور را تداعی می کند که  جریانی به صورت هدفمند و گاه در قالب طنز و جملات بسیار کوتاه و .. به صورت غیر مستقیم سعی در افول و به انزواکشاندن "عبودیت و بندگی"  انسان را داردو مرکز ثقل برای طرح این شبهات، توجه به "انسانیت  منقطع از وحی" و با مرکزیت امانیسم است.

این شبهات گاهی و در ایام فاجعه منا با تمسخر مناسک عبادی حج تمتع و با جایگزینی کمک به مستمندان  به جای مناسک عبادی حج  ،گاهی با برتری  دست های نیکوکاران  بر لب های ذاکران و گاهی هم با همنشینی سگ نجس العین با سجاده نماز عجین و گاهی هم با تبلیغات انتخاباتی دشمنان اسلام و  دعوت به روزه گرفتن از انسان کشی، بجای روزه گرفتن از خوردن و آشامیدن همراه  می شود. یکی از بارزترین شعارهای این جریان رسانه ای،  تکیه بر شعارِِ"التماس تفکر" بجای "التماس دعا" است که این شبکه ها و کانال ها به صورت منسجم بر آن تکیه می کنند.

از نتیجه های ابتدایی چنین جریان فراگیری، تغییر سطح  پرسش های انسان معاصر در مواجه با مفاهیم دینی و به چالش کشیدن مفاهیم دینی به بهانه شعارهایی همچون "دین عقلانیت" و "دین انسانیت" است. بدیهی است در این اندیشه، مفاهیم وحیانی و معنوی کاملا غیر قابل اعتماد هستند و انکار و تمسخر بهشت و جهنم، که وعده گاه پاداش های  عبودیت و بندگی خداوند است از رسالت های  دینِ "انسانیت غربی" قرار دارد.

امروزه برخی از سایت و پایگاه های پاسخگو به شبهات، تلاش های قابل ستایشی را برای پاسخ به این شبهات دارند، ولی باید هشیار باشیم که برخی از پاسخ هایی که در این مراکز در برنامه خود دارند، از سنخ  توجه به ساقه و امور فرعی است وباید با ریشه های این شبهات مقابله کرد. حلقه مفقوده در این پاسخگویی ها که نباید از غافل بود، محوری ترین هدف این شبهات، یعنی حذف "عبودیت از زندگی انسان" است که نباید نادیده گرفته شود.

 

در این راستا لازم است که متولیان امور فرهنگی و دینی، ضمن موشکافی و ارایه تحلیل های متقن و خردورزانه از "عبودیت پویا" و آثار آن در زندگی بشر و جداسازی آن از "عبودیت راکد"، به خنثی سازی این جریان خزنده بپردازند تا از آسیب های جدی، فاصله گرفتن نسل نو و جوان، از مسیر سعادت بخش عبودیت و دین داری جلوگیری کنند. بمنه و کرمه.

 

* سید علی بطحایی،طلبه سطح خارج حوزه علمیه قم. دکترای کلام

تگ های مطلب:
دیدگاه کاربران

کل نظرات : 9

    1. مهدی عبداللهی

      تاریخ : 18 تیر 1395 22:16

      سلام علیکم و وقت بخیر
      از اینکه بالاخره یک نفر پیدا شد که به طور ریشه ای شبهات مطروحه با محوریت "تقابل دین و انسانیت " در فضای مجازی را تحلیل و اقدام به رفع شبهه بکنه، فوق العاده مشعوفم
      جناب بطحایی عزیز، سید بزرگوار
      حقیر سواد درست و حسابی ندارم لذا از کمک فکری عاجزم، ولی هر جا و در هر موقعیتی ،کتاب یا مقاله شما رو معرفی و تحسین میکنم
      ضمنا در زیارتی که به هر کدام از مشاهد مشرفه امامان معصوم(علیهم السلام اجمعین) مشرف شدم دعا گوی شما بوده برای شما نماز خواهم خواند
      انشالله در ظل تائیدات ارباب غریبممون (ارواح العامین له الفداه) باقدرت به خدمتگزاری به دین موفق باشید.


      نقل قول

      پاسخ

  • ح

    تاریخ : 19 تیر 1395 02:17

    بسیار عالی. ولی چقدر موجز!!! از چنین فضلایی توقع داریم، مفصل تر به موضوع بپردازند و کار را حواله به مؤولین ندهند. گفتمان سازی باید توسط شما اساتید صورت پزیرد. مسؤولین که نه فرصت و نه توان گفتمان سازی دارند. باز هم تشکر و سپاس از انتشار این متن


    نقل قول

    پاسخ

  • محمد

    تاریخ : 19 تیر 1395 02:51

    بسیار خوب
    بنده طلبه ای در شهر اصفهانم، از نزدیک با جوانانی آشنا و مرتبط هستم که تحت تاثیر کانال‌های ضد دینی در تلگرام قرار گرفته اند، و دقیقا همانی شده اند که این جریان به دنبال آن است.
    جوانانی که تنها منبع تعذیه اونها فضای مجازی با محوریت تلگرام است، در عین حال برای مطالعه مطالب مقابل و مخالف هم بی میل نیستند. ولی آیا کانالی با این رویکرد که اقلا از حیث کمیت و کیفیت کمتر از حریفش نباشید موجود است....؟


    نقل قول

    پاسخ

  • منصوریان

    تاریخ : 19 تیر 1395 18:55

    بسیار خوب و دقیق و بجا به نقطه حساس اشاره شده است. فقط کاش کمی بیشتر از راهکارهای مواجه هم مطالبی را میاوردید


    نقل قول

    پاسخ

  • احمدی نیک.

    تاریخ : 20 تیر 1395 07:04

    سلام و تشکر از شما. این کتاب را کی و کدام انتشارات چاپ میکنه؟ به تمام شبهات فراوان هم پاسخ داده شده است.ممنون میشوم که اطلاعاتی از انتشار این کتاب دهید تا آن را تهیه کنیم


    نقل قول

    پاسخ

  • محمد طاها

    تاریخ : 21 تیر 1395 10:21

    سلام و تشکر از شما...کتاب را از کجا باید تهیه کنم؟ای کاش قیمت و محل نشرذ را هم تو تلگرام میدادید


    نقل قول

    پاسخ

  • امیررضویان

    تاریخ : 21 تیر 1395 17:05

    سلام. خیلی کوتاه بود . کاش بیشتر موضوع را توضیح میدادید


    نقل قول

    پاسخ

  • سرلک

    تاریخ : 22 تیر 1395 19:58

    سلام. جالب بود.ممنون


    نقل قول

    پاسخ

  • مقدم

    تاریخ : 8 مرداد 1395 22:31

    چه بجا و دقیق.میشه ادرس انتشاراتتون را بگید


    نقل قول

    پاسخ

  • ارسال دیدگاه

    • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
      heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
      winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
      worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
      expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
      disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
      joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
      sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
      neutral_faceno_mouthinnocent

    عکس خوانده نمی شود