کد خبر: 3660

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 2 678

نگاهی به «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان»

چکیده: انتشارات احسن در سال 90 کتابی را با عنوان «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» منتشر کرد. این کتاب دیدگاه‌های ادیان آسمانی و همچنین آیین‌های مختلف درباره منجی آخرالزمان را بررسی می‌کند.   […]

چکیده:

انتشارات احسن در سال 90 کتابی را با عنوان «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» منتشر کرد. این کتاب دیدگاه‌های ادیان آسمانی و همچنین آیین‌های مختلف درباره منجی آخرالزمان را بررسی می‌کند.

 

 

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وجه مشترک همه ادیان است که موعودی برای ساختن جهانی خالی از اندوه و درد از جانب خداوند مامور می‌شود. این مساله، موضوع و محور اصلی کتاب «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» است.

«موعود در آیین هندی و بودایی، موعود در آیین زرتشت، موعود در آیین یهود، موعود در آیین مسیح و موعود در آیین اسلام» عنوان بخش‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

نویسنده این کتاب، در مقدمه بخش نخست، با اشاره به تاکید و اشارات فراوان کتاب‌های مشهور ادیان پیش از اسلام از جمله تورات، انجیل و همچنین قرآن، بر مهدویت و اهمیت ثبت و ضبط احادیث و دسته‌بندی و انتقال احادیث به نسل‌ها در طول تاریخ اشاره می‌کند.

نویسنده کتاب «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» ایراد کلی کتاب‌هایی را که تا نیم قرن اخیر درباره مهدویت نوشته می‌شدند، روایت صرف آیات و روایات و عاری بودن از تامل عقلانی، علمی و اجتماعی درباره این مساله عظیم می‌داند و معتقد است «تنها کسی که در قرن اخیر این مطلب را به طور گسترده از دیدگاه علمی و قرآنی به شکل بدیع و بی‌سابقه شکافته است، علامه طباطبایی(ره)، صاحب المیزان است.»

نویسندهدر بخشی از این کتاب، با عنوان «مهدویت در ادیان و ملل» بیان می‌کند که «اعتقاد به منجی، از سرشت الهی انسان سرچشمه می‌گیرد و اگرچه روایت موعود و منجی، روایتی اختلاف برانگیز است اما جلوه آن در تمامی ملل خودنمایی می‌کند.»

در این بخش به اعتقاد هندوان به ظهور منجی آخرالزمان اشاره شده است. این اعتقاد در برخی کتاب‌های مهم و مقدس هندوها از جمله «مهلاپاتا»، «پورانه‌ها»، «دید»، «پاتیکل»، «شاکمونی» و قابل بررسی و مشاهده است. البته نویسنده متذکر می‌شود که این کتاب‌ها از منظر تشیع، کتاب‌های آسمانی محسوب نمی‌شوند، بلکه اقتباساتی از کتاب‌های آسمانی گذشته و برخاسته از سرشت انسان‌های پاک‌نهاد بوده‌اند، در حالی که این پیشگویی‌ها باید منحصرا از منابع وحی باشند.

در بخش «موعود در آیین زرتشت» از کتاب «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» به اشارت کتاب‌های مقدس این آیین درباره مهدویت پرداخته شده است.

در ادامه و در بخش «موعود در آیین یهود» این مساله بیان شده است که در تمام دوران سیر مذهبی قوم یهود، اعتقاد به خدای واحد عادل در نظام طبیعی آشکار است. نویسنده کتاب، عهد عتیق را منبع بسیار خوبی برای تحقیق در اعتقادات کامل این قوم می‌داند و آن را یک سند کامل و متن متقن تاریخی عنوان می‌کند که مورخان عبری نوشته‌اند، منبعی که صحیح و موثق است.

نویسنده در بخش «موعود در آیین مسیح» کتاب‌های انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل مرقس، انجیل برنابا و مکاشفات یوحنا را به عنوان کتاب‌هایی معرفی می‌کند که ظهور آخرالزمان را بشارت داده‌اند.

در بخشی با عنوان «نجات‌دهنده کیست؟» آمده است: «نجات دهنده واقعی، خدای مقتدر و دانا و آگاه بر همه چیز است که به بندگان خود نیروی نجات روحانی می‌بخشد و جز او نجات‌بخشی نیست.»

نويسنده در بخش «مهدویت در اسلام» از کتاب «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان»، مساله مهدویت را بنا به اعتقاد شیعه، از اصلی‌ترین پایه‌های تداوم اسلام و شرط اصلی انقلاب جهانی اسلام و پیروزی و حاکمیت همه‌جانبه آیین قرآن بر دیگر آیین‌ها و حکومت‌های جهان می‌داند. وي در این بخش به بیان نظر برخی فرقه‌های شیعی از جمله فرقه سباییه، فرقه کیسانیه، فرقه زیدیه و اثنی‌عشریه یا دوازده امامی درباره ظهور منجی می‌پردازد و در ادامه، اعتقادات اهل سنت درباره این مساله را بررسی و بیان می‌کند.

كتاب «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» نوشته منصوره شاهسون از سوی انتشارات احسن با شمارگان 1000 نسخه، 144 صفحه و به بهای 35000 ریال در سال 90 منتشر شد.

 

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود